ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسل آینده آیپد با چیپست‌های قدرتمند سری M عرضه می‌شوند

اپل در تلاش است نسل بعدی آیپدهای خود را قدرتمندتر از قبل به بازار عرضه کند. کوپرتینویی‌ها قصد دارند آیپدهای جدید را با بهره‌مندی از چیپست‌های قدرتمند سری M که در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسک‌تاپ ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

اپل در تلاش است نسل بعدی آیپدهای خود را قدرتمندتر از قبل به بازار عرضه کند. کوپرتینویی‌ها قصد دارند آیپدهای جدید را با بهره‌مندی از چیپست‌های قدرتمند سری M که در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسک‌تاپ شرکت به کار برده می‌شود، در دسترس کاربران قرار دهند.

براساس گزارش منتشر شده از سوی نشریه تایوانی «اکونومیک دیلی»، اپل در نسل بعدی آیپد را با چیپست‌های قدرتمند 3 نانومتری TSMC به بازار عرضه می‌کند. در حال حاضر در قلب تپنده آیپد‌های اپل نیز همانند گوشی‌های آیفون این شرکت، چیپست‌های سری A جای گرفته است که با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری تولید می‌‌شوند. این تراشه توسط TSMC تولید شده که در پی راه‌اندازی لیتوگرافی ۳ نانومتری است و کوپرتینویی‌ها قصد دارند از این فرآیند پیشرفته در توسعه چیپست‌های بعدی سری A استفاده کنند.

سیستم عامل iPadOS به عنوان بخش اصلی سیستم عامل iOS، برای چیپست‌های سری A اپل طراحی شده و آیپد پرو سریعترین دستگاهی است که با تراشه‌های این سری به بازار عرضه شده است. با مهاجرت اپل از پردازنده‌های سری A به سری M،‌ انتظار می‌رود سرعت عملکرد آیپد به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند.

برای مثال آیپد پرو 2020 با چیپست  A12Z در آزمون چند هسته‌ای گیک‌بنچ 5 امتیاز 4650 را کسب کرد. در حالیکه مک‌بوک ایر 2020 با چیپست قدرتمند M1 در همان آزمایش موفق به کسب امتیاز نجومی 18086 شد.

سیستم عامل iPadOS با چیپست‌های سری M هیچ چالش خاصی از نظر عملکرد نخواهند داشت. در نظر داشته باشید که هر دو چیپست‌های سری A و سری M مبتنی بر آرم هستند؛ در نتیجه آپید را به راحتی می‌توان برای تراشه سری M بهینه‌سازی کرد.

مهاجرت به تراشه‌های 3 نانومتری باعث می‌شود محصولات اپل از نظر عملکرد سرعت بالاتری داشته باشند و در عین حال جزو محصولات با مصرف بهینه انرژی قرار گیرند. در حال حاضر هر دو تراشه M1 مک و A14 مورد استفاده در آیفون 12با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری تولید می‌شوند. کوچک شدن فضای بین المان‌های موجود، باعث بهبود عملکرد تراشه و کاهش مصرف انرژی می‌شود. گزارش‌های قبلی تایید می‌کنند که TSMC تولید تراشه‌های 3 نانومتری را در سال 2022 آغاز می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی