ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هواوی Y9a
نقد و بررسی‌

بررسی دوربین گوشی میان‌رده هواوی Y9a

هواوی Y9a یکی از جدیدترین میان‌رده‌های بازار ایران است که حدود یک ماه قبل به‌شکل رسمی معرفی شد و ما هم جعبه‌گشایی و بررسی این گوشی را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دادیم. این میان‌رده ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

هواوی Y9a یکی از جدیدترین میان‌رده‌های بازار ایران است که حدود یک ماه قبل به‌شکل رسمی معرفی شد و ما هم جعبه‌گشایی و بررسی این گوشی را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دادیم. این میان‌رده جذاب با ویژگی‌های برجسته‌ای نظیر طراحی زیبا، نمایشگر تمام صفحه بدون بریدگی، سخت‌افزار مناسب برای استفاده عمومی و البته سرعت شارژ فوق‌العاده شناخته می‌شود. از آنجا که طی سال‌های اخیر کیفیت دوربین در دنیای میان‌رده‌ها هم اهمیت زیادی پیدا کرده و هواوی هم روی قابلیت‌های عکاسی این گوشی مانور زیادی داده، تصمیم گرفتم دوربین -یا بهتر است بگویم دوربین‌های- این گوشی را کمی دقیق‌تر بررسی کنم. در ادامه مشخصات دوربین‌های هواوی Y9a را می‌بینید.

  • دوربین واید ۶۴ مگاپیکسلی، ضرب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۱ اینچی، ضریب اف ۲.۲

بر اساس تجربه‌های قبلی با گوشی‌های مختلف، نباید انتظار زیادی از دوربین اولتراواید داشته باشیم و دوربین‌های ۲ مگاپیکسلی ماکرو و عمق‌سنج هم به احتمال زیاد نقش چندانی را در تجربه عکاسی شما ایفا نخواهند کرد. با این حال من تمام حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری را تست خواهم کرد.

رابط کاربری

اگر با رابط کاربری دوربین گوشی‌های هواوی آشنا نیستید، نگران نباشید. همانند اکثر گوشی‌های جدید، در هواوی Y9a هم حالت‌های اصلی عکاسی یعنی اپرچر، نایت، بیوتی، فوتو و ویدیو در نوار پایین قرار گرفته‌اند. نوار بالا هم تنظیمات مربوط به هرکدام را نشان می‌دهد و در حالت اصلی عکاسی یعنی فوتو، بیشترین گزینه‌ها را دارد. این گزینه‌ها عبارت‌اند از AI Lens‌ (چیزی شبیه گوگل لنز با قابلیت‌های کمتر)، AI (برای فعال کردن هوش مصنوعی)، فلاش (چهار حالت خودکار، خاموش، روشن و همیشه روشن)، افکت‌های رنگی و دکمه ورود به منوی تنظیمات. حالت‌های دیگر عکاسی یعنی پرو، پانوراما، اچ‌دی‌آر، تایم‌لپس، استیکر، ماکرو و های‌رزولوشن هم در قسمت More قرار گرفته‌اند.

در منوی تنظیمات می‌توانید نسبت تصویر را بین سه حالت ۴:۳ یا ۱:۱ یا تمام صفحه انتخاب کنید که پیشنهاد من همان گزینه اول است تا عکس با رزولوشن کامل ثبت شود. گزینه کنترل صوتی دو حالت دارد: عکاسی با گفتن کلمه «چیز» و عکاسی با فریاد زدن سر گوشی. تلاش من برای استفاده از حالت اول بی‌نتیجه بود ولی حالت دوم به‌راحتی کار می‌کند. حالت عکاسی با نشان دادن کف دست به دوربین (برای سلفی) و عکاسی با لبخند نیز به‌خوبی کار می‌کنند، حتی اگر مصنوعی‌ترین لبخند دنیا را به لب بیاورید. تنظیم کیفیت ویدیو و چند قابلیت جانبی هم گزینه‌های دیگر منوی تنظیمات هستند.

هواوی Y9a رابط کاربری ساده و سرراستی دارد ولی باید به چند نکته اشاره کنم:

  • مثل همیشه قابلیت HDR در منوی جداگانه قرار گرفته درحالی‌که باید در صفحه اصلی و همیشه در دسترس کاربر باشد.
  • حالت اختصاصی برای پرتره نداریم، آن‌هم در شرایطی که حتی گوشی‌های اقتصادی هواوی هم از چنین قابلیتی بهره‌مند هستند. گزینه اپرچر هم فقط برای دوربین اصلی فعال است، یعنی باید با سلفی پرتره خداحافظی کنید.
  • گزینه‌ای برای زوم در رابط کاربری دیده نمی‌شود. البته این گوشی دوربین تله‌فوتو ندارد ولی می‌دانیم که تقریباً تمام گوشی‌های مجهز به سنسور ۴۸ یا ۶۴ مگاپیکسلی می‌توانند حداقل ۲ برابر زوم بدون افت کیفیت را فراهم کنند.
  • فیلم‌برداری این گوشی به رزولوشن ۱۰۸۰ و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه محدود است و امکان فیلم‌برداری با رزولوشن یا نرخ فریم بالاتر را نخواهید داشت.

مقدمات

قبل از این‌که سراغ عکس‌های دوربین اصلی بروم، باید به چند سؤال پاسخ بدهم: ۱۶ مگاپیکسلی عکس بگیریم یا ۶۴ مگاپیکسلی؟ اچ‌دی‌آر استفاده کنیم یا نه؟ هوش مصنوعی را فعال کنیم یا نه؟

می‌دانید که سنسورهای های‌رزولوشن کنونی به‌شکل پیش‌فرض از فناوری ترکیب پیکسل‌ها استفاده می‌کنند تا خروجی بهتری تحویل شما بدهند. پاسخ ساده به سؤال اول این است که هیچ‌گاه از گزینه های‌رزولوشن استفاده نکنید و به همان ۱۶ مگاپیکسل قانع باشید. در تمام شرایط نوری عکس ۱۶ مگاپیکسلی به‌مراتب بهتر از عکس ۶۴ مگاپیکسلی است. این اختلاف در محیط تاریک با نویز بیش از حد و در محیط روشن با نوردهی بیش از اندازه و حذف جزئیات هایلایت‌ها به چشم می‌آید. در ادامه چند نمونه عکس ۱۶ و ۶۴ مگاپیکسلی را می‌بینید.

image
image
image
image

سؤال دوم و سوم را با هم جواب می‌دهم. طبق تجربه من با هواوی Y9a فعال کردن گزینه هوش مصنوعی یا استفاده از حالت HDR تفاوت محسوسی در خروجی نهایی شما ایجاد نخواهد کرد. من چند صحنه مختلف را در چهار حالت مختلف تست کردم: عادی، هوش مصنوعی، اچ‌دی‌آر، و هوش مصنوعی به‌علاوه اچ‌دی‌آر. عجیب این‌که عکس خروجی در تمام حالت‌ها یکسان است و به‌نظر می‌رسد این دو ویژگی -حداقل در این گوشی- به‌درستی کار نمی‌کنند و این موضوع احتمالاً به ناسازگاری اپلیکیشن دوربین هواوی با پردازشگر تصویر مدیاتک برمی‌گردد. شاید هواوی بتواند با آپدیت نرم‌افزاری این مسئله را برطرف کند. بنابراین خودتان را درگیر انتخاب گزینه‌های مختلف نکنید. برای مثال چند عکس زیر را تماشا کنید.

در نهایت فارغ از رزولوشن این دوربین، انتظارات‌مان باید در سطح یک گوشی میان‌رده باشد. در واقع همین عکس‌هایی که با دوربین ۶۴ مگاپیکسلی هواوی Y9a می‌بینید را می‌توان با دوربین ۴۸ یا حتی ۱۶ مگاپیکسلی گرفت. از آن طرف پرچمدارانی مثل آیفون یا پیکسل با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی عکس‌های به‌مراتب بهتری می‌گیرند. این اختلاف به کیفیت سنسور، کیفیت اجزای اپتیکال و مهم‌تر از همه الگوریتم‌های پردازشی برمی‌گردد و چیپست‌های مدیاتک هنوز از نظر پردازش تصویر، نسبتاً ضعیف‌تر از رقبا عمل می‌کنند. این نکته را هم اضافه کنم که طی روزهای گذشته به‌خاطر آلودگی هوا، شرایط ایده‌آل عکاسی در تهران فراهم نبود. اگر شما با این گوشی زیر نور خورشید عکاسی کنید احتمالاً به نتایج بهتری می‌رسید.

دوربین اصلی

دوربین اصلی هواوی Y9a در شرایط نوری مناسب، عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد. رنگ‌ها از غنای کافی برخوردارند و کنتراست تصویر هم کافی به‌نظر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های خوب این دوربین این است که رنگ‌ها را طبیعی ثبت می‌کند و به رنگ‌های گرم‌تر یا سردتر گرایش ندارد. فوکوس هم معمولاً به‌سرعت انجام می‌شود ولی گاهی اوقات باید به‌شکل دستی سوژه را به دوربین معرفی کنید، به‌ویژه اگر از اجسام نزدیک عکاسی می‌کنید. چند نمونه عکس را در ادامه می‌بینید.

البته عکس‌های بالا از بین بیش از ۱۰۰ عکس گلچین شده‌اند و به‌نوعی بهترین نمونه‌ها محسوب می‌شوند. یکی از رایج‌ترین مشکلات، محدود بودن بازه دینامیکی تصاویر است که هم می‌تواند سخت‌افزاری باشد و هم نرم‌افزاری. به عبارت دیگر یا هواوی از سنسور خوب در این گوشی استفاده نکرده یا این‌که چیپست مدیاتک نمی‌تواند صحنه را به‌درستی پردازش کند. به‌نظر من دومین گزینه محتمل‌تر است.

بازه دینامیکی محدود باعث می‌شود رنگ‌ها غلظت کافی نداشته باشند و جزئیات قسمت‌های روشن (یا تاریک) صحنه را از دست بدهیم. اکثر گوشی‌ها برای حل این مسئله از قابلیت HDR استفاده می‌کنند ولی همان‌طور که بالاتر اشاره کردم، قابلیت HDR هواوی Y9a هم عملکرد مشخصی ندارد. چند نمونه از تصاویر این گوشی که به‌اصطلاح اُوِر شده‌اند را در ادامه می‌بینید.

برای این‌که وضعیت کمی روشن‌تر شود، صحنه یکسانی را با هواوی Y9a و گوشی دیگری که دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی دارد ثبت کردم. اختلاف رنگ و نور کاملاً مشخص است.

با تاریک‌تر شدن هوا به‌تدریج ردپای نویز هم در تصاویر دیده می‌شود. همانند اکثر گوشی‌های میان‌رده، عکس‌های دوربین اصلی هواوی Y9a در محیط کم‌نور معمولاً نویز محسوسی دارند، جزئیات در بخش‌های تاریک تصویر کمتر از حد انتظار است و رنگ‌ها هم شدت کافی ندارند. نور منابع موجود در قاب تصویر هم کاملاً پخش می‌شود و اگر تعداد زیادی منبع نور داشته باشید، نتیجه چندان مطلوب نخواهد بود. چند نمونه عکس را در ادامه می‌بینید.

خوش‌بختانه برای رفع این مسئله، هواوی حالت ویژه عکاسی در محیط تاریک یا همان نایت‌مود را در این گوشی قرار داده است. نایت‌مود تقریباً تمام مشکلاتی که در بالا اشاره کردم را رفع می‌کند و خروجی بسیار خوبی تحویل شما می‌دهد. در واقع تفاوت عکس‌های نایت‌مود و حالت عادی از زمین تا آسمان است. در ادامه چند مورد از تصاویر قبلی را در حالت نایت‌مود می‌بینید.

اگرچه نایت‌مود بخش زیادی از مشکلات را حل می‌کند، اما مسئله جدیدی را به‌وجود می‌آورد: ثبت و پردازش هر عکس نایت‌مود بسته به شرایط نور محیط بین ۸ تا ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. حالا شما باید تصمیم بگیرید که می‌توانید برای ثبت عکس بهتر صبر کنید یا خیر.

همان‌طور که گفتم هواوی Y9a با هر دو دوربین اصلی و اولتراواید می‌تواند با رزولوشن ۱۰۸۰ و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. البته برای ضبط ویدیو با همین رزولوشن هم کادر تا حد زیادی کراپ می‌شود و خروجی کار هم چندان حرفه‌ای نیست. لرزش‌گیر دیجیتال عملکرد مطلوبی ندارد و ویدیوها با پرش محسوس همراه هستند. در مجموع وضعیت فیلم‌برداری در دنیای میان‌رده‌ها چندان مطلوب نیست ولی حداقل می‌توان گزینه‌هایی یافت که با رزولوشن 4K و/یا نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ویدیو ضبط می‌کنند.

دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید در دنیای موبایل فقط در شرایط نوری ایده‌آل به‌کار می‌آید. حتی در پرچم‌داران بازار هم اختلاف زیادی بین کیفیت دوربین اصلی و اولتراواید وجود دارد، البته به‌جز پرچم‌داران اخیر هواوی که سنسور فوق‌العاده‌ای را برای این دوربین انتخاب کرده است. حالا شما همین اختلاف کیفیت را بین دوربین اصلی و اولتراواید هواوی Y9a لحاظ کنید تا برآوردی از نتیجه کار داشته باشید.

دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی میان‌رده جدید هواوی در شرایط نوری مناسب عکس‌های خوبی می‌گیرد و به‌خوبی می‌تواند اعوجاج لبه‌های تصویر را مدیریت کند. جالب این‌که مشکل نوردهی بیش از حد تصویر که در دوربین اصلی شایع بود، در این دوربین کمتر به‌چشم می‌خورد اما رنگ‌ها در مقایسه با دوربین اصلی غلظت کم‌تری دارند. جزئیات هم در حد کفایت ثبت می‌شوند، به‌شرط آن‌که تصمیم به کراپ کردن عکس‌ها نگیرید.

با کاهش نور محیط، به‌تدریج شاهد افزایش نویز و کاهش غلظت رنگ‌ها و کاهش جزئیات خواهیم بود. اگر محیط خیلی تاریک باشد، عکس‌ها معمولاً قابل استفاده نیستند. بنابراین برای ثبت تصاویر فوق‌عریض شبانه باید حتماً چند منبع نور محیطی داشته باشید.

دوربین اولتراواید هواوی Y9a نایت‌مود ندارد. بنابراین اگر موفق به ثبت عکس خوبی با این دوربین نشدید، باید قید زاویه دید وسیع را بزنید و با دوربین اصلی عکس بگیرید.

سلفی و پرتره

هواوی Y9a در حال حاضر و با آپدیت نرم‌افزاری فعلی، همیشه نمی‌تواند پرتره‌های مناسبی بگیرد. اگر با دوربین اصلی بخواهید پرتره بگیرید، همان قابلیت HDR نصفه و نیمه هم از کار می‌افتد و بخش زیادی از جزئیات پشت سوژه را از دست خواهید داد. جداسازی سوژه از پس‌زمینه هم دقت کافی ندارد و کاملاً به‌شکل نرم‌افزاری انجام می‌شود، یعنی اگر دوربین ۲ مگاپیکسلی عمق‌سنج را بپوشانید باز هم تغییری در وضعیت عکس ایجاد نخواهد شد.

اما دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی این گوشی در مجموع کیفیت قابل قبولی دارد. جزئیات چهره معمولاً به‌خوبی ثبت می‌شوند و رنگ‌ها هم غنای کافی دارند. اگر اختلاف نوری زیادی در محیط باشد، همان مشکل محدودیت بازه دینامیکی را تجربه خواهید کرد و از آنجا که اولویت نرم‌افزار روی ثبت چهره است، بخش‌هایی از جزئیات پس‌زمینه را از دست خواهید داد. در محیط تاریک هم شاهد افزایش نویز چهره و کاهش جزئیات بک‌گراند هستیم.

دوربین سلفی هواوی Y9a از نایت‌مود هم بی‌بهره است ولی می‌توانید در صورت نیاز از نور صفحه به‌عنوان فلاش استفاده کنید.

دوربین ماکرو

در مورد دوربین ماکرو قبلاً زیاد صحبت کرده‌ام و اینجا هم باید تکرار کنم که ترکیب سنسور کوچک و رزولوشن پایین، تجربه مطلوبی از عکاسی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی هواوی Y9a فقط در شرایط نوری ایده‌آل برای عکاسی از سوژه‌هایی در فاصله ۴ سانتی‌متری مناسب است. حتی در این شرایط هم عکس‌ها کمی نویز دارند.

پیشنهاد می‌کنم به‌جای استفاده از دوربین ماکرو، از دوربین اصلی برای عکاسی از سوژه‌های نزدیک استفاده کنید و با کمی کراپ کردن قاب تصویر به نتیجه دلخواه برسید.

جمع‌بندی

هواوی Y9a با دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی ترکیب سخت‌افزاری مناسبی برای عکاسی در اختیار دارد. این دو دوربین که وظیفه اصلی عکاسی را بر عهده دارند، عکس‌های قابل قبولی می‌گیرند اما با اطمینان می‌توانم بگویم که نرم‌افزار دوربین نمی‌تواند به‌درستی از این سخت‌افزار استفاده کند.

اگر مشکل از سنسور مورد استفاده هواوی در این گوشی نباشد، می‌توان امیدوار بود که بخش زیادی از این مسائل از طریق آپدیت نرم‌افزاری حل شوند. به‌عبارتی هواوی باید نسخه‌ای از نرم‌افزار دوربین خود را برای چیپست‌های مدیاتک توسعه دهد. همان‌طور که می‌دانیم گوشی‌های هواوی همین حالا در صدر بهترین گوشی‌های دنیا برای عکاسی هستند و حتی میان‌رده‌های این شرکت با چیپست Kirin - از جمله نووا 7i- هم عملکرد بسیار خوبی در حوزه عکاسی دارند. بنابراین امیدوارم هواوی با همکاری مدیاتک بتواند مشکلات نرم‌افزاری این دوربین را حل کند تا هواوی Y9a به یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار برای عکاسی تبدیل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی