ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

امضای تفاهم‌نامه بین وزارت صنعت و سازمان نصر برای رشد فناوری اطلاعات در کشور

تفاهم نامه همکاری مشترک دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور منعقد شد. هدف از امضای این تفاهم نامه ارتقای همکاری‌های مشترک دفتر تکفا و سازمان نصر در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۳

تفاهم نامه همکاری مشترک دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور منعقد شد. هدف از امضای این تفاهم نامه ارتقای همکاری‌های مشترک دفتر تکفا و سازمان نصر در حوزه تحقق تولید و صادرات پایدار نرم افزار و فناوری‌های دیجیتالی مبنی بر مهندسی نرم‌افزار در راستای توسعه صنعت فاوا و گسترش کاربرد آن در بنگاه‌های صنعتی و معدنی و تجاری عنوان شده است.

به گزارش دیجیاتو صبح امروز (۳ دی) در ساختمان نادری وزارت صنعت و با حضور اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و وزارت صنعت تفاهم نامه همکاری بین این دو مجموعه امضا شد. رویکردهای این تفاهم مواردی چون پرهیز از یک جانبه‌گرایی و تحقق همکاری بر اساس اهداف مشترک، مشارکت علمی، تخصصی و تجربی از سوی طرفین، طراحی اقدامات مشترک مبتنی بر ظرفیت‌های واقعی، تلاش برای جذب مشارکت و استفاده حداکثری از ظرفیت سایر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان حاکمیتی و تلاش برای جذب حضور و مشارکت حداکثری سایر تشکل‌ها عنوان شده است.

آنطور که از متن این تفاهم نامه برمی‌آید، محورهای کلی همکاری بین این مجموعه مواردی چون باز جانمایی صنعت نرم افزار در جایگاه ارزشمند و راهبری خود در قوانین و سیاست‌گذاری‌ها در اکوسیستم، مشارکت و همکاری در پیاده سازی فناوری‌های نوین انقلاب صنعتی چهارم (نظیر ارزهای مجازی و اینترنت اشیا) در صنایع معادن، ساماندهی و رتبه بندی شرکت‌های نرم‌افزاری، مشارکت و همکاری طرفین برای ارتقای مزایا و کاربری پروانه بهره داری تولید نرم‌افزار، آموزش و توانمندسازی و ارتقا آمادگی تولید و صادرات شرکت‌های نرم‌افزاری، ترویج و فرهنگسازی صیانت و حمایت از صنعت نرم‌افزار و همکاری و استفاده از ظرفیت‌های طرفین در حوزه اطلاع رسانی اعلام شده است.

همچنینن مواردی چون تسهیل فضای کسب و کار فعالان تولید و صادرات نرم‌افزار، گسترش تعاملات و روابط بین‌المللی موثر، ارتقا ظرفیت‌های تامین نیروی انسانی ماهر و بهینه سازی مقررات از دیگر اهداف این طرح اعلام شده است.

«محمد باقر اثنی عشری» رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در مراسم امضای این تفاهم نامه اعلام کرد نصر در ۲۸ استان سراسر کشور هیات مدیره استانی و بیش از ۱۸ هزار عضو دارد و بزرگترین تشکل صنفی فاوای کشور محسوب می‌شود. به گفته اثنی عشری ایران در زمینه فناوری اطلاعات فاصله چندانی با کشورهای دنیا ندارد و نقش IT در دوران کرونا نیز پررنگ‌تر از همیشه دیده شده است: «اگر این حجم از تکنولوژی در کشور وجود نداشت، نمی‌توانستیم به مردم بگوییم در خانه‌هایشان بنشینند و کار کنند یا جشن بگیرند و حتی عزاداری کنند.»

اثنی عشری ۴ نقش ثروت آفرینی، اشتغال، شفافیت و رفاه مردم را از مهم‌ترین وظایف تکنولوژی در کشور دانست و گفت: «بی‌تعارف در کشوری زندگی می‌کنیم که به شدت درگیر فساد است و مساله شفافیت می‌تواند با این امر مبارزه کند.» او ضمن ابراز امیدواری از همکاری بیشتر وزارت صنعت با سازمان نصر اعلام کرد که «نصر» نماینده واقعی صنف فاوا است.

«حسین اسلامی» رئیس جدید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز در تایید گفته‌های اثنی عشری، اعلام کرد مهم‌ترین کاری که آنها به دنبالش هستند اینست که بتوانند تصویری مناسب برای تصمیم‌گیران در حوزه فاوا ایجاد کنند. همانطور که گزارش رگولاتوری نشان می‌دهد که نگاه واحدی در بخش‌های مختلف حاکمیت به مسائل گوناگون تکنولوژی وجود ندارد، حسین اسلامی نیز با تایید بر این موضوع اذعان داشت که نظام در برابر فناوری‌های نوظهور به تصور یکسانی دست پیدا نکرده و برای این گفته خود مثال آورد: «فرضا بانک مرکزی در برابر ارزهای مجازی و بلاک چین هنوز نگاه واحدی ندارد. ما در سازمان نظام صنفی قصد داریم که بدون هیچ سو و سمتی، تصویری شفاف از این فناوری‌ها را همراه با نقاط آسیب و تهدیدی که در آنها وجود دارد ارائه دهیم.»

اسلامی گفت اگر ماموریت نصر در شناساندن بی‌رتوش فناوری و اجزای آن به دستگاه‌های حاکمیتی به سرانجام برسد، شاهد همکاری‌های قدرتمندتر و بهتری بین سازمان نصر و وزارت صنعت خواهیم بود.

بر اساس این تفاهم نامه هر یک از طرفین موظف هستند تا نمایندگان منتخب خود را به منشور تشکیل کمیته همکاری مشترک معرفی کنند و هر سه ماه یکبار گزارش اقدامات انجام شده را تنظیم و ارائه نمایند. این کمیته موظف است در راستای محورهای همکاری نسبت به تدوین برنامه‌های عملیاتی، تشکیل کارگروه‌های ویژه و پیگیری اجرای مصوبات کارگروه مشترک اقدام نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی