ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون گمرک خبر داد: ۳۴۰۰ رجیستری لغو شد و وجه آن بر نمی‌گردد

معاون فنی گمرک ایران با اعلام اینکه هر گونه تخلفی در ثبت رجیستری به لغو آن، برخورد با خاطیان و عدم برگشت وجه واریزی منتهی می‌شود به افرادی که چندین گوشی را با یک پاسپورت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۵

معاون فنی گمرک ایران با اعلام اینکه هر گونه تخلفی در ثبت رجیستری به لغو آن، برخورد با خاطیان و عدم برگشت وجه واریزی منتهی می‌شود به افرادی که چندین گوشی را با یک پاسپورت رجیستر می‌کنند، هشدار داد که از این کار پرهیز کنند چرا که با آنها برخورد قاطعانه‌ای صورت خواهد گرفت. این در حالیست که سامانه گمرک به کاربران اجازه می‌دهد که با یک پاسپورت مسافری چندین گوشی را رجیستر کنند و صرفا هشداری مبنی بر غیرقانونی بودن این کار به کاربران می‌دهد و از این اقدام آنها جلوگیری نمی‌کند.

از اول دی امسال و بر اساس پیشنهاد گمرک و تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رجیستری گوشی تلفن همراه بار دیگر به صورت غیرحضوری در مبادی ورودی گمرک در دستور کار قرار گرفت. این اقدام با مخالفت برخی از فعالان حوزه بازار موبایل نظیر انجمن واردکنندگان مواجه شده و برخی به این مساله تاکید داشته‌اند که سامانه رجیستری نقص‌هایی دارد که باعث ثبت شدن چندین گوشی توسط یک پاسپورت می‌شود.

تا پیش از آن واردات و ثبت گوشی از مهرماه دستخوش تغییراتی شده بود تا مسافر فقط در مبادی گمرکی بتواند گوشی را رجیستری کند و این موضوع باعث شده بود که واردات گوشی به صورت انبوه و مسافری تقریبا غیرممکن شود، امری که باعث کمبود گوشی در بازار هم شده بود و البته جلوی قاچاق موبایل را نیز به طور صد درصدی گرفته بود.

مدت کوتاهی از ابلاغ و اجرایی شدن بخشنامه رجیستری غیرحضوری نگذشته که انجمن واردکنندگان موبایل مدعی شده این اقدام دولت موجب پهن شدن فرش قرمز برای قاچاق موبایل شده است؛ به طوری که توسط انجمن واردکنندگان اعلام شده خلأهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرده و از بعد از آن خرید و فروش پاسپورت به قدری زیاد شده که قیمت آن از پنج میلیون به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در نهایت در شب گذشته به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است چرا که می‌توان با یک پاسپورت، چندین گوشی را رجیستری کرد.

«جمال ارونقی» معاون فنی گمرک ایران این موضوع را در گفتگو با ایسنا تکذیب کرده و تاکید داشته که اتفاق تازه‌ای در طرح رجیستری رخ نداده است: «آنچه اتفاق افتاده این است که در رویه قبلی بدون هرگونه کنترلی در گمرک، مسافر  بعد از ورود می توانست نسبت به رجیستر کردن موبایل خود اقدام کند یا افراد سودجو به اسم مسافران، گوشی های مختلف را رجیستر می کردند بدون این که حتی مسافر در جریان باشد و متعاقب آن کنترل هایی که بعد از ۱۲ مهر سال جاری برای حضوری کردن رجیستری موبایل صورت گرفت و تبعاتی که در گمرکات و مبادی ورودی اتفاق افتاد، در نهایت تصمیم گرفته شد که  حتما گوشی موبایل توسط متصدیان گمرک در بدو ورود به همراه مسافر چک و مشخصات  گوشی و هویت مسافر  وارد سیستم شود.»

او در ادامه به سوءاستفاده های احتمالی در جریان رجیستری غیرحضوری در روزهای ابتدایی آن اشاره و اعلام کرد باید توجه داشت که مطابق بخشنامه گمرک ایران هر مسافر ورودی به ایران سالانه صرفا «یک گوشی تلفن همراه» می تواند به همراه خود وارد و ثبت کند، اما در صورتی که در هنگام اجرای طرح، برخی افراد سودجو نسبت به رجیستری کردن تعداد بیشتری گوشی یا ترفندهای دیگر اقدام کرده و به نحوی با یک گذرنامه تعداد بالایی شماره ثبت کنند قطعا در خصوص لغو یا حذف این گوشی ها و عملا  لغو رجیستری آنها اقدام خواهد شد.

نکته قابل تامل صحبت‌های ارونقی در اینست که او به نقص موجود در سیستم رجیستری جدید در روزهای اولیه اذعان داشته و از آن سو تاکید دارد که هیچ اتفاق جدیدی در طرح رجیستری رخ نداده است. آنطور که به نظر می‌رسد، در حال حاضر سامانه رجیستری اجازه می‌دهد که افراد با یک پاسپورت چند گوشی را رجیستری کنند و این سامانه صرفا یک پیام هشدار برای افراد ارسال می‌کند در حالیکه می‌تواند از ثبت گوشی به طور کلی جلوگیری کند. در واقع سامانه رجیستری در حال حاضر به کاربران اجازه رجیستری چندین گوشی با یک پاسپورت می‌دهد و با هشداری به آنها می‌گوید که «در صورتی که با یک گذرنامه، بیش از یک گوشی رجیستر شود، وجه واریزی بابت حقوق ورودی گوشی برگشت داده نمی شود».

ارونقی به ایسنا توضیح داده که برخی افراد سودجو از این فضا سوءاستفاده کرده و تعداد زیادی گوشی تلفن همراه را با یک گذرنامه رجیستر کرده اند، که طی بررسی ها و تقاطع گیری های انجام شده توسط سامانه های مرتبط، اقدامات لازم انجام شده و رجیستری بیش از ۳۴۰۰ گوشی بلافاصله لغو و طی پیامی به افراد خاطی اعلام شده است که در این رابطه اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر مراجع نظارتی مورد توجه است. آنطور که ارونقی اطلاع داده قرار نیست وجه پرداختی برای رجیستری گوشی به این کاربران برگردانده شود.

به نظر می‌رسد بیشتر ثبت‌های چندین باره گوشی به مدل جدید آیفون موسوم به آیفون ۱۲ برمی‌گردد که بازار داغی در کشور دارد و قیمت‌های نجومی آن باعث شده که بسیاری به واردات آن و ثبت کردن آن در شبکه ارتباطاتی کشور به طور غیرقانونی دست بزنند. تا امروز بیش از ۳۴۰۰ گوشی شناسایی شده‌اند و قرار است آنتن‌های آنها از شبکه قطع شود و هزینه رجیستری‌شان نیز به صاحبان آنها برگردانده نشود.

در واقع به نظر می‌رسد خریداران این دستگاه‌های موبایل باید بخاطر مشکل سامانه رجیستری که اجازه ثبت چندین گوشی با یک پاسپورت می‌دهد را بدهند، خریدارانی که گوشی‌ها را از مغازه‌داران خریداری کردند و شاید هیچ اطلاعی نسبت به نحوه رجیستری شدن گوشی خریداری شده‌شان نداشته باشند.

دیجیاتو پیش‌تر درباره مسافرین یک روزه‌ای که برای رجیستری گوشی‌ها به وجود آمده‌اند گزارشی منتشر کرده بود، مسافرینی که حالا با وضعیت جدیدی که برای سامانه گمرکی پیش آمده احتمالا برای مدتی بساط‌شان جمع شده و پاسپورت‌هایشان را می‌فروشند تا گوشی‌ها به رجیستری برسند. پیگیری‌های دیجیاتو درباره این موضوع ادامه دارد و اخبار تکمیلی پیرامون این موضوع متعاقبا اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Mehdi35x
    Mehdi35x | ۷ دی ۱۳۹۹

    من رفتم 3میلیون پول دادم امتیاز یه پاسپورت را خریدم 5600000تومنم گمرکی دادم الانم ریجستر گوشیم پریده و دیگه هم تو سامانه ایران ریجستر نمیشه طرفی هم که پاسپورت فروخته گردن نمیگیره گناه منه مصرف ککنده چیه که الان 50میلیون ضرر کلاهبرداری یکی دیگه را بدم

  • nima
    nima | ۷ دی ۱۳۹۹

    لعنت به این دزد های حروم لقمه

  • BEHNAM
    BEHNAM | ۷ دی ۱۳۹۹

    اینا به اونا میگن شما گوشیو گرون میدینا ریجستریشونو باطل میکنیم، حالا اونا میگن ما هم گرونتر میفروشیم؛ به مردم چون پول بیشتری دارین میگیرین، به این حرکتشون میگن تنظیم بازار، یعنی یه جور مالیاته زوری?

  • Kamiyar Shahbazzadeh
    Kamiyar Shahbazzadeh | ۷ دی ۱۳۹۹

    اینم دیگه آخر دزدی دولت از مردم بود البته فک نکنم دزدی دولت از ملت به هیچ جایی ختم بشه

  • Masht ghorbon
    Masht ghorbon | ۷ دی ۱۳۹۹

    این نوعی کلاهبرداری دولتیه وقتی دولت که می‌تونه جلوی رجیستری چند گوشی با یه پاسپورت رو بگیره چرا اجازه همچنین کاری رو میده و فقط هشداری مبنی که هزینه رجیستری بر نخواهد گشت رو نشون میده.چرا که براش سود کلان داره، اصل رجیستری هم نوعی دیگه ای از گرفتن پول زوره ،در عقب افتاده ترین کشورهای دنیا همچنین پول زوری رو از ملت شون نمیگیرن .هر کی می‌تونه در هر جای دنیا از گوشیش در هر کشوری جز ایران استفاده کنه.مثل گرفتن عوارض خروج از کشور که پول زور دیگه ای هست که دولت جمهوری اسلامی از ملتش میگیره که در هیچ کجای دنیا وجود نداره.و برعکس در بعضی کشورها مثل کشورهای اسکاندیناوی پول به ملت میدن که برای سفر خارجی هزینه کنند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی