ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

اعتراض شدید مدیرعامل تویوتا نسبت به انقلاب خودروهای برقی

آکیو تویودا مدیرعامل شرکت تویوتا اخیرا در کنفرانس پایان سال انجمن خودروسازان ژاپن، در اظهاراتی غیرمنتظره شدیدا به انتقاد از خودروهای الکتریکی و روندی که شرکت‌های مختلف در پیش گرفته‌اند، پرداخته است. به اعتقاد آقای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

آکیو تویودا مدیرعامل شرکت تویوتا اخیرا در کنفرانس پایان سال انجمن خودروسازان ژاپن، در اظهاراتی غیرمنتظره شدیدا به انتقاد از خودروهای الکتریکی و روندی که شرکت‌های مختلف در پیش گرفته‌اند، پرداخته است. به اعتقاد آقای تویودا، پیشرانه‌های برقی نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار کلان دارند، تولید دی‌اکسید کربن را افزایش می‌دهند و مهم‌تر از همه صنعت خودرو را نابود می‌کنند.

برخی معتقدند آقای تویودا اظهارات عجیب خود را به خاطر این مطرح کرده که دولت ژاپن مثل سایر دولت‌ها، نسبت به ممنوعیت فروش خودروهای درون‌سوز اقدامی نکند. همانطور که قبلا به اطلاعتان رسانده‌ایم، شنیده‌ها حکایت از آن دارد ژاپن هم از حوالی سال 2035 فروش خودروهای درون‌سوز را در داخل مرزهای خود ممنوع خواهد کرد. البته هنوز مشخص نیست در صورت اتخاذ این تصمیم، آیا مدل‌های هیبریدی و هیبریدی شارژی اجازه فروش خواهند داشت یا خیر.

حتما می‌دانید تویوتا در زمینه خودروهای هیبریدی جزو شرکت‌های پیشگام محسوب می‌شود. این شرکت گام‌هایی را در راستای تولید مدل‌های تمام الکتریکی نیز برداشته و قول داده تا سال 2025 محصولاتی را با باتری جامد راهی بازار برخی کشورها خواهد کرد.

با وجود این، برخی از رقبای بزرگ تویوتا از الان به تولید مدل‌های برقی رو آورده و در سبد محصولات خود گزینه‌ای تمام الکتریکی دارند. از این رو اگر تویوتا نمی‌خواهد از رقبا عقب بماند، باید هر چه زودتر و نهایتا سال آینده مدل‌های برقی خود را وارد بازار کشورهای پیشرفته کند. پیش از این تویوتا و لکسس با ارائه نسخه برقی UX و C-HR در بازار چین، رسما به جمع سازندگان مدل‌های الکتریکی پیوسته است.

نکته جالب اینکه تویوتا قبلا قصد داشت مدل‌هایی را بر مبنای موتور و پک باتری تسلا توسعه دهد، اما بنا به دلایلی نامعلوم این امر هرگز عملی نشد. این شرکت پرطرفدار ژاپنی، در زمینه خودروهای پیل سوختی نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده و چندی پیش نسل دوم میرای را با پیشرانه هیدروژنی معرفی کرد.

با در نظر گرفتن همه موارد، به‌ویژه تجربه تویوتا در زمینه پیشرانه‌های هیبریدی، می‌توان گفت این کمپانی کمی از قافله خودروهای برقی عقب افتاده و باید با شتاب بیشتری توسعه این مدل‌ها را دنبال کند.

ناگفته نماند تحقیقات مختلف ادعای آزاد شدن دی‌اکسید کربن بیشتر به واسطه تولید مدل‌های برقی را رد کرده‌اند. شاید اگر آقای تویودا به دلایل دیگری مثل ایمنی باتری‌های لیتیوم یونی، زیان‌های زیست محیطی یا شرایط کاری بسیار بد کارگران شاغل در معادن استخراج مواد اولیه مورد نیاز باتری‌ها متوسل می‌شد، کمتر اعتبارش را خدشه‌دار می‌کرد. البته شاید از آنجایی که تویوتا پیش از عرضه مدل‌های مجهز به باتری جامد، خودروهای برقی خود را با باتری لیتیوم یونی تولید خواهد کرد، آقای تویودا اشاره‌ای به دلایل فوق نداشته است!

اما سایر ادعاهای آقای تویودا کمابیش درست هستند. فراگیر شدن خودروهای برقی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عظیم است و از سوی دیگر روز به روز بر شمار کشورهایی که خواهان ممنوعیت مدل‌های درون‌سوز هستند، افزوده می‌شود. با توجه به مشکلات مربوط به آلودگی هوا و عزم کشورها برای رفع این مساله، شاید بخشی از سرمایه‌های لازم توسط دولت‌ها تامین شوند.

نابودی صنعت خودرو در صورت ظهور مدل‌های برقی هم می‌تواند تا حدودی درست باشد، هر چند بهتر است بجای واژه نابودی از عبارت پوست‌اندازی و دگرگونی کامل استفاده کنیم. بشر در هر صورت نیاز به جابجایی دارد و خودروها همواره بخشی از این نیاز را برآورده خواهند کرد، حال اینکه تامین‌کننده نیروی خودروها در آینده چه نوع پیشرانه‌ای خواهد بود، بحث جداگانه‌ای است.

آیا برقی شدن خودروها باعث حذف شغل‌های زیادی خواهد شد؟ در پاسخ باید گفت: حتما. اما این فرایند در مقابل شغل‌های جدید فراوانی را نیز ایجاد خواهد کرد و بیکاری برخی افراد نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای مقاومت در برابر پیشرفت باشد. برای درک بهتر این موضوع کافیست سرنوشت جنبش لادیت‌ها (Luddites) را مرور کرد.

آنچه روشن است اینست جهان مدام رو به پیشرفت بوده و اگر شرکتی خود را با تکنولوژی‌های روز همگام نکند، محکوم به شکست خواهد بود. وقتی دوربین‌های دیجیتال راهی بازار شدند، هیچ‌کس برای حمایت از کداک یا دیگر شرکت‌های سازنده فیلم عکاسی از خرید آنها امتناع نکرد. مقاومت در برابر اندروید و نوکیایی که از عرش به فرش کشیده شد، دیگر مثال عینی در این زمینه است.

اگر اجداد آقای تویودا توانستند کارخانه تولید ماشین‌آلات نساجی را به یکی از ارزشمندترین کمپانی‌های خودروساز تبدیل کنند، یقینا او نیز می‌تواند تویوتای کنونی را به برندی پیشتاز در زمینه تولید اتومبیل‌های الکتریکی تبدیل کند. هر چند حق اعتراض برای آقای تویودا محفوظ است، اما در آستانه انقلاب الکتریکی اعتراض مساله‌ای را حل نکرده و باعث پیشرفت تویوتا نمی‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • سعید علیپور
    سعید علیپور | ۲ دی ۱۳۹۹

    دوستان ممنون بخاطر نظرات و بحثهای پربارتون، کاش بجای پراید همیشه شاهد همچین نظراتی باشیم

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۱ دی ۱۳۹۹

    خودرو برقی به هیچ وجه پاک تر نیست...تنها کاری که میکنن اینه که آلودگی رو دور از چشم ما تولید میکنن
    این حجم از لیتیوم و سرب و....دارن تولید میکنن
    به نظرم ای کاش به دنبال خودرو های هیدروژنی میرفتیم
    به نظرم نظارت بر تعداد خودرو ها و افزایش کیفیت سوخت و همینطور اعمال قانون در خصوص آلودگی ایجاد شده توسط خودرو ها از این راه ها بسیار موثر تر خواهد بود

    • ozone
      ozone | ۱ دی ۱۳۹۹

      فکر نمی‌کنم لیتیوم و سرب مشکل ساز بشوند اگر باطری ها بازیافت بشوند و دوباره در تولید باطری استفاده بشوند. البته خودروهای هیدروژنی خیلی مطمئن تر هستند.

  • Sae77
    Sae77 | ۱ دی ۱۳۹۹

    تکنولوژی پیل سوختی یا هیدروژن در طولانی مدت به نظر گزینه ی بسیار انعطاف پذیرتر و بهتری میاد. اما اکثر خودروساز ها برای عقب نماندن از تسلا دارن سریعا روی خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری میکنن. در حالی که هنوز باتری تجاری سازی شده سبز و دوست دار محیط زیستی وجود نداره و باتری های فعلی با حجمی که قرار هست تولید بشن قطعا در آینده مشکلات آلودگی زیستی بسیاری رو در پی خواهند داشت. حرف آقای تویودا و استراتژی کمپانی تویوتا در سرمایه گذاری روی هیدروژن درست هست اما متاسفانه تا همه خودروسازها به این استراتژی نپیوندن هزینه تمام شده هیدروژن پاک بالا خواهد بود و فایده ای نداره.
    فراموش نکنیم که دهه ها قبل وقتی خودروهای درونسوز به عنوان وسیله اصلی رفت و آمد انتخاب شدند (به علت ارزانتر بودن سوخت های فسیلی)، تکنولوژی خودروهای الکتریکی هم وجود داشت اما به اون توجهی نشد. امیدوارم نسل های آینده هم همین نگاه رو به امروز نداشته باشن که عده ای بدون توجه به عواقب و آلایندگی باتریها، این تکنولوژی رو انتخاب کردند.

    • Hosi
      Hosi | ۱ دی ۱۳۹۹

      خیلی قشنگ توضیح دادی ممنون ازت?موافقم با نظراتت

مطالب پیشنهادی