ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل تمام ظرفیت اولیه تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را رزرو کرده است

اپل می‌خواهد تعداد بالایی دستگاه مجهز به اپل سیلیکون تولید کند و در همین راستا ظاهرا تمام ظرفیت اولیه تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را سفارش داده است. گزارش‌ها در گذشته از نهایی شدن فرایند ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

اپل می‌خواهد تعداد بالایی دستگاه مجهز به اپل سیلیکون تولید کند و در همین راستا ظاهرا تمام ظرفیت اولیه تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را سفارش داده است.

گزارش‌ها در گذشته از نهایی شدن فرایند سه نانومتری TSMC در آینده نزدیک خبر داده بودند و حالا طبق گزارشی جدید، اپل می‌خواهد از این لیتوگرافی برای تولید پردازنده‌های سری M و سری A استفاده کند و تمام ظرفیت اولیه را هم سفارش داده است.

بر اساس این گزارش، منابع زنجیره تامین ادعا کرده‌اند که آزمایش‌ها برای این لیتوگرافی بدون مشکل انجام شده‌اند.به نظر می‌رسد TSMC می‌تواند سالانه ۶۰۰ هزار یا ماهانه ۵۰ هزار پردازنده تولید کند و تولید انبوه آن‌ها از سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

این میزان تولید افزایش پیدا خواهد کرد چرا که طبق گزارش اخیر، TSMC برای اینکه به سوددهی برسد باید حداقل ۳۰۰ میلیون تراشه تولید کند. در این گزارش اشاره‌ای به میزان سفارش اپل نشده و همچنین نمی‌دانیم دقیقا در چه تاریخی این چیپ‌ها در اختیار این غول فناوری قرار می‌گیرند. با این حال ظاهرا بیشتر این سفارش‌ها مربوط به پردازنده‌های سری M برای مک‌ها می‌شود.

تراشه‌های ۳ نانومتری

طبق گزارش جدید، تراشه‌های ۳ نانومتری برای آیپدها و مک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته با فرایند جدید TSMC، نسل آینده پردازنده‌های سری A برای آیفون هم تولید می‌شود. شایعات گذشته از تولید چیپ A16 با لیتوگرافی ۳ نانومتری در سال ۲۰۲۲ خبر داده بودند.

بر اساس ادعای TSMC، تراشه‌های ۳ نانومتری در مقایسه با چیپ‌های ۵ نانومتری تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری خواهند داشت. از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی هم این پردازنده‌های جدید تا ۲۵ درصد بهبود پیدا می‌کنند.

TSMC در حال توسعه یک فرایند ۴ نانومتری است که پیش از لیتوگرافی ۳ نانومتری از راه می‌رسد. این کمپانی به صورت مستقیم با سامسونگ رقابت می‌کند، اما طبق اعلام منابع TSMC رقیب کره‌ای خود را شکست می‌دهد و حداقل ۶ ماه زودتر به چنین فناوری دست پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۴ دی ۱۳۹۹

    کاش حداقل 10 تا 15 شرکت فناوری‌ رو داشتن، داره انحصاری میشه

مطالب پیشنهادی