ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راهنمای برگزاری شب یلدای مجازی

شب یلدای امسال با همه سالها متفاوت است و قرار است که فلسفه شب یلدا به عنوان دورهم جمع شدن کاملا دگرگون شود چرا که سایه ویروس کرونا در زندگی تک تک ما ایرانیان افتاده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۰

شب یلدای امسال با همه سالها متفاوت است و قرار است که فلسفه شب یلدا به عنوان دورهم جمع شدن کاملا دگرگون شود چرا که سایه ویروس کرونا در زندگی تک تک ما ایرانیان افتاده و اگر بخواهیم شب یلدا را مانند سال‌های گذشته برگزار کنیم، باید انتظار یک فاجعه را در روزهای آتی داشته باشیم. توصیه‌های بسیاری شده که شب یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار کنید و به صورت فیزیکی گرد هم نیایید، اما برای برپایی چنین شبی به صورت مجازی باید چکار کرد؟ در دیجیاتو پیشنهاداتی برای برقراری یک دورهمی آنلاین و سرگرم شدن در طولانی‌ترین شب سال به شما می‌دهیم تا یلدای ۹۹ را با امنیت و سلامت سپری کنید.

دورهمی‌های مجازی

در دورهمی‌های شب یلدا معمولا چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ فامیل دور هم جمع می‌شوند و گل می‌گویند و گل می‌شنوند. برای انجام این کار به صورت مجازی، برنامه‌های زیادی وجود دارد و می‌توانید از سرویس‌های داخلی و خارجی استفاده کنید. از اسکایپ و زوم گرفته تا واتساپ و پیام رسان گپ و روبیکا و... قابلیت تماس تصویری دارند و اگر با توجه به حجم احتمالی بالای تماس‌های تصویری در این شب خاص، پهنای باند اینترنت کشور جواب بدهد، می‌توانید از این سرویس‌های برای برقراری یک تماس تصویری دورهمی استفاده کنید. برخی از این اپلیکیشن‌ها قابلیت تماس گروهی را دارند و می‌توانید چند نفره باهم تماس برقرار کنید ولی اگر این قابلیت هم وجود نداشت، سخت نگیرید، در یک تماس تصویری سعی کنید تعداد افراد بیشتری از خانواده حضور داشته باشند.

بازی‌های زیادی وجود دارد که طی یک تماس تصویری می‌توانید آنها را دور هم بازی کنید. تعدادی از آنها را می‌توانید در این لینک و این لینک بخوانید تا تماس تصویری‌تان محدود به گپ و گفت نشود و بتوانید دور هم بیشتر سرگرم باشید. در نظر داشته باشید که بهتر است برای استفاده از این سرویس‌ها با کیفیت بهتر، فیلترشکن‌های خود را خاموش کنید.

فیلم دیدن

از کارهای دیگری که در یک شب یلدا دور هم انجام می‌دهند تماشای فیلم و تخمه شکاندن است. برای این کار چند راه دارید، یکی اینکه به VODهای ایرانی سر بزنید و فیلم‌هایی که در این ایام گلچین کرده‌اند را تماشا کنید، برخی از این سرویس‌ها در شب یلدا، خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می‌کنند و می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به آرشیو خوبشان دست پیدا کنید. اما شاید بخواهید یک فیلم یا کلیپ را با خانواده و افرادی که کنارتان می‌آمدند تماشا کنید و در حین فیلم دیدن گپ هم بزنید. حالا که از هم دور هستید باید برای این کار چه کرد؟ می‌توانید از سرویس‌های مخصوص استفاده کنید و نمونه‌اش اینجاست: سایت mycircle. 

در این وبسایت که نمونه‌های مشابه زیادی هم دارد (نمونه داخلی آن متاسفانه وجود ندارد) می‌توانید با لینک دادن از چند سایت استریمینگ معروف نظیر یوتوب و ویمئو، فیلم‌هایی را برای پخش بگذارید و با در اختیار قرار دادن لینک پخش آن به دوستان خود، دعوت کنید تا فیلم‌ها را به میزبانی شما و در کنار هم ببینید. شما می‌توانید فیلم را عقب و جلو کنید و یا متوقف نمایید. در همین حین در کادر کنار تصویر نیز می‌توانید چت کنید و یا برای هم Voice بفرستید.

اگر این کارها زیادی پیچیده است و یا فیلترشکن‌ها اذیت می‌کنند و مواردی از این قبیل، بیخیال بشوید و به سراغ VODهای ایرانی بروید. می‌توانید همزمان با دو یا سه دستگاه وارد اکانت‌های نماوا و فیلیمو و سایر این پلتفرم‌ها شوید و فیلمها را با هم تماشا کنید. در همه این موارد باید تکرار شود که سخت نگیرید، می‌توانید از همین موارد هم برای ساختن یک دورهمی مجازی بهره‌مند شوید. راستی برای انتخاب فیلم نیز می‌توانید به طولانی‌ترین فیلم های جذاب سر بزنید که در طولانی‌ترین شب سال، دیدنشان لطف دیگری دارد. فهرستی از این آثار نیز در این لینک دیده می‌شود.

کتابخوانی و شعرخوانی

از دیگر کارهایی که در شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی انجام می‌شود خوانش شعر است. شعرخوانی می‌تواند در همان تماس تصویری که پایه اصلی این ارتباط مجازی است شکل بگیرد اما شاید همه اعضای یک تماس تصویری یک نسخه از کتاب را نداشته باشند که دقیقا بدانند باید کجا را باهم بخوانند.

می‌توانید از کتابخوان‌های آنلاین نظیر طاقچه و فیدیبو استفاده کنید و بریده‌های کتاب را برای همدیگر به اشتراک بگذارید تا بتوانید بخش‌هایی که هرکس از مهمانان برایش جالب است را باهم مرور کنید. برای فال گرفتن هم می‌توانید همین کار را انجام دهید و بعد از نیت، بخشی از کتاب را بخوانید و در گروه به اشتراک بگذارید تا فالتان گرفته شود.

بازی کنید

عده زیادی هم در شب یلدا زمانی که گرد هم می‌آیند بازی می‌کنند، حال یا بازی‌های کارتی یا تخته‌ای. خوشبختانه سالیان سال است که نسخه آنلاین تقریبا تمامی بازی‌ها در دسترس است و می‌توان همه آنها را آنلاین تجربه کرد. حتی اگر کمی خلاق باشید می‌توانید یک سری بازی را تنها با چت کردن در کنار یکدیگر انجام دهید که برخی از آنها در این لینک به شما معرفی شده است. بسیاری از پیام‌رسان‌ها نیز در خودشان بازی‌هایی تعبیه کردند که می‌توان آنها را رایگان و به دور از هر پیچیدگی انجام داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی