ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

هنسی ونوم F5 معرفی شد؛ ابر اتومبیلی استثنایی با نهایت سرعت بیش از 500 کیلومتر در ساعت

کمپانی هنسی به خاطر پروژه‌های بسیار هیجان‌انگیز و تبحر بالایی که در اسخراج اسب‌بخارهای فراوان از موتور انواع خودروها دارد، شهرتی جهانی پیدا کرده است. اما این تیونر تگزاسی وعده داده بود با معرفی ابر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

کمپانی هنسی به خاطر پروژه‌های بسیار هیجان‌انگیز و تبحر بالایی که در اسخراج اسب‌بخارهای فراوان از موتور انواع خودروها دارد، شهرتی جهانی پیدا کرده است. اما این تیونر تگزاسی وعده داده بود با معرفی ابر اتومبیلی خارق‌العاده به نام ونوم F5 رسما به جرگه خودروسازان پیوسته و بزرگانی مثل بوگاتی و کوئنیگزگ را به چالش خواهد کشید.

پس از مدت‌ها انتظار حالا این اتفاق افتاده و هنسی سالگرد سی‌امین سال تاسیسش را با رونمایی از نسخه نهایی ونوم F5 جشن گرفته است. به گفته کمپانی، نام این خودرو از طوفان F5 که توانایی دستیابی به سرعت باورنکردنی 318 مایل (512 کیلومتر) در ساعت را دارد، اقتباس شده است.

نسخه پیش ‌نمایش یا مفهومی هنسی ونوم F5
نسخه نهایی هنسی ونوم F5

مستقیم به سراغ پیشرانه می‌رویم، جایی که موشک زمینی آمریکایی‌ها حرف‌های فوق‌العاده زیادی برای گفتن در برابر رقبا دارد. نیروبخش هنسی ونوم F5 یک موتور 6.6 لیتری V8 توئین‌توربو با نام مستعار Fury (به معنای خشم شدید و ویرانگر) است. این موتور دست‌ساز با تولید 1817 اسب بخار قدرت و 1617 نیوتن متر گشتاور لقب قدرتمندترین موتور ساخته شده برای یک خودروی خیابانی تا به این تاریخ را از آن خود کرده است.

موتور هنسی ونوم F5 وزنی برابر با 289 کیلوگرم دارد؛ بیشترین قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب در دورهای 8000 و 5500 تولید می‌شود. دورگیری این موتور تا 8200 دور بر دقیقه امکان‌پذیر است

نیروی تولیدی Fury از طریق گیربکس هفت سرعته نیمه خودکار به سمت چرخ‌های محور عقب هدایت می‌شود. هنسی ونوم F5 با تکیه بر قوای محرکه بی‌نظیرش، شتاب صفر تا صد را در عرض تنها 2.6 ثانیه طی محقق می‌کند تا در زمره سریع‌ترین خودروهای ساخت بشر قرار بگیرد. اما این تنها رکورد شگفت‌انگیز گردباد آمریکایی‌ها نیست، چرا که صفر تا دویست 4.7 ثانیه، صفر تا سیصد 8.4 ثانیه و صفر تا چهارصد کیلومتر در ساعت این خودرو فقط و فقط 15.5 ثانیه اعلام شده است!

هنسی می‌گوید در صورت فراهم بودن مسیر مستقیم، ونوم F5 قادر است به نهایت سرعت 500 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. اگر این ادعا صحت داشته باشد، زنگ خطر برای بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس به صدا در خواهد آمد. جالب اینکه هنسی اظهار کرده دنده هفتم گیربکس ونوم F5 به قدری ضریب بلندی دارد که تا سرعت 537 کیلومتر در ساعت دور موتور به پایان نخواهد رسید.

بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس با ثبت رکورد 490.484 کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین خودروی جهان به شمار می‌رود؛ البته اگر رکورد پر حرف و حدیث SSC تواتارا را در نظر نگیریم

تازه‌ترین ابرخودروی جهان خودرو از شاسی مونوکوک فیبرکربنی سود می‌برد. این شاسی که در انگلستان و توسط شرکت KS Composites ساخته شده، تنها 86 کیلوگرم وزن دارد. به لطف این شاسی سبک‌وزن و بهره‌گیری گسترده از فیبرکربن و آلومینیوم در جای جای بدنه، وزن کلی خودرو در رقم 1360 کیلوگرم حفظ شده، از این رو با نسبت قدرت به وزن بی‌نظیری روبرو هستیم.

شاسی ونوم F5 تحت نظارت جان هاینریسی (John Heinricy) مهندس سابق بخش پرفورمنس جنرال موتورز توسعه پیدا کرده است

در کنار آمار و ارقام شگفت‌انگیز، تگزاسی‌ها مانور ویژه‌ای روی راننده‌محور بودن و تجربه رانندگی خاص ونوم F5 داده و حس راندن آن را با مدل‌هایی مثل مکلارن 600LT و پورشه کیمن GT4 مقایسه می‌کنند. برای رانندگی با ونوم F5 پنج حالت مختلف تعریف شده که از طریق یک دکمه گردان قابل انتخاب هستند؛ این حالت‌ها عبارتند از اسپرت، پیست، درگ، خیس و F5 V.Max. با انتخاب حالت F5 V.Max این ابرخودرو بیشترین قدرت ممکن را در اختیار راننده گذاشته و برای ریختن زهر خود آماده می‌شود!

هنسی ونوم F5
هنسی تاکید می‌کند صفر تا صد ونوم F5 به صورت اختصاصی تولید شده و ابعاد آن اندکی از ونوم GT بزرگ‌تر است

از آنجایی که هنسی ونوم F5 به منظور شکستن رکورد سرعت توسعه یافته، این خودرو بدنه‌ای یک‌دست و آیرودینامیک دارد، طوری که حتی کف آن نیز کاملا صاف است.

نکته عجیب اینکه برخلاف اکثر رقبا، در ونوم F5 خبری از اجزای فعال ایرودینامیک نیست و هنگام حرکت در سرعت‌های بالا همه اجزا در جای خود ثابت باقی می‌مانند؛ همچنین در این خودرو از باله نیز استفاده نشده، اما پکیجی به نام track pack وجود دارد که در صورت سفارش آن، یک باله بزرگ به انتهای بدنه اضافه می‌گردد تا با افزایش نیروی رو به پایین (downforce) عملکرد خودرو در پیست مطمئن‌تر شود.

سیستم تعلیق هنسی ونوم F5 به گونه‌ای طراحی شده که با تغییر ارتفاع، ایرودینامیک خودرو را بسته به سرعت بهینه می‌کند؛ ضریب درگ این جنگنده چهار چرخ برابر با 39 Cd اعلام شده است

از ویژگی‌های ظاهری شاخص هنسی ونوم F5 باید به مواردی مثل بدنه کشیده، اسپلیتر بزرگ دماغه، چراغ‌هایی با فرم ایستاده و باریک، شکاف‌های متعدد در قسمت‌های مختلف، دیفیوزر بزرگ عقب و چهار خروجی اگزوز اشاره کرد. درهای پروانه‌ای و رینگ‌های 19 و 20 اینچی زیبا که با تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 احاطه شده‌اند، از دیگر خصوصیات قابل ذکر هستند.

رادیاتورهای اصلی ونوم F5 در جلو نصب شده‌اند و شکاف‌های جانبی وظیفه خنک‌کاری گیربکس و روغن را بر عهده دارند

طراحی اسپرت ابرخودروی ونوم F5 به داخل کابین نیز ادامه پیدا کرده است. در این بخش همه چیز با تمرکز بر راننده چیده شده و اکثر اجزا – مثل فرمان و صندلی‌ها –  جنسی از چرم و فیبرکربن دارند. وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده بر عهده یک نمایشگر 7 اینچی گذاشته شده است.

فرمان فیبرکربنی ونوم F5 با الهام از جت‌های جنگنده طراحی شده

در قسمت میانی داشبورد ساده ونوم F5 نمایشگر مربوط به سیستم اینفوتینمنت آلپاین قرار دارد. این نمایشگر ابعادی برابر با 9 اینچ داشته و ضمن تجهیز به سیستم مسیریاب GPS، از اندروید اتو و اپل کارپلی نیز پشتیبانی می‌کند.

بر اساس سیاست‌گذاری‌ها، از ابرخودروی هنسی ونوم F5 تنها 24 دستگاه و با قیمت پایه 2.1 میلیون دلار تولید می‌شود. آنطور که اعلام شده، مشتریان از سال آینده سفارشات خود را تحویل خواهند گرفت. به گفته هنسی از بین این 24 دستگاه 12 الی 14 دستگاه پیش‌فروش شده‌اند.

پدال‌های هنسی ونوم F5 از آلومینیوم برس خورده ساخته شده‌اند

بد نیست اشاره کنیم هنسی ونوم F5 به دلیل نداشتن ایربگ به طور کامل با قوانین فدرال همخوانی ندارد، از این رو تحت عنوان خودروی نمایشگاهی (show car) به فروش خواهد رسید. گفتنی است هنسی برنامه‌های زیادی برای سال 2021 دارد. تلاش برای شکستن رکورد سرعت در مسیر 5.2 کیلومتری موجود در مرکز فضایی کندی ناسا یکی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲۷ آذر ۱۳۹۹

    در کل و با توجه به اعداد و ویژگی‌هایی که کارخونه اعلام کرده، اگه دست کاربلد جماعت باشه، ماشین بدی نیست! باید منتظر تولید و عرضه‌ش باشیم تا به دست خبرنگاران ماشینی برسه و ببینیم نظر قطعی چیه.

  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲۷ آذر ۱۳۹۹

    از نظر طراحی خارجی، میشه گفت ترکیبی زیباست از زبان طراحی فراری، مک‌لارن و کمی هم پاگانی. طراحی داخلش هم کمی شبیه فراریه؛ ولی خلاقیت بیشتری توش به خرج رفته.

مطالب پیشنهادی