ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا اسمارت‌فون‌ها در سال ۲۰۲۰ گران‌تر شدند؟

موبایل‌هایی که به بهترین سخت‌افزار ممکن مجهز هستند می‌توانند بسیار گران‌قیمت نیز باشند، این ترندی است که برای چندین سال متمادی مشاهده شده است. حدودا دو سال می‌گذرد از زمانی که موبایل‌های هوشمند از مرز ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

موبایل‌هایی که به بهترین سخت‌افزار ممکن مجهز هستند می‌توانند بسیار گران‌قیمت نیز باشند، این ترندی است که برای چندین سال متمادی مشاهده شده است. حدودا دو سال می‌گذرد از زمانی که موبایل‌های هوشمند از مرز قیمت‌گذاری ۱۰۰۰ دلاری عبور کردند و این احساس وجود دارد که قیمت‌ها همینجور به روند صعودی خود ادامه داده‌اند. اما آیا این موضوع در سال ۲۰۲۰ هم صادق بود؟

برای بررسی ابعاد مختلف قیمت‌گذاری‌ها، در این مقاله به بررسی میانگین قیمت موبایل‌های پرچمدار شرکت‌هایی نظیر اپل،‌ سامسونگ، گوگل، وان‌پلاس، شیائومی، ال‌جی و سونی طی یک سال اخیر پرداخته‌ایم. از سوی دیگر به صورت همزمان به بررسی قیمت مدل‌های مقرون به صرفه‌تر، یعنی موبایل‌هایی که که مشخصات سخت‌افزاری و حافظه کمتر دارند و همینطور محصولات رده فوق پریمیوم پرداخته‌ایم. نتایج به دست آمده واقعا جالب هستند.

نتایج

بیایید مستقیما به سراغ نتایج برویم. نخست نگاهی به ترندهای گسترده در میان برندهایی که در این مقاله از نظر رده شده‌اند می‌اندازیم.

داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که شاهد افزایش محسوس قیمت رایج برای گران‌قیمت‌ترین موبایل‌های پرچمدار در سال ۲۰۲۰ هستیم. اما به زحمت می‌توان تفاوتی میان قیمت‌گذاری مدل‌های مقرون به صرفه مشاهده کرد و جالب اینکه حتی میانگین قیمت پرچمداران نیز آنقدرها تغییر نکرده. این تا حدی به خاطر تغییر رویکرد برخی از تولیدکنندگان است که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی، از قیمت‌گذاری‌های پریمیوم به قیمت‌گذاری‌های مقرون به صرفه سوییچ کردند. موبایل‌هایی مانند LG Velvet و گوگل پیکسل ۵ قطعا دیگر جایی در دسته‌بندی پریمیوم ندارند، اما روی میانگین قیمت پرچمداران سال ۲۰۲۰ تاثیر گذاشته‌اند.

اما تصویر بزرگ‌تر چه چیزی را نشان می‌دهد؟‌ حقیقت اینست که موبایل‌های فوق پریمیوم و 5G برخی از این برندها قطعا گران‌قیمت‌تر از مدل‌های سال پیش بوده‌اند. بهترین سخت‌افزار موجود در بازار حالا هزینه‌ای بیشتر از همیشه روی دست‌تان می‌گذارد و شاهد افزایش میانگین قیمت حدودا ۱۱۰ دلاری نسبت به سال پیش بوده‌ایم. به همین ترتیب، برخی مدل‌های پایه نیز افزایش قیمت مشابهی داشته‌اند، خصوصا وقتی مشغول صحبت راجع به برندهای چینی مانند شیائومی و وان‌پلاس باشیم. به نظر می‌رسد تکنولوژی 5G اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت موبایل‌های برتر بوده.

اما سامسونگ و چند برند دیگر تصمیم گرفتند مدل پایه اکوسیستم‌های خود را اندکی مقرون به صرفه‌تر کنند. افزون بر این، تعداد معدودی از کمپانی‌ها به سراغ قدرت پردازشی کمتر و قیمت‌گذاری‌های حتی از این هم پایین‌تر رفتند، مانند موبایل‌های ال‌جی و گوگل که بالاتر صحبت‌شان را کردیم. این  موضوع باعث شد میانگین قیمت یک موبایل پرچمدار، پایین‌تر از آن چیزی باشد که انتظارش می‌رفت. اگر به دنبال مدل‌های «اولترا» و ۵۱۲ گیگابایتی نبوده باشید، موبایل‌های پرچمدار ۲۰۲۰ واقعا گران‌قیمت‌تر از مدل‌های سال ۲۰۱۹ به حساب نمی‌آیند.

در غایی‌ترین حالت اما وقتی توجه‌مان را به چند برند خاص معطوف کنیم، شاهد تفاوت‌های فراوان در قیمت‌گذاری هستیم. بنابراین بیایید این موضوع را نیز عمیقا بررسی کنیم.

کدام برند‌ها بیشترین افزایش قیمت را در ۲۰۲۰ داشتند؟

درحالی که میانگین قیمت اسمارت‌فون‌ها با افزایش اندک همراه بوده، استراتژی‌های قیمت‌گذاری شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰، نسبت به سال ۲۰۱۹ تنوع بسیار بالاتری دارد. اگر به صورت کلی صحبت کنیم، بسیاری از تولیدکنندگان در واقع قیمت‌های خود را در سال ۲۰۲۰ افزایش دادند. با توجه به این موضوع، بهتر است که گراف پایین را چند باری از نظر رد کنیم. در این صورت شاهد متغیرهای فراوان بوده و خواهیم دید که هر تولیدکننده موبایل‌های هوشمند، چه استراتژی‌ای برای قیمت‌گذاری در پیش گرفته است.

خانواده گلکسی اس سامسونگ حالا اندکی مقرون به صرفه‌تر شده، اما صرفا به خاطر اینکه امسال Galaxy S20 FE را با قیمت ۷۰۰ دلار داشتیم. این مدل حتی از Galaxy S10e نیز ارزان‌قیمت‌تر است. گلکسی اس ۲۰ پلاس با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی ۱۲۹۹ دلار قیمت دارد و مدل اولترا با همین ظرفیت حافظه نیز با قیمت ۱۴۹۹ دلار به دست مشتریان می‌رسد. این یعنی قیمت نسبت به برچسب قیمت ۱۲۵۰ دلاری گلکسی اس ۱۰ پلاس دگرگون شده است. با این همه سامسونگ سال پیش یک مدل ۱ ترابایتی از اس ۱۰ نیز عرضه کرد که ۱۶۰۰ دلار روی دست‌تان هزینه می‌گذاشت. در خانواده نوت سامسونگ هم شرایط همینطور است. گلکسی نوت ۲۰ در تمام ظرفیت‌ها، ۵۰ دلار گران‌تر از خانواده نوت ۱۰ است.

سامسونگ اما تنها شرکتی نبود که قیمت‌هایش را در سال ۲۰۲۰ افزایش داد. وان‌پلاس ۸ و ۸ پرو به ترتیب ۴۰ و ۱۴۰ دلار گران‌قیمت‌تر از مدل‌های پیشین هستند. وان‌پلاس 8T هم ۱۵۰ دلار گران‌تر از 7T ظاهر می‌شود. موبایل 7T Pro راهش را به بازار آمریکا باز نکرد، اما اگر این اتفاق می‌افتاد، حدودا ۸۰ دلار گران‌تر از 8T می‌بود. پرچمداران خانواده Mi شیائومی نیز علی‌رغم اینکه عمدتا بازار چین را هدف قرار داده‌اند گران‌قیمت‌تر از مدل‌های سال پیش بودند. در این بین سونی هم موبایل Xperia 1 II را با قیمتی عرضه کرد که افزایش ۲۵۰ دلاری قیمت را در طول تنها یک سال نشان می‌دهد.

