ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتیجه اولین پژوهش درباره کرونای انگلیسی: سرعت انتقال بالاتر و عدم کشندگی بیشتر

چندین روزی می‌شود که کرونای انگلیسی در صدر اخبار قرار گرفته. این گونه جدید ویروس با سرعت بالایی در بریتانیا در حال گسترش است و به کشورهای دیگری مانند ایتالیا، دانمارک و حتی ژاپن هم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

چندین روزی می‌شود که کرونای انگلیسی در صدر اخبار قرار گرفته. این گونه جدید ویروس با سرعت بالایی در بریتانیا در حال گسترش است و به کشورهای دیگری مانند ایتالیا، دانمارک و حتی ژاپن هم رسیده. حالا اولین پژوهش درباره آن، اطلاعات جدیدی در اختیار ما قرار می‌دهد.

شیوع گونه جدید کرونا باعث شد نخست وزیر بریتانیا، «بوریس جانسون» میلیون‌ها نفر را در این کشور خانه‌نشین کند. طبق گفته جانسون، سرعت شیوع این گونه تا ۷۰ درصد بیشتر از گذشته است. این گونه جدید که با نام «B.1.1.7» شناخته می‌شود، حاوی ۱۷ تغییر ژنتیکی است.

تا به امروز اکثر محققان به سرعت بالاتر شیوع این گونه و البته عدم بروز علائم شدیدتر توسط آن اشاره کرده‌اند و در حالی که برخی متخصصان از تاثیرگذاری کمتر واکسن‌های کنونی روی این گونه خبر می‌دهند، شمار بالایی از آن‌ها نگرانی در این زمینه ندارند. حالا نتایج اولین پژوهش درباره کرونای انگلیسی منتشر شده است.

طبق این پژوهش جدید، برای جلوگیری از شیوع کرونای انگلیسی باید اقدامات زیادی درنظر گرفت که برای مثال می‌توان به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، وضع محدودیت‌های سختگیرانه‌تر و همچنین سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون اشاره کرد. در حقیقت با این اقدامات باید وضعیت مربوط به B.1.1.7 را کنترل کرد.

پژوهشگران به این موضوع پی برده‌اند که سرعت انتقال این گونه جدید تا ۵۶ درصد بالاتر است، البته با یک عدد قطعی روبه‌رو نیستیم و به اطلاعات بیشتری نیاز است. با وجود سرعت انتقال بالاتر، کرونای انگلیسی در مقایسه با گونه‌های دیگر کشنده‌تر نیست که خبر خوبی محسوب می‌شود.

کرونای انگلیسی

محققان برای این پژوهش خود، رفتار ویروس را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار ندادند و بجای اینکار به سراغ مدل‌های کامپیوتر برای پیش‌بینی میزان شدت این عامل بیماری‌زا رفتند. پژوهشگران همچنین مدل‌هایی را برای پیش‌بینی وضعیت در ۶ ماه آینده با میزان مختلف محدودیت‌ها ایجاد کردند.

طبق این مدلسازی‌ها، اگر واکسیناسیون با سرعت مناسبی در بریتانیا انجام نشود، احتمالا در سال آینده میلادی میزان مبتلایان، تعداد افرادی که در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند و حتی شمار قربانیان نسبت به ۲۰۲۰ بیشتر خواهد شد. تا به امروز نزدیک به ۲.۲ میلیون نفر در بریتانیا به کرونا مبتلا شده‌اند و نزدیک به ۷۰ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

محققان اعتقاد دارند که با تعطیلی مدارس به مدت یک ماه، بریتانیا می‌تواند به زمان بیشتری برای کنترل وضعیت دست پیدا کند و هرگونه کاهش محدودیت، می‌تواند رشد سرسام‌آور شمار مبتلایان را در پی داشته باشد.

مدل واکسیناسیون پژوهشگران نشان می‌دهد که اگر هر هفته به ۲۰۰ هزار نفر واکسن تزریق شود، تاثیری روی روند شیوع کرونای انگلیسی نخواهد داشت. در صورتی که میزان واکسیناسیون به هفته‌ای ۲ میلیون نفر افزایش پیدا کند، میزان انتقال کووید-۱۹ کاهش پیدا می‌کند، با این حال موجودی واکسن همچنان کم است و نمی‌توان چندان به افزایش چشمگیر میزان واکسیناسیون امید داشت.

در صورت ورود این گونه به کشورهای مختلف، شاید دوباره جهان با موج جدیدی از همه‌گیری کرونا مواجه شود و حتی واکسن کرونای کنونی هم کارایی چندانی در برابر آن از خود نشان ندهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • molavy
    molavy | ۹ دی ۱۳۹۹

    میگن از آزمایشگاه اشتباه اومده بیرون نسخه جدید، میگن طرف دانشمنده، اینا واقعا دانشمندن

  • Alireza?
    Alireza? | ۷ دی ۱۳۹۹

    جالبه که اوایل شیوع کرونا همه میگفتن کار چینه
    ولی الان هیپکس نمیاد بگه کار انگلیسه.....

    • آریا
      آریا | ۷ دی ۱۳۹۹

      چون کار چینه

    • Hamid Reza
      Hamid Reza | ۷ دی ۱۳۹۹

      شاید آسیب ندیدن خیلی از سیاست مدارا به دنبال کاهش جمعیت کشور ها و در کل جمعیت جهان هستن و معتقدن جهان بیشتر از ظرفیتش جمعیت داره

  • -mohsencc
    -mohsencc | ۶ دی ۱۳۹۹

    همش سیاه بازی هست...این انگلیس روباه مکار هست...

  • soroush shamsi
    soroush shamsi | ۶ دی ۱۳۹۹

    همش دروغ کل زندگی خیال

مطالب پیشنهادی