ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توسعه مزرعه عمودی که ۳۶۰ برابر مزارع عادی بازدهی دارد

یک استارتاپ فعال در حوزه فناوری کشاورزی مزرعه‌ای عمودی ساخته که با اشغال فضای بسیار کمتر، به اندازه یک مزرعه مسطح وسیع میوه و سبزی تولید می‌کند. Plenty یک استارتاپ فعال در حوزه فناوری کشاورزی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

یک استارتاپ فعال در حوزه فناوری کشاورزی مزرعه‌ای عمودی ساخته که با اشغال فضای بسیار کمتر، به اندازه یک مزرعه مسطح وسیع میوه و سبزی تولید می‌کند.

Plenty یک استارتاپ فعال در حوزه فناوری کشاورزی است که در کالیفرنیا واقع شده و می‌خواهد مزرعه و مزرعه داری را از نو تعریف کند. «نیت استوری» (Nate Storey)، هم‌مؤسس و مدیر ارشد دانش این استارتاپ معتقد است آینده مزرعه‌داری به مزارع عمودی و سرپوشیده تعلق دارد، چرا که با این روش می‌توان سبزیجات را در هر جایی از دنیا و در تمام طول سال پرورش داد و با استفاده از هوش مصنوعی و ربات‌ها کیفیت رشد میوه‌ها و سبزیجات را به طور پیوسته ارتقا داد.

پرورش محصولات در مزارع مسطح به لطف بکارگیری ابزارهای جدید در سال‌های اخیر بهتر و آسان‌تر شده، اما اینگونه مزارع همچنان به مقدار زیادی آب نیاز داشته و فضای زیادی را اشغال می‌کنند. حال Plenty می‌گوید مزرعه عمودی این استارتاپ با اشغال فضایی در حدود ۲ جریب فرنگی (۸۰۹۳ متر مربع)، به اندازه یک مزرعه مسطح در ابعاد ۷۲۰ جریب فرنگی (۲,۹۱۳۷۴ کیلومتر مربع) میوه و محصول می‌دهد.

در مزرعه این استارتاپ سبزیجات مختلف در ردیف‌های کنار هم رشد می‌کنند. در این فضای سرپوشیده لامپ‌های LED نور خورشید را شبیه‌سازی کرده و ربات‌ها سبزیجات را جابجا می‌کنند. هوش مصنوعی وظیفه تنظیم فاکتورهایی مثل میزان آبرسانی، دما و نور را بر عهده داشته و همواره برای پرورش محصولات بزرگ‌تر، بهتر و با سرعت بیشتر در حال یادگیری است.

مجموعه فناوری‌های فوق دست به دست هم داده‌اند تا گیاهان در تمام طول سال پرورش پیدا کنند. شرایط رشد گیاهان آنقدر خوب است که این مزرعه در مقایسه با یک مزرعه مسطح بیرونی ۳۶۰ برابر محصول بیشتر به ازای هر جریب فرنگی (۴۰۴۶ متر مربع) تولید می‌کند.

مزیت دیگر مزارع عمودی تولید محصولات کشاورزی در نزدیکی محل است و دیگر نیازی به واردات میوه‌ها و سبزیجات از مزارع چند صد کیلومتر دورتر نیست. این یعنی دیگر نیازی به حمل و نقل محصولات کشاورزی نبوده و از ورود میلیون‌ها تن گاز مخرب دی اکسید کربن به اتمسفر جلوگیری می‌شود. همچنین واردات محصولات کشاورزی گران تمام می‌شود، ولی با تولید محلی آن‌ها می‌توان هزینه تمام شده آنها برای مصرف کننده را کاهش داد.

Plenty می‌گوید مزرعه عمودی این استارتاپ از هیچ آفت‌کش یا علف‌کش استفاده نکرده و تمام آب مصرفی حتی آب تبخیر شده بازیافت می‌شود و برق آن به طور ۱۰۰ درصد از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود. علاوه بر این پکیج محصولات ۱۰۰ درصد قابل بازیافت است و به طور ویژه برای تازه نگه داشتن سبزیجات برای مدت زمان طولانی و کاهش ضایعات ساخته شده است.

استارتاپ Plenty تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون دلار از شرکت SoftBank، «اریک اشمیت» مدیرعامل سابق گوگل و «جف بزوس» مدیرعامل آمازون سرمایه جذب کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • farhot
    farhot | ۹ دی ۱۳۹۹

    نمونه ایرانیره شده شو میسازم ??

  • iliyatiger
    iliyatiger | ۹ دی ۱۳۹۹

    ایولا

مطالب پیشنهادی