ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین واکسن کرونای ایرانی با نام «کُوو ایران برکت» تزریق شد

اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام «کُوو ایران برکت» امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام «کُوو ایران برکت» امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد.

«طیبه مخبر» دختر رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» اولین شخصی بود که این واکسن را ساعاتی پیش دریافت کرده است. «علی عسگری»، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام هم دومین داوطلب تزریق این واکسن بوده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت در جریان آغاز فاز انسانی آزمایش واکسن ایرانی کرونا گفت: «تزریق به دختر دکتر مخبر پیامی بود به ملت ایران که چیزی را که قرار است به ملت ایران تزریق کنیم، خودمان باورش داریم و قبولش داریم و اگر عارضه ای داشته باشد ما و خانواده هایمان برای اولین بار با جان و دل خریداریم.» اعلام شده واکسن «کُوو ایران برکت» را شرکت شفافارمد با نظارت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از ویروس کرونای غیرفعال ساخته است.

پیش‌تر «مصطفی قانعی»، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران گفته بود واکسن‌ شرکت شفافارمد «مشابه واکسن شرکت چینی سینوواک» است. آنطور که اعلام شده است تاکنون بیش از ۶۵ هزار نفر داوطلب آزمایش انسانی واکسن کرونای ساخت گروه شفافارمد مجموعه ستاد اجرای فرمان امام (ره) شده اند که در مرحله نخست آزمایش روی ۵۶ نفر به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود.

گفته می‌شود داوطلبان در مدت کارآزمایی «در یک جای خاص» نگهداری می‌شوند چون به دلیل شیوع زیاد کرونا در جامعه اندازه‌گیری پادتن کرونا در خون آنها دچار اشکال نشود.

در هفته‌های اخیر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ایرانی خواستار خرید و واردات واکسن خارجی از سوی دولت شده‌اند تا با روند مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس مقابله شود. برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا کار واکسیناسیون سراسری را برای مقابله با کرونا آغاز کرده‌اند و انتظار می‌رود که تا تابستان آینده بخش زیادی از جمعیت این کشورها واکسینه شوند.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده توسط وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ۵۴ هزار نفر در ایران جان خود را در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست داده و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. هنوز جزییات بیشتری از عملکرد واکسن ایرانی کرونا اعلام نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (66 مورد)
  • maahcity
    maahcity | ۱۱ دی ۱۳۹۹

    ? ? هممون میدونیم که وزارت بهداشت ایران زیر نظر سازمان جهانی بهداشت هست . تازه خائن هم که کم نداریم . فرستاده سازمان جهانی بهداشت هم که یه یهودی تشنه به خون ایرانی (واقعه 13 فروردین رو که دیگه خودت میدونی) و تشنه به خون مسلمان و شیعه هست (ظهور و منجی هم که خودت میدونی دیگه ) هست . قضایای خون های الوده به ویروس هم که میدونی . پس بعید نیست دوباره از یه سوراخ گزیده بشیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی