ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۶۰ درصد فین‌تک‌های ایران در حوزه «پی‌تک» فعالیت می‌کنند

رویداد جذب سرمایه در حوزه فین‌تک، با حضور ۸ استارتاپ این حوزه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. در ابتدای این مراسم معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به آخرین وضعیت فعالیت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۰

رویداد جذب سرمایه در حوزه فین‌تک، با حضور ۸ استارتاپ این حوزه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. در ابتدای این مراسم معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به آخرین وضعیت فعالیت فین‌تک‌ها در کشور پرداخت. به گفته او ۶۰ درصد فین‌تک‌ها در حوزه پی‌تک کار می‌کنند. به باور او، این تیم‌ها می‌توانند در حوزه‌های دیگر فین‌تکی نیز کار کنند تا این اکوسیستم رشد بهتری داشته باشد.

«مهران محرمیان» در ابتدای این مراسم با اعلام اینکه فین‌تک‌ها باید بدانند بانک مرکزی روبروی آنها نیست بلکه در کنارشان قرار دارد تاکید کرد که گواه این حرف در اینجاست که بانک مرکزی تیم‌هایی را وارد شبکه پرداختی کشور کرده که بدون نیاز به هیچ مجوز و سنگ‌اندازی مشغول به کار شده‌اند. او به پلتفرم‌هایی چون پرداخت سازها، پرداخت یارها و اپراتورهای کیف پول الکترونیکی اشاره کرد که با یک ثبت نام ساده می‌توانند کار خودشان را آغاز کنند و در آخرین دستورالعمل‌ها هم برایشان مجوزها و چارچوب‌های سختگیرانه‌ای تعیین نشده است.

محرمیان تاکید کرد بانک مرکزی در کنار این همراهی، نگرانی‌هایی هم در این حوزه دارد: «ممکن است که برخی تخلفات از جمله سوداگری‌ها در این حوزه ایجاد شود و یا تیم‌ها ناخواسته وارد مسائلی شوند که برایشان دردسرساز شود چرا که باور داریم فین‌تک‌ها قصد اقدامات خلاف قانون ندارند اما ممکن است بدون اینکه خودشان دقیقا بفهمند وارد یک پولشویی یا مساله‌ای شبیه به آن شوند.» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به گردش ۱.۵ تریلیون دلاری یا به تعبیر او ۲۸ میلیون میلیارد تومانی پول در شبکه بانکی کشور در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: «این رقم در سال ۹۹ قطعا بیشتر شده هم پتانسیل زیادی دارد که فین‌تک‌ها در آن فعالیت کنند.»

پی‌تک، محبوب‌ترین فعالیت فین‌تکی

به گفته محرمیان، بیشتر فین‌تک‌های ایران در حوزه پی تک مشغول هستند و این مساله را امری طبیعی تلقی می‌کند چرا که به باور او زیرساخت‌های پی تک در کشور قبلا تعریف شده و زیست بوم آن شکل گرفته است: «چه بسا با توجه به تعاریفی که از این موارد در کشور ما وجود دارد، در خیلی از کشورها هنوز فرصت پی‌تک مانند ایران وجود نداشته باشد و یا تازه به این سمت کشیده شده باشند. فارغ از آسیب شناسی این موضوع باید بگویم پی تک بسیار جای مناسبی برای فعالیت فین‌تک‌ها است و آنها چه به عنوان تجارت اصلی خود وارد این حوزه شوند و چه در کنار سرویس‌های دیگر در آن شروع به همکاری کنند، می‌توانند موفق شوند.»

محرمیان می‌گوید ایجاد زیست بوم در همه حوزه‌های فناوری کار بسیار سختی است اما از آن سو ارزش افزوده مناسبی دارد که این سختی را دلنشین می‌کند: «فین‌تک‌ها می‌توانند یا یک زیست بوم کاملا جدید خلق کنند و یا پیاده سازی یک مدل جهانی را به صورت بومی در کشور رقم بزنند. همچنین در نهایت فعالیت در زیست بومی که دیگران شکل داده‌اند نیز از جمله کارهایی است که می‌توانند انجام دهند و اتفاقا ورود در این حوزه چالش‌های کمتری برای آنها رقم خواهد زد و می‌توانند سریع‌تر رشد کنند.»

جامعه آماری فین‌تک‌ها

او می‌گوید ۶۰ درصد فین‌تک‌های کشور در حوزه پی‌تک مشغول به فعالیت هستند و پس از آن حوزه اینشورتک‌ها با ۱۵ درصد جامعه بازیگران فین‌تکی را تشکیل می‌دهند. بانکداری دیجیتال ر این عرصه ۱۰ درصد سهم دارد و لند تک‌ها نیز سهمی ۶ درصدی در اختیار دارند. بنا به گفته محرمیان در آخر حوزه رگ‌تک‌ وجود دارد؛ حوزه‌ای که از دیدگاه او از نظر بسیاری از بازیگران فین‌تکی مغفول باقی مانده است:

«توصیه می‌کنم که در زمینه رگ تک فعالیت کنید و آن را توسعه دهند. رگ تک می‌تواند قدم‌های بزرگی برای کل اکوسیستم فین‌تکی بردارد. رگ‌تک‌ها می‌توانند به تمام حوزه‌ها کم کنند و به آنها جانی دوباره ببخشند. رگ تک می‌تواند نشان بدهد که با استفاده از فناوری می‌شود شفافیت محض و کامل داشت و این موضوع را به رگولاتور اثبات کند. باور دارم که اگر این موضوع رخ بدهد یک شبکه بانکی تمیز و بدون فساد را خواهیم داشت. در این فضای سالم سود همه افراد بیشینه خواهد شد و سرجمع یک بازی برد برد شکل خواهد گرفت.»

محرمیان با اشاره به مصوبه ستاد مبارزه با کرونا در ماه‌های اخیر، می‌گوید که حالا بر اساس دستور این ستاد و به خاطر رشد خدمات غیرحضوری در ایام شیوع ویروس کرونا، امضای الکترونیکی افراد بسیار معتبرتر و مهم‌تر از گذشته شده و دقیقا به معنای احراز هویت حضوری تلقی خواهد شد: «این مساله می‌تواند بسیار راهگشا باشد و زمینه ساز فراهم شدن نئوبانک‌ها و تحولی در بانکداری دیجیتال و حوزه فین‌تک‌ها باشد. این فرصت را نباید از دست داد و باید آن را مغتنم شمرد.»

به گفته محرمیان از دیگر حوزه‌هایی که فین‌تک‌ها از آن غافل مانده‌اند، باید به هوش مصنوعی و مساله کلان‌داده‌ها اشاره کرد که کمتر بازیگری از این عرصه در آن مشغول است. او باور دارد فعالیت در این زمینه‌ها نیز می‌تواند منجر به تولید تیم‌هایی حاذق و سودآور بشود که برای اقتصاد کشور نیز نقش کمک حال خوبی داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی