ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شکایت کمیسیون بورس آمریکا از ریپل: سومین ارز دیجیتال با ارزش جهان سقوط کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از مدیرعامل سابق و بنیانگذار ارز دیجیتال ریپل (XRP) به نام «کریستین لارسن» و مدیرعامل کنونی آن، «برد گارلینگهاوس» شکایت کرد. طبق گفته SEC، آن‌ها از طریق ارائه اوراق ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از مدیرعامل سابق و بنیانگذار ارز دیجیتال ریپل (XRP) به نام «کریستین لارسن» و مدیرعامل کنونی آن، «برد گارلینگهاوس» شکایت کرد. طبق گفته SEC، آن‌ها از طریق ارائه اوراق بهادار ثبت نشده بیش از ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه جمع کرده‌اند.

در این دادخواست ادعا شده که این کمپانی با فروش ارز دیجیتال ریپل، قوانین اوراق بهادار را نقض کرده. ریپل سومین ارز دیجیتال با ارزش جهان از نظر ارزش بازار پس از بیت کوین و اتریوم است. طبق شکایت SEC، ارائه غیرقانونی اوراق بهادار باعث ایجاد یک عدم تقارن اطلاعاتی شده که همین موضوع به لارسن و گارلینگهاوس اجازه داده XRP را بدون انتشار اطلاعات زیادی به سرمایه‌گذاران بفروشند.

توکن XRP ریپل

در این پرونده یک سوال مهم وجود دارد: XRP اوراق بهادار یا یک ارز است؟ طبق دادخواست جدید، XRP یک اوراق بهادار است و ریپل اطلاعات مناسبی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نداده و آن‌ها را از ریسک‌های سرمایه‌گذاری آگاه نکرده. SEC در گذشته بیت کوین و اتریوم را به عنوان ارز معرفی کرده بود.

XRP یک تفاوت اساسی با بیت کوین و اتریوم دارد. این دو ارز دیجیتال توسط فرایند ماینینگ یا استخراج بدست می‌آیند که هنوز هم ادامه دارد. ریپل کار خود را با تولید ۱۰۰ میلیارد واحد XRP آغاز کرد که ۶.۴ میلیارد آن در اختیار ریپل قرار دارد. در این میان لارسن و گارلینگهاوس سهم زیادی برای خود کنار گذاشته‌اند. ۴۸ میلیارد XRP دیگر هم به صورت ذخیره وجود دارد تا به صورت دوره‌ای فروخته شوند. همین موضوع احتمالا باعث شده SEC ریپل را به عنوان اوراق بهادار و نه ارز درنظر بگیرد. ارزش ریپل در روزهای گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرده است.

ریپل

SEC در گذشته توانسته پرونده‌های مشابه علیه Block.one و Kik را برنده شود و آن‌ها به عنوان اوراق بهادار عرضه شدند، اما این پرونده‌ها با هم یک تفاوت بزرگ دارند. Kik و Block.one پس از دستور SEC در سال ۲۰۱۷ عرضه شدند، اما XRP از چندین سال پیش در بازار وجود دارد.

مدیران ریپل منتظر چنین شکایتی بودند و حتی دیروز دفاعیه‌ای منتشر کردند. ریپل در دفاعیه خود ادعا کرده که بیت کوین و اتریوم توسط دولت چین کنترل می‌شوند و SEC می‌خواهد جلوی نوآوری شرکت‌های آمریکایی در حوزه ارز دیجیتال را بگیرد. این کمپانی دلایلی برای ادعای خود ارائه نکرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی