ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش جاب ویژن از وضعیت دورکاری در ایران: نیمی از شرکت‌ها به دورکاری روی آورده‌اند

پلتفرم اشتغال جاب ویژن در گزارش اخیر خود وضعیت دورکاری در دوران کرونا در ایران را بررسی کرده است. جاب ویژن از ۵۰۷ شرکت و سازمان خواسته تا در نظرسنجی وضعیت دورکاری در ایران شرکت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵

پلتفرم اشتغال جاب ویژن در گزارش اخیر خود وضعیت دورکاری در دوران کرونا در ایران را بررسی کرده است. جاب ویژن از ۵۰۷ شرکت و سازمان خواسته تا در نظرسنجی وضعیت دورکاری در ایران شرکت کنند و اطلاعات این نظرسنجی بزرگ را در اختیار دیجیاتو قرار داده است.

بخش اعظم شرکت‌های حاضر در این نظرسنجی در حوزه فناوری اطلاعات و صنایع تولیدی مشغول بودند و رسانه‌ها و بخش‌های حمل‌ونقل کمترین حاضرین این نظرسنجی بودند. همچنین بخش اعظم این سازمان‌ها کمتر از ۲۰ نفر نیرو داشتند و کمی بیش از ۸ درصد آنها بیشتر از ۵۰۰ نیروی شاغل داشتند.

طبق آمارهای به دست آمده جاب ویژن تقریبا نیمی از شرکت‌ها همه یا بخشی از نیروی کار خود را در شرایط فعلی دورکار کرده ‌اند. آنها برای اجرای بهتر دورکاری از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌کنند که این موضوع در گزارش جاب ویژن به شرح زیر توضیح داده شده است:

۶۸ درصد شرکت‌ها از ابزارهای مکالمه تصویری نظیر اسکایپ و ایسمینار برای دورکاری استفاده می‌کردند و بیش از ۳۴ درصد نیز از ابزارهای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری بهره جوییدند. بیش از ۲۶.۵ درصد از سازمان‌ها با ابزارهای مدیریت پروژه نظیر ترلو کارهای خود را پیش بردند و از ابزارهای ثبت ساعات کاری مانند Time Doctor نیز در بیش از ۱۰ درصد سازمان‌ها استفاده‌ شده است.

جاب ویژن ذکر کرده که بسیاری از کسانی که گزینه سایر نرم افزار‌ها را در این بخش انتخاب کرده بودند، اپلیکیشن واتس اپ را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی دورکاری خود ذکر کرده بودند که اهمیت بالای ابزارهای ارتباطی برای اجرای بهتر دورکاری را نشان می‌دهد.

اما یکی از دلایلی که سازمان‌ها علاقه‌ای به دورکار کردن نیروهای خود ندارند اینست که راندمان کاری نیروها پایین‌تر می‌آید و بهره‌وری آنها کاهش پیدا می‌کند. در نظرسنجی جاب ویژن نزدیک به ۳۰ درصد سازمان‌ها گفتند که راندمان نیروهای آنها بدتر شده و نزدیک به ۱۵ درصد نیز اعلام داشتند که این موضوع تاثیر مثبتی در بهره‌وری نیروهایشان داشته است. در نهایت باید گفت ۵۵.۵ درصد شرکت‌کنندگان نیز اعلام داشتند که تغییر قابل تجهی در عملکرد نیروهای سازمانشان به وجود نیامده است. در واقع می‌توان گفت که تنها حدود ٣٠٪ از سازمان ها به تاثیر منفی دورکاری در بازده کارکنان رای داده اند و حدود ٧٠٪ آنان معتقدند دورکاری تاثیر منفی نداشته است.

اما دلیل بهتر شدن بازده کارکنان در دوران دورکاری از نگاه سازمان‌ها چه بوده است؟ مواردی چون حذف رفت‌وآمد به شرکت و صرفه جویی در هزینه و زمان این کار، انعطاف زماین افراد، دور شدن حواس‌پرتی‌های موجود در محیط کار، امکانات بیشتر براس استراحت باکیفیت‌تر در بین کار و امکان برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی از جمله این موارد ذکر شده است.

از آنسو دلایل بدتر شدن بازده نیروها نیز مواردی چون نبودن نظارت کافی روی افراد، سخت بودن تعامل با اعضای تیم، عدم برخورداری از تمرکز کافی، عدم دسترسی برخی کارکنان به امکانات و زیرساخت‌های مناسب نظیر تلفن سازمانی و اینترنت، تاثیر روحی کارکنان به علت تنهاتر شدن و سایر موارد ذکر شده است.

جاب ویژن در گزارش خود از ۵۰۷ سازمان شرکت کننده پرسیده که آیا بعد از دوران کرونا و سفید شدن وضعیت سلامتی ندیا از این ویروس، آنها می‌خواهند دورکاری را ادامه بدهند یا خیر. در پاسخ به این پرسش بیشتر از ۱۷ درصد اعلام کردند که حتما این کار را ادامه می‌دهند و بیش از ۳۵ درصد اذعان داشتند که هنور بررسی کافی برای انجام این کار را انجام ندادند. اما نزدیک به ۴۸ درصد سازمان‌ها گفتند که مایل هستند پس از کرونا کارها را مانند سابق پیش ببرند.

جاب ویژن در گزارش خود توصیه کرده بهتر است در عصر فناوری اطلاعات مدیران از راهکارهای نوین فناوری اطلاعات به جای روش‌های سنتی برای نظارت بر پرسنل خود بهره برده و حضور فیزیکی را تنها راه موجود جهت اطمینان از انجام وظایف پرسنل در نظر نگیرند. کار از منزل یا دورکاری برای اکثر پست های سازمانی قابل اجراست. در سازمانی که وظایف درست برای هر شخص تعریف شده باشد و در کنار شرح وظایف، ارزیابی عملکرد صحیحی نیز برای تمام پست ها تعریف شده باشد و مادامی که افراد از منزل هم تمام وظایف خود را به درستی انجام داده و به صورت مرتب گزارش دهی داشته باشند، برای انجام امور و بازدهی خوب مشکلی نخواهد بود.

لازم به ذکر است دیجیاتو در این ایام برای بهتر پیش رفتن دورکاری مطالب متعددی را منتشر ساخته و می‌توانید برای تجربه یک دورکاری بهتر شخصی یا سازمانی به برخی از این مقالات در این لینک و یا این لینک مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید به برخی فواید دورکاری در این مطلب پی‌ببرید و یادتان باشد ابزارهای متعددی برای دورکاری وجود دارد که می‌توانید با برخی از آنها در این ویدیو و یا در این مقاله آشنا شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی