ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فرمول افزایشی شورای رقابت در شرایط رکودی بازار اعلام شد؛ اقدامی به نفع خودروسازان

در حالی که طی هفته های گذشته، خبر آزاد شدن قیمت برخی از خودروهای کم تیراژ یا گران قیمت و ...از قید و بند فرمول های شورای رقابت منتشر شده بود، امروز بعد از ظهر ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۹ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۹

در حالی که طی هفته های گذشته، خبر آزاد شدن قیمت برخی از خودروهای کم تیراژ یا گران قیمت و ...از قید و بند فرمول های شورای رقابت منتشر شده بود، امروز بعد از ظهر در اقدامی غیر قابل پیش بینی، این شورا فرمولی تازه را در راستای قیمت گذاری 18 دستگاه خودرو ارائه کرد که مهمترین نکته آن، صدور مجوز افزایش قیمت به شرط افزایش تیراژ تولید است.

هرچند براساس ویدیو منتشر شده در این رابطه، هنوز پارامترهای تاثیر گذار در این فرمول به شکل دقیق مشخص نیست، اما آنطور که از شواهد امر بر می آید شورای رقابت درصدد است تا به جای سپردن فرمان قیمت گذاری به خودروسازان که قطعا منجر به افزایش قیمت محصولاتشان خواهد شد، میزان افزایش را مشروط به افزایش تولید کند، تا به نوعی بالانس جدیدی بین عرضه و تقاضا ایجاد شده و فاصله قیمت بازار و کارخانه کاهش یابد.

اما پرسش این است که شورای رقابت بر چه اساسی به ناگهان پارامتر تورم (تورم بخشی) را از فرمول مذکور حذف کرده است؟ در واقع طی سه فصل بهار و تابستان و پاییز، افزایش قیمت خودروهای تولید داخل براساس افزایش تورم لحاظ شده است و همین امر نیز باعث انفجار قیمت ها در بازار بوده است، اما حالا که احتمال کاهش قیمت ارز و نزولی شدن قیمت ها مطرح شده است، حذف شدن پارامتر تورم بخشی از فرمول مذکور، معنایی به جز تسهیل روند افزایشی برای خودروسازان ندارد.

این درحالیست که حذف شدن پارامتر تورم بخشی تنها برای 45 درصد خودروهای مشمول این فرمول جدید صورت گرفته و همچنان 55 درصد خودروهای عموما پر تیراژ و ارزان قیمت می توانند با فرمول تورم بخشی دچار افزایش قیمت شوند.

براساس خبر منتشر شده، خودروهایی که مشمول قیمت گذاری به شیوه جدید شده اند شامل: پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می شوند و این امر در شرایطی اتفاق افتاده که شماری از این خودروها مانند چانگان و برلیانس طی ماه های اخیر از خط تولید خارج شده اند و خودرویی به نام هایما توربو دستی نیز اساسا در ایران تولید نشده است!

گفتنی است که این شیوه قیمت گذاری جدید مشمول برندگان در قرعه کشی ماه های گذشته نخواهد شد ولی شرایط قرعه کشی دهم دی ماه به بعد ایران خودرو و سایپا را در بر می گیرد.

همچنین ظاهرا شورای رقابت، دی ماه را به عنوان زمان آزمایشی برای اجرای این فرمول تازه برگزیده است اما اعمال افزایش قیمت های رسمی در بهمن ماه اتفاق خواهد افتاد، حال باید منتظر ماند و دید که واکنش بازار به چنین تغییر و تحولی چه خواهد بود، اما با توجه به رویه جاری و تسلط واسطه گران و دلالان می توان حدس زد که افزایش نرخ قیمت در بازار آزاد خودروهای مذکور در کوتاه مدت دور از تصور نیست.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Rayanlap
    Rayanlap | ۱۵ دی ۱۳۹۹

    نمیخرم،شما هم نخر.
    تحریم باید بشن نه حمایت.

  • herogame
    herogame | ۱۰ دی ۱۳۹۹

    کلاهبرداری و دزدی خیلی قانونی و شیک

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی