ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ژاپن به منظور کاهش زباله فضایی اولین ماهواره چوبی دنیا را می‌سازد

شرکتی ژاپنی در همکاری با یکی از دانشگاه‌های ژاپن بدنبال توسعه اولین ماهواره چوبی دنیا تا سال ۲۰۲۳ با هدف کاهش زباله‌های فضایی است. شرکت ژاپنی Sumitomo Forestry می‌گوید تحقیقات در مورد پرورش درختان و ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

شرکتی ژاپنی در همکاری با یکی از دانشگاه‌های ژاپن بدنبال توسعه اولین ماهواره چوبی دنیا تا سال ۲۰۲۳ با هدف کاهش زباله‌های فضایی است.

شرکت ژاپنی Sumitomo Forestry می‌گوید تحقیقات در مورد پرورش درختان و استفاده از مواد چوبی در فضا را آغاز کرده است. این شرکت در همکاری با دانشگاه «کیوتو» می‌خواهد انواع چوب را در سخت‌ترین شرایط محیطی روی زمین آزمایش کند.

زباله‌های فضایی به یکی از مشکلات بزرگ بشر تبدیل شده‌اند و افزایش ارسال ماهواره‌ها به مدار زمین این مشکل را بدتر کرده است. مزیت ماهواره‌های چوبی این است که بدون تولید گازها و مواد مضر در اتمسفر می‌سوزند و پس از متلاشی شدن قطعات آنها به شکل بارش‌های خطرناک روی زمین سقوط نمی‌کنند.

«Takao Doi»، فضانورد ژاپنی و استاد دانشگاه کیوتو که سال ۲۰۰۸ به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرده می‌گوید: «مساله نگران کننده این است که همه ماهواره‌هایی که دوباره وارد اتمسفر زمین می‌شوند می‌سوزند و ذرات کوچکی را در لایه بالایی اتمسفر رها می‌کنند که تا سال‌ها در آنجا باقی می‌مانند. این ذرات در نهایت روی محیط زیست زمین تأثیر منفی می‌گذارند.»

Sumitomo Forestry می‌گوید در پی توسعه مواد چوبی فوق العاده مقاوم در برابر تغییرات دمایی و نور مضر خورشید است. این شرکت از ذکر کردن نوع چوب استفاده شده خودداری کرد و گفت که «یک راز تحقیق و توسعه» است.

متخصصین به دنبال افزایش ارسال ماهواره‌ها و فضاپیماها به مدار زمین نسبت به بیشتر شدن زباله‌های فضایی و خطر سقوط آن‌ها روی زمین هشدار داده‌اند. بر اساس آمارهای مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، نزدیک به ۶ هزار ماهواره به دور زمین گردش می‌کنند که حدود ۶۰ درصد آنها از کار افتاده (زباله فضایی) هستند.

طبق برآوردهای شرکت تحقیقاتی Euroconsult، در دهه پیش رو حدود ۹۹۰ ماهواره در هر سال روانه فضا خواهد شد؛ این یعنی تا سال ۲۰۲۸ احتمالاً حدود ۱۵ هزار ماهواره در مدار زمین خواهد بود. اسپیس اکس تاکنون بیش از ۹۰۰ ماهواره را برای راه اندازی اینترنت ماهواره‌ای روانه مدار کرده و می‌خواهد هزاران ماهواره دیگر را نیز به مدار بفرستد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی