ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

یافته جدید دانشمندان ویروس کرونا را نوعی بیماری خودایمنی معرفی می‌کند

تقریبا یکسال از روزی که ویروس کرونا به زندگی بشر وارد شده، می‌گذرد و اگرچه به تازگی واکسیناسیون علیه آن در برخی کشورها آغاز شده، اما هنوز اطلاعات جامعی از این بیماری در دسترس نیست. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

تقریبا یکسال از روزی که ویروس کرونا به زندگی بشر وارد شده، می‌گذرد و اگرچه به تازگی واکسیناسیون علیه آن در برخی کشورها آغاز شده، اما هنوز اطلاعات جامعی از این بیماری در دسترس نیست. با این حال محققان اخیرا به شواهدی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد کووید-۱۹ نوعی بیماری خودایمنی محسوب می‌شود.

در حال حاضر دانشمندان نمی‌دانند چرا برخی افراد با علائم شدید کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و تعدادی با علائم ملایم آن مواجه می‌شوند. در این میان برخی نیز هیچگونه علائمی از خود بروز نمی‌دهد. حالا پژوهش جدید محققان دانشگاه «ییل» اطلاعات جدیدی در اختیار ما قرار می‌دهد.

طبق تحقیق جدید، افرادی که علائم شدید کووید-‍۱۹ را تجربه می‌کنند، با اتوآنتی‌بادی روبه‌رو می‌شوند. اتوآنتی‌بادی‌ها نوعی آنتی‌بادی هستند که بجای اینکه به ویروس حمله کنند، سیستم ایمنی بیمار و ارگان‌ها را هدف قرار می‌دهند.

محققان در پژوهش اخیر خود به این موضوع پی برده‌اند که افراد با علائم شدید کرونا، دارای اتوآنتی‌بادی‌هایی هستند که به پروتئین‌های حیاتی برای شناسایی، هشدار به بدن و پاکسازی سلول‌های آلوده به کرونا متصل می‌شوند. این پروتئین‌ها شامل «سیتوکین» و «کموکین» می‌شود که پیام‌رسان‌های مهمی در سیستم‌ ایمنی هستند.

این اتوآنتی‌بادی‌ها در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی تداخل ایجاد می‌کنند، مانع از دفاع ضدویروسی می‌شوند و در نهایت علائم بیماری را شدیدتر می‌کنند.

مدت‌هاست اتوآنتی‌بادی‌ها در بیماری‌های خودایمنی مانند «لوپوس» نقش دارند، اما دلیل مشخصی برای توسعه این نوع پادتن‌ها وجود ندارد. ظاهرا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در تولید آن‌ها نقش دارند. علاوه بر این موارد، عفونت‌های ویروسی هم با بیماری‌های خودایمنی در ارتباط هستند.

طبق اعلام دانشمندان در چندین ماه پیش، افرادی که سابقه هیچگونه بیماری خودایمنی نداشته‌اند، بدن آن‌ها پس از ابتلا به کووید-۱۹ اتوآنتی‌بادی تولید کرده‌. در این پژوهش‌ها مشخص شد این اتوآنتی‌بادی‌ها مانند بیماری‌های خودایمنی پروتئین‌ها در هسته سلول‌ها را هدف قرار می‌دهند.

کرونا

در پژوهش جدید دانشمندان ییل از تکنیک جدیدی استفاده شده تا اتوآنتی‌بادی‌ها که علیه هزاران پروتئین بدن فعالیت می‌کنند، مورد نظارت قرار بگیرند. آن‌ها اتوآنتی‌بادی‌ها را در بدن ۱۷۰ بیمار در بیمارستان پیدا و آن‌ها با بیماران با علائم ملایم مقایسه کردند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد بیمارانی که در بیمارستان بستری شده‌اند، دارای اتوآنتی‌بادی‌هایی هستند که می‌توانند به «اینترفرون‌ها» حمله و در عملکرد سیستم ایمنی هم تداخل ایجاد کنند. علاوه بر این، اتوآنتی‌بادی‌ها در بدن بیماران با علائم شدید رایج‌تر از بیماران دیگر است.

اتوآنتی‎‌بادی‌ها تنها دلیل تجربه علائم شدید کرونا توسط برخی بیماران نیستند و دلایل دیگری هم در آن نقش دارند. با این حال این نوع پادتن ریسک بستری شدن و تجربه علائم شدید را افزایش می‌دهد. در حال حاضر مشخص نشده تا چه مدت پس از رفع بیماری، این اتوآنتی‌بادی‌ها در بدن بیماران باقی می‌مانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی