ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ساخت تراشه
تکنولوژی

کمبود جهانی چیپ، تهدیدی بزرگ برای تولید لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند

در اوج دوران شیوع ویروس کرونا تولید تراشه‌ها با مشکل مواجه شد. حالا که به نظر می‌رسد در ماه‌های پایانی بحران ناشی از کووید-‍۱۹ قرار داریم، میزان تقاضا برای محصولات الکترونیکی افزایش پیدا کرده که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۰

در اوج دوران شیوع ویروس کرونا تولید تراشه‌ها با مشکل مواجه شد. حالا که به نظر می‌رسد در ماه‌های پایانی بحران ناشی از کووید-‍۱۹ قرار داریم، میزان تقاضا برای محصولات الکترونیکی افزایش پیدا کرده که این موضوع باعث کمبود چیپ در سطح جهان شده و تولید دستگاه‌های مختلف از تلویزیون‌ها گرفته تا لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند را با چالش مواجه کرده است.

طبق گزارش رویترز، دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد که شامل خرید عمده تراشه توسط هواوی، آتش‌سوزی در یک کارخانه چیپ‌سازی در ژاپن، قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشورهای جنوب شرقی آسیا و اعتصاب در فرانسه می‌شود.

با وجود چنین مواردی، دلیل اصلی سرمایه‌گذاری کم در کارخانه‌های تولیدکننده تراشه متعلق به شرکت‌های آسیایی است که روی تولید چیپ‌ها برای گوشی‌های 5G، لپ‌تاپ‌ها و خودروها تاثیر می‌گذارد. در حقیقت تقاضا برای این تراشه‌ها رو به افزایش است و شرکت‌ها نمی‌توانند پاسخگوی این میزان تقاضا باشند.

در حالت کلی به نظر می‌رسد کمبود قطعات مربوط به کل دستگاه‌های الکترونیکی است و حتی در تامین تراشه‌های وای فای و بلوتوث نیز تاخیر وجود دارد. عدم تامین تقاضای شرکت‌ها روی صنعت خودرو در چین هم تاثیر خواهد داشت و احتمالا خودروسازهای چینی در سه ماهه اول سال آینده میلادی با مشکلاتی در تولید دست و پنجه نرم خواهند کرد.

هواوی میت‌بوک D15

تقاضا برای محصولات مختلف و به ویژه خودرو در چین افزایش غیرمنتظره‌ای داشته و میزان سفارش‌ها برای لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند در مناطقی مانند کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا که هنوز با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و قرنطینه هستند هم افزایش یافته است.

کمپانی هلندی تامین‌کننده تراشه‌های دنیای خودرو یعنی NXP اعلام کرده به علت افزایش چشمگیر هزینه‌های مربوط به مواد و همچنین کمبود شدید تراشه‌ها مجبور به افزایش قیمت تمام محصولاتش شده. مدیرعامل این کمپانی از بازگشت بسیار سریع کسب و کارها به حالت عادی خبر داده و آن را فراتر از انتظار عنوان کرده است.

یکی از دلایل مهم دیگر برای کمبود تراشه‌ها، انبار کردن شمار بالایی از آن‌ها توسط کمپانی‌های چینی هواوی و شیائومی است که البته این دو شرکت در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند. با توجه به اینکه بزرگترین تولیدکننده چیپ چین یعنی SMIC به لیست سیاه وزارت دفاع و وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا اضافه شده، احتمالا کمبود قطعات تا ماه‌های آینده ادامه داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳۰ آذر ۱۳۹۹

    آمریکا دیوانه کل دنیا رو به هم ریخته با این تحریم بازی هاش

مطالب پیشنهادی