احتمالا عجیب‌ترین اتفاق این باشد که در همین بازه مشابه، اپل قیمت‌گذاری خود را افزایش نداده است. آیفون ۱۲ قیمتی دقیقا یکسان با آیفون ۱۱ دارد، آن هم در حالی که این بار از 5G پشتیبانی می‌کند. برترین موبایل در خانواده پیکسل گوگل نیز امسال ارزان‌قیمت‌تر از مدل پارسال بود. پیکسل ۵ اکنون قیمتی کمتر از پیکسل ۴ و پیکسل ۴ اکس ال دارد، هرچند که به سخت‌افزاری میان‌رده‌تر نیز مجهز شده. به همی ترتیب، LG Velvet هم به خاطر پردازنده مقرون به صرفه‌ترش، ارزان‌تر از LG G8 و LG G8X ظاهر می‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد که اسمارت‌فون‌های پریمیوم و 5G طی ۱۲ ماه اخیر اندکی گران‌تر شده‌اند. اما از سوی دیگر موبایل‌های پرچمداری را داشتیم که از خیر برخی مشخصات سخت‌افزاری شدیدا پریمیوم گذشته و قیمت خرده‌فروشی را چند صد دلار کاهش دادند و به این ترتیب، میانگین قیمت آنقدرها بالا نرفت. درحالی که برخی برندها همچنان به رویکردهای سنتی خود در قبال موبایل‌های پرچمدار پایبند هستند،‌ برندهای دیگر تصمیم به آزمون و خطا با قیمت‌گذاری‌های پایین‌تر از ۱۰۰۰ دلار گرفته‌اند - نشانه‌ای نویدبخش برای سال ۲۰۲۱ و فراتر از آن.

آیا اسمارت‌فون‌ها دارند گران‌تر می‌شوند؟

پس به سوالی مهم می‌رسیم، آیا قیمت موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است؟ بله و خیر. موضوع اندکی پیچیده است.

برچسب قیمت رایج، یک شیب نرم به سمت بالا داشته است، اما این عمدتا به خاطر گران‌قیمت‌ترین مدل‌های پرچمداران مختلف است. مدل‌های ۵۱۲ گیگابایتی که قبلا هم گران بودند، حالا اندکی گران‌تر شده‌اند. یک موبایل پریمیوم 5G اکنون میانگین قیمتی بالاتر از ۱۰۰۰ دلار دارد. با این همه مجازا تمام برندها حالا یک مدل پایه با قیمت مقرون به صرفه‌تر هم دارند. پسوندهایی مانند پرو، اولترا و دیگر مدل‌هایی که تولیدکنندگان معرفی می‌کنند، نشان‌دهنده اینست که بازار حالا به چندین بخش تقسیم شده و تولیدکنندگان هم می‌خواهند به تمام آن‌ها ورود کنند.

به نظر می‌رسد که برندها واقعا می‌دادند که اکثریت مشتریان تمایلی به پرداخت هزینه‌ای بیشتر از ۱۰۰۰ دلار بابت یک موبایل هوشمند ندارند. بنابراین مدل‌هایی مانند Galaxy S20 FE و آیفون ۱۲ اپل احتمالا عرضه بسیار بیشتری نسبت به برادران گران‌قیمت‌تر خود داشته باشند. در همین حال،‌طی سال ۲۰۲۰ شاهد رشدی در بازار موبایل‌های «سوپر میان‌رده» نیز بودیم که بهترین مثال برایش، پیکسل ۵ گوگل است. این‌ها موبایل‌هایی هستند که با شبکه‌سازی 5G، قابلیت‌های عالی و طراحی مقاوم از راه می‌رسند و تجربه‌ای سطح بالا را در ازای قیمت نه‌چندان کمرشکن کمتر از ۷۰۰ دلار به ارمغان می‌آورند.

در حال حاضر اگر بخواهید می‌توانید بابت پرچمداران فوق پریمیوم هزینه‌ای بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۱۸ بپردازید. اما بازار اکنون پر شده از انبوهی پرچمدار مقرون به صرفه جدید که از لحاظ ارزش، در جایگاهی بسیار بالاتر از موبایل‌های عرضه شده در سال‌های اخیر جای می‌گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • raminnnnnn
    raminnnnnn | ۳۰ آذر ۱۳۹۹

    به برکت رژیم آخوندی تو کشور ما هم قیمت ها خیلی بالا نرفته. فقط یه بیست میلیون ناقابل. از ده میلیون شدن سی میلیون.

    • dr x dr xx
      dr x dr xx | ۳۰ آذر ۱۳۹۹

      دیگه حتی گوشی دکمه ای هم به سختی زیر ۱ میلیون گیر میاد

مطالب پیشنهادی