ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گلکسی S21 اولترا می‌تواند جایگزین مناسبی برای سری گلکسی نوت باشد؟

در هفته‌های گذشته شایعات زیادی درباره پایان عمر گوشی‌های سری گلکسی نوت سامسونگ منتشر شده و در حالی که یکی از مقامات این کمپانی کره‌ای از معرفی گلکسی نوت ۲۱ در سال آینده میلادی خبر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

در هفته‌های گذشته شایعات زیادی درباره پایان عمر گوشی‌های سری گلکسی نوت سامسونگ منتشر شده و در حالی که یکی از مقامات این کمپانی کره‌ای از معرفی گلکسی نوت ۲۱ در سال آینده میلادی خبر داده، شاید گلکسی نوت ۲۰ آخرین محصول از این سری باشد. با این حال مدیر بخش موبایل این کمپانی اعلام کرده محصولات بیشتری سال آینده از قلم S Pen پشتیبانی می‌کنند که یکی از آن‌ها احتمالا گلکسی S21 اولترا خواهد بود. آیا این دستگاه می‌تواند جای خالی سری نوت را پر کند؟

گوشی‌های سری گلکسی نوت همواره با نوآوری‌های زیادی وارد بازار شده‌اند و تقریبا می‌توان آن‌ها را مسئول بهره‌مندی موبایل‌ها از نمایشگرهای بزرگ دانست. نوت اصلی در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و مورد تمسخر رقبا قرار گرفت، اما پس از مدتی تمام شرکت‌ها در همین مسیر قدم برداشتند و روزبه‌روز ابعاد نمایشگر گوشی‌ها بزرگتر شد.

سامسونگ در این سال‌ها در کنار سری گلکسی نوت، گوشی‌های گلکسی S را هم در بازار عرضه کرده و میان آن‌ها دو تفاوت بزرگ وجود دارد: پشتیبانی از قلم S Pen و مشخصات فنی بهتر سری نوت. فبلت‌های سامسونگ حتی از یک اتفاق تلخ در سال ۲۰۱۶ یعنی انفجار و توقف تولید گلکسی نوت ۷ هم جان سالم بدر بردند و در بازار باقی ماندند که همین موضوع از محبوبیت بالای آن‌ها حکایت دارد.

سامسونگ گلکسی نوت ۲۰

تقریبا پس از معرفی گلکسی نوت ۷، گوشی‌های این سری دیگر تفاوت چندان چشمگیری با سری گلکسی S نداشتند یا اینکه با نوآوری‌های کمتری نسبت به گذشته وارد بازار شدند. این فبلت‌های قدرتمند معمولا به نمایشگرهای بزرگتری نسبت به سری گلکسی S مجهز می‌شدند و همچنین پنل خمیده داشتند، مواردی که خریداران دیگر پرچمدارهای سامسونگ هم به آن‌ها دسترسی دارند.

با این وجود در میان گوشی‌های سامسونگ، تنها سری گلکسی نوت از قلم S Pen پشتیبانی می‌کند. این کمپانی کره‌ای در سال‌های گذشته کارایی این قلم را افزایش داده و حتی تبلت‌های سری گلکسی تب S7 هم از آن پشتیبانی می‌کنند. اپل که دورانی به شدت با قلم مخالفت می‌کرد، از اپل پنسل رونمایی کرد و سرفیس پن هم از سوی مایکروسافت وارد بازار شد.

با گذر زمان فاصله میان گوشی‌های سری گلکسی نوت و گلکسی S کمتر شد و حالا بسیاری از قابلیت‌های آن‌ها یکسان است. این موضوع شاید در امسال بیشتر از هرسال دیگر به چشم خورد و اختلاف تقریبا کمی میان گلکسی نوت ۲۰ اولترا و گلکسی S20 اولترا وجود دارد. ضمنا گلکسی نوت ۲۰ استاندارد هم گوشی چندان جذابی برای خریداران نیست و تفاوت زیادی با نسخه اولترا ندارد.

گلکسی نوت ۲۰ قیمت بالایی دارد و دلایل کمی وجود دارد که آن را بجای گوشی‌های سری گلکسی S20 بخرید. علاوه بر این پس از مدتی سامسونگ گوشی گلکسی S20 FE را وارد بازار کرد که با توجه به قیمتش، انتخاب جذابی محسوب می‌شود و ضربه محکمتری به گلکسی نوت ۲۰ وارد کرد.

همین موارد باعث شده که کارشناسان کاهش فروش گوشی‌های سری گلکسی نوت را در سال جاری میلادی پیش‌بینی کنند و حتی یکی از آن‌ها به فروش کمتر از ۸ میلیونی آن‌ها اشاره کرده. این موضوع در حالی است که گوشی‌های سری گلکسی S با وجود افت نسبتا کم فروش، امسال نزدیک به ۳۰ میلیون دستگاه می‌فروشند.

همانطور که در ابتدا گفتیم، یکی از مقامات سامسونگ اعلام کرده گوشی‌های سری گلکسی نوت حداقل یکسال دیگر در بازار حضور خواهند داشت اما در واقعیت پایان عمر این فبلت‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد. شیوع ویروس کرونا باعث شده برخی کاربران به سراغ گوشی‌های ارزان‌تر بروند و به دنبال محصولات پریمیوم با قیمت کمتر از ۱۰۰۰ دلار باشند. حتی اپل هم امسال آیفون ۱۲ مینی را با قیمت تقریبا مقرون به صرفه‌ای وارد بازار کرد.

سامسونگ از تغییر رفتار کاربران در سال ۲۰۲۰ مطلع شده و به همین علت گلکسی S20 FE را وارد بازار کرد. اما این موضوع تنها مربوط به این کمپانی کره‌ای نمی‌شود و گوشی‌های پیکسل ۵ و وان پلاس 8T هم با قیمت مقرون به صرفه‌ای وارد بازار شدند. اپل در کنار آیفون ۱۲ مینی، چند ماه قبل از آن نسل جدید آیفون SE را وارد بازار کرد و همچنین نسخه ارزان‌تر اپل واچ را هم معرفی کرد.

سامسونگ امسال جدی‌تر از ۲۰۱۹ روی گوشی‌های تاشو تمرکز کرد و گلکسی زد فولد ۲ با پیشرفت‌های بسیار زیادی نسبت به گلکسی فولد از راه رسید. این کمپانی می‌خواهد تعداد محصولات تاشوی خود را سال آینده افزایش دهد و احتمالا با ۳ یا ۴ گوشی تاشو جدید ملاقات خواهیم کرد.

با توجه به چنین استراتژی و همچنین قیمت بالای گوشی‌های سری گلکسی زد فولد، جایی برای گوشی‌های گران قیمت گلکسی نوت باقی نمی‌ماند. این احتمال وجود دارد که سری گلکسی زد فولد تبدیل به پرچمدارهای گران قیمت و بسیار پریمیوم سامسونگ در سال آینده شوند و گلکسی S هم به عنوان محصولات ارزان‌تر و همچنین آشناتر در بازار حضور داشته باشند.

گلکسی زی فولد ۲

اگرچه سامسونگ می‌خواهد بیشتر روی گوشی‌های تاشو تمرکز کند، اما به احتمال زیاد این محصولات سری گلکسی نوت را از دور خارج نمی‌کنند و شباهت این فبلت‌ها با سری گلکسی S چنین آینده‌ای را رقم خواهد زد. به جرات می‌توان گفت برای اولین بار گوشی‌های سری گلکسی S بالاتر از سری گلکسی نوت قرار گرفته‌اند و این موضوع با مقایسه گلکسی S20 اولترا و گلکسی نوت ۲۰ مشخص می‌شود.

گلکسی S20 اولترا نمایشگر ۶.۹ اینچی با رزولوشن +QHD و رفرش ریت ۱۲۰ هرتز دارد و زوم فضایی ۱۰۰ برابری را در اختیار کاربران قرار دهد. در کنار این موارد، خریداران می‌توانند آن را با ۱۶ گیگابایت رم سفارش دهند، بنابراین گلکسی نوت ۲۰ در برابر آن حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد.

اگر از طرفداران دو آتیشه سری گلکسی نوت هستید، در صورت پایان عمر آن‌ها نباید چندان ناراحت شوید چرا که سری گلکسی S احتمالا به خوبی جای آن‌ها را پر خواهد کرد. یکی از دلایل اصلی محبوبیت فبلت‌های سامسونگ، قلم S Pen است که به احتمال زیاد گلکسی S21 اولترا از آن پشتیبانی خواهد کرد. با توجه به این موضوع، دیگر تفاوت چندانی میان گلکسی S21 اولترا و گلکسی نوت ۲۱ اولترا وجود نخواهد داشت. قلم S Pen علاوه بر گلکسی S21 اولترا، به گلکسی زد فولد ۳ هم احتمالا راه پیدا می‌کند.

در حالی که طبق تمام شایعات گلکسی S21 اولترا می‌تواند جایگزین شایسته‌ای برای گلکسی نوت ۲۱ باشد، شاید یکسال دیگر سری نوت در بازار حضور پیدا کند تا سامسونگ خود را برای گذر از این گوشی‌های محبوب و دوست‌داشتنی آماده کند.

به نظر شما گلکسی S21 اولترا می‌تواند با پشتیبانی از قلم S Pen جای گلکسی نوت را در بازار بگیرد یا اینکه محبوبیت فبلت‌های سامسونگ تنها محدود به قلم نمی‌شود و کاربران بنابر دلایل دیگری آن‌ها را بجای سری نوت انتخاب می‌کنند؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی