ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامانه خود اظهاری دستگاه‌های ماینینگ شروع به کار کرد؛ فرصت تا ۴ بهمن

سامانه خود اظهاری دستگاه‌های ماینینگ با عنوان «بهین‌یاب» پس از گذشت ۵ ماه از اجرایی شدن مصوبه هیات وزیران در خصوص ثبت دستگاه‌های استخراج رمز ارز بالاخره به بهره‌برداری رسید و فرصت یک ماهه‌ای برای ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

سامانه خود اظهاری دستگاه‌های ماینینگ با عنوان «بهین‌یاب» پس از گذشت ۵ ماه از اجرایی شدن مصوبه هیات وزیران در خصوص ثبت دستگاه‌های استخراج رمز ارز بالاخره به بهره‌برداری رسید و فرصت یک ماهه‌ای برای آزادسازی دستگاه‌ه‌ها اعلام شده است.

«امید علوی» نایب رئیس کمیسیون بلاک چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، ضمن اعلام این خبر به دیجیاتو گفت که این اقدام بیش از ۱۷۰۰ پرونده قضایی که برای ماینرها به وجود آمده را حل می‌کند. او ابراز امیدواری کرد که آنها بتوانند در ادامه مطالبات ماینرها، به چالش‌های دیگر این فعالان صنعتی نظیر قیمت برق نیز رسیدگی کنند. علوی درباره طرح جدیدی که با مساعدت وزارت صمت به وجود آمده و از امروز رسما شروع به کار کرده به دیجیاتو می‌گوید: «تعداد زیادی از مهندسین ایرانی درگیر این پرونده‌ها شده بودند و یا حسابشان مسدود شده بود یا حتی به زندان افتاده بودند. این طرح می‌تواند حل کننده‌ی مشکلات آنها باشد.»

علوی می‌گوید قیمت‌‌های مشخصی برای انواع دستگاه‌های استخراج رمز ارز در سامانه محاسبه خواهد شد که با پرداخت آن یک گواهی به فعالین رمز ارز اختصاص خواهد یافت: «با این گواهی آنها دستگاه‌های خود را قانونی کردند و می‌توانند با آن پیش تعزیزات بروند و دستگاه خود را پس بگیرند و یا آنان که مشکلی برایشان پیش نیامده به عنوان مجوز فعالیت استخراج رمز ارز، این گواهی را داشته باشند.»

علوی می‌گوید در بین ۱۷۰۰ پرونده‌ای که رای قطعی برایشان صادر نشده، شانس این را دارند تا با خوداظهاری دستگاه‌های استخراج رمزارز، پرونده را خاتمه دهند اما از آنسو افرادی که در این مدت پرونده‌شان مختومه شده، چنین شانسی را ندارند: «دستگاه‌های آنها پس داده نخواهد شد چرا که طبق قانونی یک رای قطعی شده است و سازمان اموال تملیکی برای سرنوشت دستگاه‌ها تصمیم‌گیری را پیش‌تر انجام داده است.»

به گفته علوی، مالکان دستگاه‌های استخراج رمزارز می‌توانند از امروز به ثبت دستگاه‌های خود در این سامانه کنند و پس از پرداخت عوارض گمرکی به صورت قانونی فعالیت کنند.او توصیه می‌کند که کسانی که هم‌اکنون به صورت زیرزمینی هم رمز ارز استخراج می‌کنند به این سامانه روی بیاورند: «برای مثال کارخانه یا کارگاهی مدت‌هاست که مشغول استخراج رمز ارز است و خطر اینکه روزی ساز و کارش افشا شود وجود دارد. این افراد می‌توانند با خوداظهاری دستگاه‌هایشان، کارشان را قانونی کنند و بعید است که حین خوداظهاری مشکلات قانونی برایشان پیش بیاید.»

دستور دفتر رییس جمهور برای پیگیری تکلیف تجهیزات استخراج رمز ارز

علوی تاکید دارد ثبت دستگاه‌ها استخراج رمز ارز در این سامانه به صورت خود اظهاری و اختیاری است اما در صورت ثبت نشدن دستگاه‌‌ها و پس از گذشت یک ماه از تاریخ شروع ثبت، عواقب ناشی از عدم ثبت دستگاه‌ها در سامانه برعهده مالک و دارنده دستگاه خواهد بود.

از سوی دیگر دستگاه‌هایی که چند ماه در اختیار گمرک بودند و به صاحبان آنها تحویل داده نشده‌اند، حالا به مرز آخرین روزهای کارایی خود رسیده‌اند و این ضرر مالی برای بسیاری از صنعتگران حوزه رمز ارز پیش آمده است. در واقع بسیاری از این دستگاه‌ها ارزش‌شان در طول این چند ماه، به شدت کاسته شده. علوی در اینباره می‌گوید: «شاید برخی از دستگاه‌ها اصلا دارای صرفه اقتصادی برای آزادسازی‌شان نباشد اما فعالان برای حل شدن و پاک شدن پرونده قضایی خود و ادامه فعالیت‌شان این کار را می‌کنند.»

پارامترهای مختلف برای رسیدن به این سامانه در وهله اول مصوبه هیات وزیران در مورخ ۱۵ تیرماه سال جاری و پس از آن آیین نامه ستاد داخلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود. پس از آن وزارت صمت با همراه گمرک کشور، ارزشیابی متنوع روی دستگاه‌ها را انجام دادند و در نهایت با همکاری بانک مرکزی، درگاه بانکی سامانه بهداد قرار داده شده و افراد هم‌اکنون می‌توانند دستگاه‌ها خود را ثبت کنند.

این سامانه در ۲۵ مردادماه به صورت بسیار ناقصی اجرایی شده بود و عملا هیچ کارایی نداشت ولی از امروز فعالین یک ماه وقت دارند تا دستگاه‌های خود را اظهار کنند. شروع زمان این فرصت یک ماه از چهارم دی ماه مشخص شده و بنابراین افراد تا چهار بهمن ماه فرصت اظهار و بهره‌مندی از این ظرفیت قانونی را خواهند داشت. برای خواندن متن کامل این مصوبه می‌توانید این فایل PDF را دریافت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی