ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یکی از بزرگترین توده‌های یخی دنیا با مساحت دو برابر جزیره قشم متلاشی شد

توده یخی غول پیکر «A-68A» با نزدیک‌شدن به جزیزه جورجیای جنوبی متلاشی شده است و هر روز 2.5 سانتی‌متر نازک‌تر می‌‌شود. فعالان محیط زیست نگران عواقب ذوب شدن این توده یخی بر اکوسیستم منطقه هستند. ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

توده یخی غول پیکر «A-68A» با نزدیک‌شدن به جزیزه جورجیای جنوبی متلاشی شده است و هر روز 2.5 سانتی‌متر نازک‌تر می‌‌شود. فعالان محیط زیست نگران عواقب ذوب شدن این توده یخی بر اکوسیستم منطقه هستند.

اواخر تیرماه 96، توده عظیمی از یخ از کوه یخی «Larsen C» در قطب جنوب جدا شد. این توده یخی که A-68 نام گرفته بود، با مساحتی در حدود 5.6 هزار کیلومتر مربع یکی از بزرگ‌ترین توده‌های یخی شناخته شده در دنیاست و ضخامتی در حدود چند صد متر دارد.

محققان با بررسی‌های دقیق متوجه شده‌اند که A-68 که در ابتدا 5664 کیلومتر مربع مساحت و به طور متوسط 232 متر ضخامت داشت، در طی مدت سه سال تقسیم شده و اکنون بزرگ ترین توده آن یعنی A-68a مساحتی در حدود 2606 کیلومتر مربع دارد و ضخامت برخی قسمت‌های این توده یخی به 50 متر می‌رسد.

این توده در حال ذوب شدن است و حجم آن از 1467 کیلومتر مکعب به 526 کیلومتر مکعب کاهش یافته است. «مرکز ملی یخ» در ایالات متحده تایید کرده است که اخیرا با در هم شکستن A-68A توده‌های کوچکتر A-68E ،A-68D و A-68F از آن جدا شده‌اند.

تصاویر ماهواره‌ای و پروازهای شناسایی هوایی منطقه نشان می‌دهد که این توده یخی عظیم در حال برخورد با جزیره جورجیای جنوبی و یکی زیست بوم‌های آن منطقه است.

به همین دلیل دانشمندان مرکز مشاهدات مناطق قطبی و مدل سازی در دانشگاه لیدز با استفاده از داده‌های رادار و ماهواره‌های «CryoSat ESA» و ماهواره «Copernicus Sentinel-1» در حال بررسی دقیق وضعیت توده یخی A-68a هستند.

این احتمال وجود دارد قطعه جدا شده که اکنون در قسمت‌های کم عمق به نزدیکی سواحل جزیزه جورجیای جنوبی نزدیک می‌شود، مشکلاتی را در منطقه از جمله تغییر الگوی تولید مثل پنگوئن‌‌ها، طغیان دریا و صدمات زیادی به محیط زیست وارد کند.

«آن براکمان-فولگمن» دانشجوی دکترای دانشگاه لیدز می‌گوید:

«توده‌های یخی می‌توانند تاثیرات زیادی روی محیط زیست داشته باشند. این کوه‌های یخی می‌توانند منجر به اختلال در گردش جریان آب در اقیانوس‌ها، تغییرات اکوسیستم‌های دریایی و همچنیین روی زندگی پنگوئن‌ها و تغذیه آنها در فصول تولید مثل تاثیرگذار باشند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی