ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

9 قدم اساسی برای تقویت اراده و انضباط شخصی

افلاطون معتقد است که نخستین و بهترین پیروزی، پیروزی بر خویشتن است.وقتی کسی بتواند مدیریت درستی روی خودش داشته باشد، مسیر هموارتری برای رسیدن به خوشبختی، موفقیت و تحقق خواسته‌ها پیش رو خواهد داشت. خود ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

افلاطون معتقد است که نخستین و بهترین پیروزی، پیروزی بر خویشتن است.وقتی کسی بتواند مدیریت درستی روی خودش داشته باشد، مسیر هموارتری برای رسیدن به خوشبختی، موفقیت و تحقق خواسته‌ها پیش رو خواهد داشت. خود انضباطی به ما کمک می‌کند مدیریت مناسبی بر زندگی شخصی و شغلی داشته باشیم.

مطالعات و تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که افراد منظم شادتر هستند و به اهداف خود بیشتر اهمیت می‌دهند. در واقع خود انضباطی پلی است بین اهداف مشخص شده و تحقق خواسته‌ها.

افرادی که کنترل بیشتری روی خودشان دارند، زمان کمتری را صرف فعالیت‌ها و موضوعاتی که در راستای اهداف آنها نیست صرف می‌کنند. معمولا این افراد قاطعیت بیشتری در کارها دارند و اجازه نمی‌دهند احساسات آنها برایشان مسیر زندگی را رقم بزند. در واقع چنین افرادی زندگی خود را برپایه‌ اهداف و خواسته‌هایشان طراحی می‌کنند و بر همان مبنا نیز پیش می‌روند.

معمولا افراد منظم رضایت بیشتری از زندگی دارند و به راحتی درگیر هر موضوعی نمی‌شوند. راهکارهای مختلفی وجود دارد که به ما کمک می‌کند انضباط شخصی را Dاد بگیریم و زندگی شادتری برای خود بسازیم. در این مقاله نه راهکار قدرتمند که به شما کمک می‌کند نظم بیشتری را در زندگی تجربه کنید، ارائه می‌شود.

قدم اول: نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

هر فردی نقاط قوت و ضعف خودش را دارد و هیچ‌کس کامل نیست. نقاط ضعف حوزه‌هایی هستند که نمی‌توانیم روی آنها کنترل درستی داشته باشیم. خودآگاهی به ما کمک می‌کند شناخت درستی از نقاط قوت و ضعف خودمان داشته باشیم. یکی از چالش‌های برخی افراد این است که نقاط ضعف خود را نمی‌پذیرند، در نتیجه کاری هم برای برطرف کردن آن انجام نمی‌دهند. بسیاری افراد در مواجه با نقاط ضعف خود وانمود می‌کنند اصلا مشکلی وجود ندارد و آن را کتمان می‌کنند.

در چنین شرایطی اولین گام را به سمت شکست برمی‌دارند. در کنار نقاط ضعف، باید نقاط قوت خودمان را نیز بشناسیم. در این صورت پادشاه نقاط قوت و ضعف خودمان خواهیم شد و مدیریت بهتری روی خودمان خواهیم داشت.

قدم دوم: وسوسه‌ها را کنار بگذارید

گاهی اوقات ما دچار وسوسه‌های مختلفی می‌شویم. یکی از راهکارهایی که می‌تواند خود انضباطی را به زندگی ما بیاورد، مقابله با وسوسه‌ها است.

برخی مواقع پیش می‌آید که هدف بزرگی را برای خودمان مشخص کرده‌ایم؛ اما وسوسه‌های مختلف ما را از مسیر دور می‌کند. مصداق واضح آن زمانی است که می‌خواهیم مدیریت مناسبی روی تغذیه خودمان داشته باشیم و غذاهای سالم‌تری بخوریم؛ اما مجدد وسوسه می‌شویم و نمی‌توانیم نفس‌مان را مدیریت کنیم.

در محیط کار هم اوضاع به همین شکل است. تصمیم می‌گیریم با جدیت کارهایی را دنبال کنیم؛ اما وسط کار سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌رویم و با گوشی مشغول می‌شویم و اولویت‌ها از دستمان درمی‌رود. هرچقدر چنین وسوسه‌هایی در زندگی‌ ما بیشتر باشد، بیشتر از اهداف خود فاصله می‌گیریم.

قدم سوم: اهداف را تعیین کنید و برای آنها برنامه مشخصی داشته باشید

اگر می‌خواهید خود انضباطی بیشترسی را تجربه کنید؛ باید اهداف مشخصی را برای خود معلوم کرده و برای رسیدن به آن اهداف برنامه مکتوب و مدونی مشخص کنید.

وقتی نمی‌دانید به کدام سمت حرکت می‌کنید، سردرگم خواهید شد و در چنین وضعیتی نمی‌توان به تحقق خواسته‌ها امیدوار بود. همه کارها را اولویت بندی کنید. برنامه ریزی و دنبال کردن برنامه‌ها می‌تواند به خود انضباطی ما کمک کند. در نظر داشته باشید که تعداد اولویت‌ها از یک حدی نباید بیشتر باشد. برای مثال کسی که ده اولویت کاری برای خودش معلوم می‌کند در واقع معلوم نیست اولویت زندگی‌اش چیست.

قدم به قدم برنامه خود را مشخص کنید. از جملات تاکیدی مناسب کمک بگیرید و جملات تاکیدی را با خودتان تکرار کنید. انجام این کار باعث می‌شود، تمرکز بیشتری در کار داشته باشید. با کارهایی که انجام می‌دهید ارتباط عاطفی برقرار کنید.

قدم چهارم: هر روز تمرین کنید

هیچ کس با انضباط شخصی متولد نشده است. با تمرین و تکرار روزانه می‌توانید هر مهارتی را یاد بگیرید. خود انضباطی نیز همانند هر مهارت دیگری آموختنی است. با گذشت زمان و تمرین مستمر می‌توان خود انضباطی را تمرین کرد.

تمرین روزانه و مستمر کمک می‌کند به وضعیت تثبیت شده‌ای از نظر خود انضباطی برسیم. فهرست کارهای روزانه را تهیه کنید و هر روز تمرین کنید که منضبط‌‌‌ تر از روز قبل کارها را پیش ببرید.

قدم پنجم: عادت‌ها جدیدی را در خود نهادینه کنید

برای آنکه خود انضباطی بیشتری را تجربه کنید، باید بتواند عادت‌های جدیدی را در خودتان ایجاد کنید. شاید در ابتدا این کار ساده نباشد. از تغییر نترسید و با قدرت پیش بروید. اهداف بزرگ را به هدف‌های کوچک‌تری تبدیل کرده و برای عملی کردن هر هدفی برنامه ریزی کنید.

شاید نتوانید یک دفعه همه چیز را تغییر دهید. روی کارهایی تمرکز کنید که شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر می‌کند. مثلا اگر می‌خواهید ورزش کردن را به عنوان یک عادت جدید در برنامه زندگی خودتان وارد کنید، بهتر است از کم شروع کنید. ابتدا با تمرین‌های 10 تا 15 دقیقه در روز شروع کنید تا عادت به ورزش کردن در شما شکل بگیرد.

همچنین اگر می‌خواهید زودتر بخوابید، هر شب 15 الی 30 دقیقه زودتر به تخت‌خواب بروید. با برداشتن قدم‌های کوچک‌تر می‌توانید عادت‌های جدیدی را در خود تثبیت کنید.

قدم ششم: برداشت خود را نسبت به قدرت اراده تغییر دهید

باید طرز فکر خودتان را تغییر دهید. باید بتوانید با تغییر فکر، محدویت‌‌ها را کنار بزنید. مطالعات نشان می‌دهد که با گذشت زمان، اراده افراد در تغییر کردن افت می‌کند. سعی کنید در تمام مسیر با انگیزه و اراده پیش بروید.

برخی افراد ابتدای کار با اراده وارد می‌شوند ولی در میان راه انگیزه‌های لازم را از دست می‌دهند. اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، باید باور کنید که اراده‌ای نامحدود دارید. تصورات درونی ما درباره اراده و خود کنترلی می‌تواند روی خود انضباطی‌مان تاثیر مثبتی داشته باشد.

موانع ذهنی که در ناخودآگاه خودتان دارید کنار بگذارید تا به تحقق خواسته‌ها نزدیک‌تر شوید.

قدم هفتم: برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی داشته باشید

برای تقویت اراده راه‌های مختلفی وجود دارد، یکی از این راهکارها، «قصد اجرا» نام دارد. در این تکنیک، فرد برای رویارویی با شرایط سخت، برنامه‌هایی را در نظر می‌گیرد و دنبال می‌کند. وقتی برنامه «الف» با شکست روبرو شد، بلافاصله برنامه «ب» استارت می‌خورد.

وقتی طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در رویارویی با شرایط مختلف داریم، کنترل بیشتری روی خودمان و شرایط محیطی خواهیم داشت و به صورت کارآمدتری می‌توانیم از زمان و انرژی خودمان استفاده کنیم.

قدم هشتم: مربیان خوبی برای خود انتخاب کنید

برای آنکه در مسیر خود انضباطی بتوانید به موفقیت‌های خوبی برسید، باید مربیان خوبی در مسیر برای خود انتخاب کنید که فیدبک‌های لازم را به شما بدهند. مشاور و راهنمای خوب تاثیر بسیار زیادی در موفقیت شما خواهد داشت. مربی و مشاور خوب ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف شما، می‌تواند به بهبود سطح مهارت‌های کلیدی نیز کمکم کند.

قدم نهم: خود را ببخشید و جلو بروید

با بیشترین تلاش و برنامه ریزی‌های خوب، بعضی اوقات شرایط خوب پیش نمی‌رود و ممکن است فراز و نشیب‌هایی در کار پیش بیاید.

اگر در کار مشکلی پیش آمد و خطایی از شما سر زد؛‌خود را ببخشید. با سرزنش کردن خودتان مشکلی حل نخواهد شد. به خودتان فرصت بدهید تا در دفعه‌های بعدی کار بهتر پیش برود.

خود را درگیر احساس گناه، عصبانیت و ناامیدی نکنید. همه این احساسات مانع پیشرفت شما می‌شود. از شکست‌ها درس بگیرید و پیش بروید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲ دی ۱۳۹۹

    مطلب مفیدی بود. ممنون!

مطالب پیشنهادی