ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مشخصات هایپرکار پژو برای مسابقات لمانز اعلام شد

شرکت پژو پس از سال‌ها غیبت قرار است از سال 2022 به مسابقات استقامت WEC که شامل مسابقه مشهور لمانز فرانسه هم می‌ شود باز گردد. سال گذشته پژو به طور رسمی از مدل کانسپت ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

شرکت پژو پس از سال‌ها غیبت قرار است از سال 2022 به مسابقات استقامت WEC که شامل مسابقه مشهور لمانز فرانسه هم می‌ شود باز گردد.

سال گذشته پژو به طور رسمی از مدل کانسپت خودروی مسابقه‌ای خود پرده برداری کرده بود که البته قرار است در کلاس کاملا جدید با نام هایپرکار به رقابت بپردازد.

حال شرکت پژو اطلاعات جدیدی از قوای محرکه این مدل منتشر کرده است. موتور 2.6 لیتری دو توربوشارژر V-6 نیرو رسان این مدل خواهد بود.

حداکثر قدرت موتور این هایپرکار به 670 اسب بخار خواهد رسید و پیستون ها با زاویه 90 درجه به نسبت یکدیگر قرار خواهند گرفت. وزن این موتور نیز برابر با 165 کیلوگرم است و دقیقا در پشت سر راننده قرار خواهد گرفت.

همچنین در محور جلو این خودرو موتور الکتریکی قرار گرفته است که توانایی تولید حداکثر قدرت 268 اسب بخار قدرت را دارد. این موتور برقی از باتری با چگالی بالا  900V نیرو خواهد گرفت. جعبه دنده 7 سرعته نیز وظیفه انتقال قدرت را خواهد داشت.

موتور احتراق داخلی بر پایه دانش پیشین این شرکت از تولید مدل‌های مخصوص مسابقات استقامت که شامل موتورهای V8 و V12 است توسعه پیدا کرده است. همچنین موتور 4 سیلندر فعلی گروه پژو و سیتروئن که در مسابقات رالی WRC شرکت داده می‌شد نقش اساسی در تولید این موتور جدید خواهد داشت.

پژو دلیل اصلی استفاده از 2 توربوشارژر  را امکان پایین آوردن مرکز ثقل خودرو، بهترین فن آوری موجود و همینطور وزن و فضای مورد نیاز برای آن ذکر کرده است. شایان ذکر است که در حال حاضر موتورهای فرمول 1 با حجم کمتر، تنها از یک توربوشارژر با ابعاد بزرگ استفاده می‌کنند.

هایپرکار

طبق قوانین در سرعت‌های پایین تر از 120 کیلومتر بر ساعت فقط می‌توان از قوای محرکه بنزین سوز استفاده کرد و بخش برقی قوای محرکه تنها در سرعت های بالاتر مجاز به استفاده خواهد بود.

2019-Le-Mans-Result-16-Jun-19-3-15-53-PM-750x400
رده بندی کلاس LMP1

یک کابل پلاگ-این نیز به کمک نیروی تولید شده در زمان ترمز گیری وظیفه شارژ باتری را خواهد داشت. همچنین در زمان خالی بودن باتری می‌توان تا حداکثر 20 اسب بخار از قدرت موتور بنزین سوز را برای شارژ باتری‌ها استفاده کرد.

رانندگان می‌توانند سطح انرژی بازیابی شده از ترمز این هایپرکار را مدیریت کنند و این مسئله در زمان رقابت بسیار حیاتی خواهد بود.

باتری‌ها نیز توسط یکی از شرکت های تابعه اسپانسر قدیمی شرکت پژو یعنی توتال با نام «Saft» تولید خواهد شد که با یک پوشش ساخته شده از کربن در پشت سر راننده قرار می‌گیرند.

با توجه به مقررات جدید، این کلاس از مدل‌های فعلی حاضر در بالاترین رده یعنی LMP1 سنگین تر خواهد بود. همچنین طول و عرض این خودروها به ترتیب برابر با 5 و 2 متر خواهد بود.

قوانین جدید کلاس هایپرکار ها با در نظر گرفتن محدودیت بودجه پیش بینی شده است و به طور مثال هر تیم تنها بودجه ای برابر با 20 میلیون یورو در هر سال خواهد داشت.

تولید کنندگان می‌توانند یک مدل اختصاصی شهری یا مسابقه ای را مبنا قرار دهند و از نظر شکل کلی مدل های حاضر می‌توانند ظاهری متفاوت از یکدیگر داشته باشند. در حال حاضر مدل های مسابقه‌ای LMP1 بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

طبق قوانین جدید باید 25 عدد موتور از همان موتور استفاده شده در مدل مسابقه‌ای برای استفاده شهری تولید شود و بر روی مدل شهری نیز قرار گیرد.

با این کار شرکت های می‌توانند این ابرخودروها را به مشتریان ثروتمند خود نیز بفروشد.

پژو سابقه نسبتا طولانی در رقابت‌های لمانز دارد به گونه‌ای که در سال های 1992 و 1993 در کلاس C قهرمان رقابت ها شده است و در سال 2009 نیز در کلاس LMP1 توانست قهرمان این رقابت‌ها شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Vahid Khalili
    Vahid Khalili | ۲۷ آذر ۱۳۹۹

    تلفظ صحیح نام این مسابقات "لومان" است.

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۷ آذر ۱۳۹۹

      تلفظ فرانسویش، بله... انگلیسی، همون (له‌مانز) هست و بیشتر به کار میره

  • Ahmadreza8
    Ahmadreza8 | ۲۶ آذر ۱۳۹۹

    همه اینها یه طرف موتور بنز برای فرمولا وان یه طرف

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۶ آذر ۱۳۹۹

      درسته. بنز کلا تو فرمول1 خیلی عجیب‌غریبه و لامصب واقعا چیزی در حد شکست‌ناپذیره... ولی به شخصه، من طرفدار مسابقات 24 ساعته و علی‌الخصوص له‌مانزم تا فرمول1

  • Ahmadreza8
    Ahmadreza8 | ۲۶ آذر ۱۳۹۹

    همه اینا یه طرف، موتور بنز برای ماشین فرمولا وان یه طرف!!

  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲۶ آذر ۱۳۹۹

    بیشتر از اینکه منتظر له‌مانز و دیدن نتیجه پژو باشم، منتظرم ببینم پژو اون 25 تا v-6 نود درجه بایتوربو رو رو چی سوار میکنه!

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۲۶ آذر ۱۳۹۹

      امیدوارم تو زمینه طراحی و ساخت، گند نزنن به هیبت موتوری که ساختن ?

مطالب پیشنهادی