ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

نگاهی به تکنولوژی چراغ‌های متفاوت هیوندای توسان 2021

در دهه‌های گذشته، وقتی طراحان خودرو آزادی عمل بیشتری داشتند، برخی خودروها از چراغ‌های مخفی‌شونده سود می‌بردند. این چراغ‌ها معمولا در زیر کاپوت قرار می‌گرفتند و هنگامی که راننده آنها را روشن می‌کرد، از جای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

در دهه‌های گذشته، وقتی طراحان خودرو آزادی عمل بیشتری داشتند، برخی خودروها از چراغ‌های مخفی‌شونده سود می‌بردند. این چراغ‌ها معمولا در زیر کاپوت قرار می‌گرفتند و هنگامی که راننده آنها را روشن می‌کرد، از جای خود خارج می‌شدند.

اما مدل‌هایی هم بودند که در آنها چراغ‌ها در پشت پوششی مشابه با جلوپنجره،مخفی می‌شدند. داج چارجر 1968 – 1970 بارز‌ترین و مشهورترین مدل این دسته به شمار می‌رود.

با اهمیت پیدا کردن بحث ایرودینامیک این سبک از طراحی به مرور به دست فراموشی سپرده شد. اما پس از مدتی نسبتا طولانی هیوندای دوباره به سراغ ایده چراغ‌های مخفی بازگشته و می‌خواهد به شیوه‌ای نوین آن را احیا کند.

نسل چهارم توسان یکی از محصولات جدید کمپانی کره‌ای است که طراحی رادیکالی داشته و از چراغ‌های مخفی در آن استفاده شده است. احتمالا می‌دانید چراغ‌های روشنایی در روز این کراس‌اوور جنجالی با المان‌های به کار رفته در جلوپنجره ادغام شده‌اند؛ از این رو وقتی خودرو خاموش است، اصلا نمی‌توان به وجود آنها پی برد.

به گفته هیوندای در ساخت این چراغ‌ها از تکنولوژی نیمه-آینه ای بهره گرفته شده و لایه درونی قاب چراغ‌ها دارای پوشش فلزی نازکی هستند. این مساله باعث شده تا قاب چراغ‌ها ظاهری مشابه با دیگر المان‌های کرومی جلوپنجره پیدا کرده و نمایی یکدست پدید بیاورند.

برخلاف چراغ‌های معمولی، چراغ‌های روشنایی در روز توسان جدید دارای اجزای بیشتری هستند و هنگام مونتاژ باید یک به یک آنها را روی جلوپنجره نصب کرد. همچنین در مقایسه با نمونه‌های رایج، این چراغ‌ها به انرژی بیشتری نیز نیاز دارند که آن هم به نوبه خود باعث تولید حرارت اضافی می‌شود. برای مقابله با این حرارت اضافی، هیوندای سنسورهایی را تعبیه کرده که مدام دمای داخل قاب چراغ‌ها را کنترل می‌کنند.

به نظر می‌رسد هیوندای در توسعه نسل جدید توسان خود را به هر دری زده تا محصول نهایی در کلاس خود کاملا متمایز باشد. اما این تمایز ممکن است به قیمت تحمیل هزینه‌های بیشتر از حد معمول به مشتریان تمام شود، کافی است تصور کنید مالک این نسل از توسان تصادف کوچکی کرده و باید تمامی این چراغ‌های روشنایی در روز را تعویض نماید!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۸ آذر ۱۳۹۹

    فقط همون چراغهای چارجر...

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۷ آذر ۱۳۹۹

    هزینه و زمانی ک برا این چراغ صرف شده از تلاش سایپا برای طراحی مدل های جدید پراید بیشتره

مطالب پیشنهادی