ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تعیین قیمت شاهین؛ چالش تازه بین مشتریان و سایپا

طی چند هفته گذشته و پس از حاشیه های فراوان سرانجام شاهین سایپا در آستانه تولید انبوه قرار گرفته و ثبت نام کنندگان سری نخست این خودرو نیز منتظر تولید و تحویل خودرو خود هستند، ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

طی چند هفته گذشته و پس از حاشیه های فراوان سرانجام شاهین سایپا در آستانه تولید انبوه قرار گرفته و ثبت نام کنندگان سری نخست این خودرو نیز منتظر تولید و تحویل خودرو خود هستند، اما در پی کاهشی شدن روند قیمت ها در بازار طی چند هفته گذشته، عملا شاهد هستیم که پروسه قیمت گذاری این محصول تازه وطنی به یک معضل تبدیل شده است، به خصوص که شورای رقابت نیز تاکنون دوبار ارزیابی خود را در خصوص قیمت شاهین تغییر داده است و مشتریان نیز نگرانند تا با قیمت گذاری غیر رقابتی سایپا، در بازار رکود زده دچار ضرر و زیان شوند.

در چنین شرایطی از یک سو مشتریان انتظار قیمت گذاری در حدود 160 میلیون تومان را برای این خودرو تازه وارد دارند و از سوی دیگر شورای رقابت در آخرین ارزیابی خود، قیمت 266 میلیون تومانی را برای شاهین سایپا اعلام کرده بود، اما پرسش این است که قیمت منطقی برای چنین خودرویی در چه بازه قیمتی ای قرار می گیرد؟

واقعیت این است که سایپا شاهین در ابتدا قرار بود با پیشرانه مشترک با برلیانس H330 تولید شود و از نظر مشخصات فنی، سایز بدنه و حتی امکانات رفاهی نیز با رقبای چینی و حتی خودروهایی نظیر تندر 90 پلاس، رنو ساندرو و...قابل رقابت بود.

قیمت شاهین

نکته مهم آنکه اگر بتوان، سال 96 و 97 را معیار قیمت گذاری خودرو به شکل رقابتی قرار داد، در شرایط آن روزهای بازار، احتمالا قیمتی در حدود 50 الی 60 میلیون تومان برای نسخه های دنده ای و اتوماتیک سایپا شاهین، قابل تصور بود، اما پس از آنکه پیشرانه این خودرو با پیشرانه توربو شده تیبا جایگزین شد، معیار قیمت گذاری این خودرو تازه نیز تا حدی از برآورد ها خارج شده است، چرا که طبیعتا پیشرانه تیبا از ارز بری پایین تری نسبت به به موتور برلیانس برخوردار است.

حالا اگر بازهم به معیارهای قیمت گذاری سال 96 بازگردیم، احتمالا قیمتی 40 الی 45 میلیون تومانی برای سایپا شاهین، قابل تصور باشد و طبیعتا با توجه به افزایش نرخ ارز از حدود 4000 تومان به حدود 25 هزار تومان طی مدت اخیر که افزایشی حدود 6 برابری را نشان می دهد، می توان تصور کرد که قیمتی در حدود 230 الی 250 میلیون تومان برای سایپا شاهین، چندان دور از تصور نیست.

اما پرسش اصلی این است که چنانچه طی ماه های آینده شاهد کاهش قیمت ارز در بازار خوردو باشیم، آیا سایپا راضی به کاهش قیمت شاهین خواهد شد؟ در صورت کاهش قیمت، ضرر و زیان ثبت نام کنندگان فعلی که احتمالا به قصد سرمایه گذاری این خودرو را خریده اند چه خواهد شد؟

قیمت شاهین

متاسفانه پاسخ روشنی برای این پرسش وجود ندارد، اما آنچه از احوالات این روزهای صنعت خودرو مشخص است اینکه با توجه به احتمال آزاد سازی قیمت خودرو و خارج شدن شمول قیمت گذاری خودروهایی مانند شاهین از سیطره شورای رقابت، کاهش سنگین قیمت های کارخانه ای برای خودرویی نظیر شاهین کمی دور از تصور به نظر می رسد و احتمالا شاهد حفظ قیمت ها در محدوده اعلامی اولیه خواهیم بود.

در همین رابطه چندی پیش نیز، سخنگوی انجمن خودروسازان نیز اعلام کرد که حتی با کاهش قیمت دلار نیز خبری از کاهش قیمت ها نخواهد بود، چرا که در شرایط فعلی خودروسازان در شرایط زیان دهی هستند و در صورت کاهش قیمت ارز، تازه شرایط برای جبران ضرر و زیان پیشین و کسب سود توسط خودروسازان فراهم می شود.

با این توصیف پر واضح است که مقاوت زیادی برای کاهش قیمت های کارخانه ای خودرو وجود خواهد داشت و بعید است که خریداران سری نخست سایپا شاهین نیز متحمل ضرر و زیان هنگفتی شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ahmadreza8
    Ahmadreza8 | ۶ دی ۱۳۹۹

    اگر نرخ ارز پایین بیاید سایپا کاهش قیمت...؟
    مث اینکه تو ایران نیستین! :)

  • Khan
    Khan | ۶ دی ۱۳۹۹

    مشتری چرا اعتراض میکنه؟ کور و کر بود روزی که بدو بدو رفت برای ماشین ثبت نام کرد نوشته بود قیمت مشخص نیست و روز تحویل کارخونه قیمتش رو مشخص میکنه؟ حقشونه هرچی بهشون بندازن این ماشین رو

مطالب پیشنهادی