ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استارتاپ تستادی، وضعیت کاربردپذیری پلتفرم‌های VOD را بررسی کرد

«تستادی» که یک استارتاپ برای تست و بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال است، مقایسه‌ای بین چهار بازیگر بزرگ حوزه VOD یعنی فیلیمو، نماوا، لنز و کافه بازار انجام داده است. این پلتفرم بر اساس نظراتی که ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۰

«تستادی» که یک استارتاپ برای تست و بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال است، مقایسه‌ای بین چهار بازیگر بزرگ حوزه VOD یعنی فیلیمو، نماوا، لنز و کافه بازار انجام داده است. این پلتفرم بر اساس نظراتی که از کاربرانش دریافت کرده، می‌گوید که سهولت کاربری در نرم‌افزارهای این کسب‌وکارها، هنوز تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران فاصله دارند ولیکن از بسیاری جهات توانسته‌اند که کاربران را راضی نگه دارند.

استارتاپ استادی در گزارش خود می‌گوید با انجام یک سناریو یکسان توسط کاربران عادی، میزان کاربردپذیری این کسب‌وکارها سنجیده شده است. نتایج این تست‌ها می‌تواند در قالب ویدیوهای کوتاه به کسب‌وکارها ارسال ‌شود تا به بهبود کارشان کمک شود. ناگفته نماند کاربران عادی نیز می‌توانند به انجام این تست‌های حداکثر بیست دقیقه‌ای بپردازند و به بهبود کسب‌وکارها کمک کنند و برای خودشان نیز کسب درآمد کنند.

«سبا حقیری»، مدیر پلتفرم تستادی به دیجیاتو می‌گوید که در سناریوی تستادی پیرامون بررسی چهار پلتفرم VOD قرار بر این شده تا کاربران یک فیلم ترسناک با بالاترین امتیاز را ببینند و سپس یک فیلم از تام هنکس پیدا کرده و آن را ذخیره کنند تا بعدا تماشا کنند. همین عمل ساده نتیجه تست‌های تستادی را مشخص کرده است. با نگاهی به گزارش تستادی می‌توان نتایج این تست را واکاوی کرد.

نتایج کلی این تست نشان می‌دهد بسیاری از کاربران به خاطر سانسور بودن فیلم‌ها اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند این پلتفرم‌ه را به دیگران پیشنهاد بدهند از جهتی دیگر نیز دوبله بودن فیلم‌های خارجی باعث می‌شود که مخاطبان میانسال بیشتری نسبت به فیلیمو و نماوا و لنز و بازار علاقه نشان دهند.

تقریبا همه کاربران در بخش ذخیره سازی و لیست علاقه‌مندی درست کردن به مشکل برخورد کرده‌اند و همچنین به نظر می‌رسد که اکثر مردم کاربر همیشگی این اپلیکیشن‌ها نیستند. تستادی در گزارش خود تاکید کرده که وجود بسته‌های متنوع با قیمت‌های مختلف می‌تواند باعث استمرار خریدن اشتراک از سوی کاربران شود.

مواردی که کاربران در این اپلیکیشن‌ها دوست داشتند امکان جستجوی سریع و عملکرد مناسب الگوریتم نمایش نتیاج جستجو و امکان جستجوی پیشرفته بود. آنها باور دارند اگر بخش جستجو از اپلیکیشن‌ها دچار اختلال شود، کاربران از گوگل برای انتخاب فیلم و سریال اسفاده می‌کنند.

نماوا بیشترین رضایت کلی را به همراه داشته و پس از آن فیلیمو و لنز ودر نهایت بازار از نظر کاربران بهترین پیشنهاد به دیگران در بین VODها بودند.

فیلیمو

آمار این پلتفرم‌ها به تفکیک نیز اعلام شده است. گروهی که هر چهار مورد را بررسی رده‌اند در بخش فیلیمو اعلام داشتند که همگی متوجه نحوه کار با با اپلیکیشن شده‌اند و همچنین شصت درصد کاربران نسبت به تجربه کلی رضایت داشته و آن را توصیه کرده‌اند.

آنها مواردی چون تنوع بسیار زیاد فیلم‌ها و سریالها و امکان ورود با رمز یکبار مصرف و گزینه‌های خرید اشتراک را نکاتی مثبت دانسته‌اند و آن را به خانواده‌ها توصیه کردند.

از آنسو بخش نشان شده‌ها و مسیر دسترسی به آن برای بعضی کاربران پیچیده بوده و تقریبا همه کاربران قسمت دسته بندی را پس از آزمون و خطا مشاهده کردند و نتوانستند سرراست به آن دست پیدا کنند.

کاربران این تست باور دارند که موضوع امتیاز فیلم باید با دقت بیشتری به کاربران نمایش داده شود. همچنین آنها تمایل دارند در نتایج جستجو منطق چینشی وجود داشته باشد و بر اساس جدیدترین، معروف‌ترین و.... بتوانند نتیجه جستجوی خود را مشاهده کنند. آنها همچنین عدم وجود مرتب سازی بر اساس سال تولید را از دیگر مشکلات فیلیمو می‌دانند.

نماوا

در اپلیکیشن نماوا ۱۰۰ درصد کاربران هنگام کار با اپلیکیشن با مشکلات غیرمنتظره روبرو شدند و البته تمامی کاربران توانستند در همان وهله اول متوجه نحوه کار با اپلیکیشن شوند. در نهایت ۸۰ درصد کاربران نسبت به تجربه کلی رضایت داشته‌اند .

نکات مثبتی که در نماوا از نظر کاربران این تست به نظر آمده اینست که دسته بندی‌ها در همه بخش‌های اپلیکیشن قرار دارد و جزئیات و توضیحات درباره فیلم‌ها رضایت بخش است. از آنسو عدم الگوی تگ گذاری فیلم‌ها برای کاربر ایرانی طراحی نشده و همچنین فرم ثبت نام نسبت به سایر پلتفرم‌ها طولانی است. در نهایت اطلاعات کافی در رابطه با نحوه محاسبه حجم مصرفی اینترنت در زمان خرید اشتراک نیز وجود نارد که این موضوع از دیگر انتقادات کاربران است.

کاربران گفته‌اند که فیلم‌های پیشنهادی نماوا نیز گاهی منطقی نیست و جدا بودن بخش فیلم از سریال به طور کامل نیز از نظر آنها گیج‌کننده بوده است.  این گزارش در نهایت توصیه کرده که فرایند ورود به نماوا آسان‌تر شود و دیگر مواردی چون نتایج منطقی جستجو که در بخش فیلیمو نیز به آن اشاره شد از مشکلات نماوا ذکر شده است. برخلاف فیلیمیو، نماوا مرتب سازی بر اساس سال را برای فیلم‌ها دارد اما تسترهای تستادی توصیه کردند که سال شمسی نیز به این موضوع اضافه شود.

کافه بازار

تنها ۴۰ درصد کاربران تستادی نسبت به بخش VOD بازار حس رضایت داشتند و تمامی آنها حین کار کردن با این بخش به مشکلات غیرمنتظره برخورد کردند. عدم وجود بخش جستجوی درست و تفکیک شده و همچنین راحت پیدا نکردن بخش ویدیو از گلایه‌های کاربران هنگام استفاده از بازار بوده و آنها در هنگام جستجوی فیلم‌ها گیج شده‌اند.

تست کنندگان این برنامه وجود نداشتن فیلتر و دسته بندی را بسیار مشکل ساز دانستند و الگوریتم جستجو را پر غلط معرفی کرده‌اند به طوری که نتایج کاذب زیادی نشان می‌دهد. آنها پیشنهاد رفع این مشکلات را داده‌اند و تاکید کردند که بهتر است بخش جستجوی مخصوص فیلم و سریال ایجاد شود.

لنز

چهل درصد کاربران در هنگام استفاده از لنز با مشکلات غیر پیش بینی شده روبرو شدند ولی در کل تنها ۶۰ درصد کاربران گفته‌اند که نسبت به تجربه کلی‌شان از این پلتفرم رضایت داشته‌اند. به نظر می‌رسد دلیل این نارضایتی عمده به باگ‌ها و مشکلات این برنامه برمی‌گردد.

اکثر کاربران از رویه طولانی ثبت نام و شلوغی صفحات و همچنین عدم وجود فیلتر در جستجو در این پلتفرم شکایت دارند. همچنین تنوع کمتر فیلم‌ها از دیگر نکاتی است که به چشم آنها آمده است.

چگونگی اجرای تست‌ها

تست‌های کاربردپذیری نیازمند اجرا شدن یک پروژه بسیار بزرگ نیست و تستادی اعلام کرده که بهترین نتایج در فرایند این آزمایش‌ها با ۵ کاربر حاصل می‌شود. «سبا حقیری» مدیر استارتاپ تستادی در گفتگو با دیجیاتو و او در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه آماری‌شان در تست‌ها شامل تعداد نفرات محدودی است، می‌گوید که این موارد تست‌های اولیه هستند و آنها امیدوار هستند تا خود صاحبان کسب‌وکارها نسبت به این پروسه علاقه بیشتری نشان دهند تا به دنبال فرضیات آنها باشند.

حقیری تاکید می‌کند که تسترها در مجموعه تستادی کاملا آموزش داده می‌شوند و پس از انجام مراحل آزمایشی شروع به تست کردن محصولات می‌کنند و هزینه‌ای نیز بابت این کارشان بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان برای هر تست دریافت می‌کنند. او در پاسخ به این سوال که پلتفرم‌ها چقدر از آنها استقبال کرده‌اند می‌گوید که اکثر پلتفرم‌های بزرگ نسبت به عملکرد تستادی خوشبین هستند و با آنها کار کرده‌اند: «ولی دوست داریم کسب‌وکارهای کوچک نیز در این مسیر همراه باشند چرا که انجام این تست‌ها به ابعاد شرکت بستگی ندارد.» او با اشاره به گزارش ۴ پلتفرم VOD در کشور می‌گوید که آنها قصد تخریب هیچ پلتفرمی را ندارند: «ما دنبال این نیستیم که بگوییم کی بهتر است و کی بدتر، بلکه می‌خواهیم صدای کاربرانی که قصد استفاده از محصولات را دارند به صاحبان کسب و کار برسانیم.»

مدیرعامل تستادی در پاسخ به این پرسش که آیا انجام این تست‌ها در خود مجموعه‌ها شدنی است یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «شاید خود تیم‌ها دوست داشته باشند چنین تست‌هایی را با نیروهای خودشان انجام دهند ولی این موضوع مشکلاتی دارد. یکی اینکه شاید اعضای خود تیم چشمانشان را ناخودآگاه روی برخی نقطه ضعف‌هایشان ببندند و دو اینکه آنها محصول خود را به خوبی می‌شناسند و نمی‌توانند مانند یک کاربر عادی نظر دهند. از همین رو نتایج‌شان الزاما درست و اصولی از آب در نمی‌آید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد جواد
    محمد جواد | ۳۰ آذر ۱۳۹۹

    بین اینا،فیلیمو و نماوا از همشون بهترن.

مطالب پیشنهادی