ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دلایل رد انتشار برنامه‌ها در کافه بازار اعلام شد؛ مشارکت ۲۸ درصد کاربران در پایش برنامه‌ها

کافه بازار در گزارشی با نام «عملکرد بازار در بررسی و انتشار برنامه و بازی‌ها« به آمار عناوین منتشر شده و رد شده و چرایی دلیل رد شدن محتواهای منتشر شده پرداخته است. بر اساس ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

کافه بازار در گزارشی با نام «عملکرد بازار در بررسی و انتشار برنامه و بازی‌ها« به آمار عناوین منتشر شده و رد شده و چرایی دلیل رد شدن محتواهای منتشر شده پرداخته است. بر اساس گزارش جدید این مارکت اندرویدی، بازار در شش ماه اول سال ۱۳۹۹ به طور کلی بیش از ۳۶ هزار برنامه را یا انتشار داده و یا درآنها بروزرسانی انجام داده است و از این بین بیش از ۵۵۰۰ مورد برنامه‌های جدید تازه انتشار یافته بودند. همچنین در این شش ماه بیش از ۳ هزار برنامه به خاطر نقض کردن قوانین کافه بازار حذف شده و سپر امنیت این مجموعه که یک سالی می‌شود فعالیتش جدی شده، ۶۹۱ برنامه مخرب را شناسایی کرده است. ناگفته نماند ۲۸ درصد شناسایی برنامه‌های مخرب توسط کاربران صورت گرفته است.

بیشترین حذفیات مربوط به کدام دسته‌ها بود؟

در این شش ماه، ۴ هزار و ۲۵۶ برنامه و بازی از بازار حذف شده‌اند. ۶۰ درصد این برنامه‌ها مربوط به تنها ۱۲ حساب توسعه‌دهنده می‌شود که این حساب‌ها به دلیل تخلفات مکرر مسدود شدند. بیشترین دسته‌های برنامه‌ای که از بازار حذف شدند به موارد آموزشی و مذهبی ختم می‌شوند و در بخش بازی نیز بازی‌های اکشن و تفننی بیشترین حذفی را در مارکت اندرویدی بازار داشته‌اند.

نکته جالب توجه در گزارش کافه بازار اینست که ۲۸ درصد این تخلفات توسط کاربران گزارش شده‌اند و این پلتفرم توانسته از «خرد جمعی» برای این کار استفاده کند.

پاسخگویی به بیش از ۱۹ هزار درخواست برنامه و بازی

توسعه‌دهندگان بازار در شش ماه اول سال بیش از ۱۹ هزار درخواست برای انتشار ۹ هزار و ۹۱۵ برنامه و بازی جدید به بازار ارسال کردند. یعنی کارشناسان بازار به طور میانگین هر ماه ۳ هزار و ۲۷۹ درخواست انتشار برنامه و بازی جدید را بررسی کرده‌اند.  بر اساس گزارش بازار این تیم توانسته در شش ماهه اول سال ۹۹، زمان بررسی یک اپلیکیشن را از ۷۲ ساعت به ۲۴ ساعت کاهش بدهد.

طبق آماری که بازار منتشر ساخته تعداد درخواست برای انتشار یک برنامه چندین برابر بیشتر از بازی‌ها است و بیشترین درخواست نیز متعلق دو ماه اول سال بوده است. این روند در ادامه سال تقریبا به صورت نزولی ادامه داشته و کمترین درخواست انتشار بازی در تیرماه رخ داده و در روند انتشار برنامه این آمار به شهریورماه تعلق می‌گیرد.

خوشبختانه به طور میانگین تنها ۲۲ درصد برنامه‌ها رد شده که این آمار نسبت به پارسال در زمیان مشابه یک کاهش ۱۵ درصد را به همراه داشته است. همچنین نسبت درخواست‌های تأیید شده از ۶۲ درصد به ۷۸ درصد افزایش داشته است. به طور دقیق‌تر باید گفت ۷۳ درصد برنامه‌ها تأیید و منتشر شدند و ۵ درصد موارد به دلیل ناهمسویی با قوانین انتشار برنامه‌ها رد شده و ۲۲ درصد باقیمانده در فرایند اصلاح ایرادات روند انتشار خود را در ماه‌های بعد طی کردند.

در انتهای شش‌ماه، ۵۶ درصد از درخواست‌های انتشار برنامه جدید تأیید و منجر به انتشار بیش از ۵۵۰۰ برنامه و بازی جدید در بازار شد که ۳ هزار و ۶۸۳ مورد از آنها برای اولین بار در این شش ماه ثبت شده و مابقی برنامه‌هایی بودند که درخواست انتشار آنها قبل از سال ۹۹ ثبت شده و در حال بررسی بودند.

بیشترین عناوین منتشر شده در بازی‌ها و برنامه‌ها به چه دسته‌هایی تعلق داشتند؟

در بخش بازی‌ها ۸۱ درصد عناوین به ژانر تفننی اختصاص داشته‌اند و ۷۱ درصد نیز در سبک اکشن قرار داشتند. پس از آن بازی‌های امتیازی بیشتری تاییدیه انتشار خود را از بازار گرفته‌اند. در بین ژانر بازی‌ها این عناوین سبک کلمات بودند که بیشترین آمار ردی را به خود اختصاص دادند و ۴۸ درصد از آنها مردود شده‌اند و منتشر نشدند.

در بخش برنامه‌ها نیز دسته‌های خرید، آموزش و ابزارها بیشترین تعداد درخواست انتشار برنامه جدید را داشتند. در این بخش بیشترین آمار ردی به برنامه‌های حوزه سرگرمی و عکاسی و ویدیو اختصاص دارد.

دلایل رد شدن بازی‌ها و برنامه

۵ دلیل پرتکرار رد درخواست انتشار برنامه‌های جدید توسط کافه بازار به شرح زیر اعلام شده است که به نظر می‌رسد توسعه دهندگان باید به این نکات توجه کنند تا درگیر مشکل رد شدن انتشار برنامه خود از بازار نشوند.

  • نیاز به ارسال تأییدیه از سوی سایت برنامه
  • تهدیدآمیز شناخته شده توسط سیستم امنیتی اندروید
  • ذکر نکردن منبع برای محتوای ارائه شده در برنامه
  • استفاده از دسترسی‌های اضافی یا غیرمرتبط با کارکرد برنامه
  • نیاز به پیاده‌سازی قوانین و مقررات حفظ حریم خصوصی کاربران

این دلایل در بخش انتشار بازی کمی متفاوت است و بجز مواردی چون تهدید آمیز شناخته شدن و نیاز به ارسال تاییدیه و گرفتن دسترسی اضافی، عاملی چون کپی از سایر بازی‌ها و انتخاب دسته‌بندی اشتباه در اینجا به چشم می‌خورد. مساله کپی از سایر بازی‌ها موردی است که وجود آن کمی عجیب به نظر می‌رسد.

«امین امیرشریفی» مدیر بازار چندی پیش در رویداد ایران موبایل سامیت اعلام کرده بود کپی کردن از بازی‌های خارجی مورد بدی نیست و بازیسازان را تشویق به این کار کرده بود و حال به نظر می‌رسد انجام این کار یکی از دلایل رد شدن بازی‌ها توسط عوامل بازار است؛ البته می‌توان احتمال داد که کپی‌کاری صفر تا صد بازی‌ها باعث این رد شدن بوده است.

آمار بروزرسانی‌ها در بازار

در مورد بروزرسانی‌ها نیز با آماری تقریبا مشابه با برنامه‌های انتشار یافته جدید طرف هستیم. بیشترین برنامه‌ها در اردیبهشت ماه بروزرسانی پیدا کردند و در بازی‌ها این آمار به مردادماه تعلق دارد. در بین برنامه‌ها، بیشترین وضعیت »نیاز به اصلاح« در درخواست بروزرسانی دسته‌های خرید، ابزارها و آموزش و در بین بازی‌ها در دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها، تفننی و کودک ثبت شده است.

برنامه‌های امور مالی با ۳/۴ بار بروزرسانی و بازیهای استراتژی با ۴٫۵ بار بروزرسانی در طول شش ماه بیشترین تعداد بروزرسانی‌ها را در بین سایر برنامه‌ها و بازی‌ها دارند.

۵ دلیل پرتکراری که برنامه‌های بروزرسانی شده، به خاطر آنها نیاز به اصلاح داشتند نیز توسط کافه بازار اعلام شده است:

  • استفاده از دسترسی‌های اضافی یا غیرمرتبط با کارکرد برنامه
  • استفاده از عبارات و کلمات غیرمرتبط با محتوای برنامه در صفحه توضیحات آن در بازار
  • تمامی حقوق منبع ذکرشده محفوظ است
  • انتخاب دسته‌بندی اشتباه
  • تهدیدآمیز شناخته شده توسط سیستم امنیتی اندروید

در بخش گیم نیز دلایل نیاز اصلاح تقریبا بسیار متفاوت است و کافه بازار این موارد را به شرح زیر اعلام کرده است:

  • استفاده از عبارات و کلمات غیرمرتبط با محتوای بازی در صفحه توضیحات آن در بازار
  • استفاده از دسترسیهای اضافی یا غیرمرتبط با کارکرد بازی
  • بسته شدن اجباری بازی (باگ)
  • وجود مشکل در عملکرد پرداخت درون‌برنامه‌ای
  • ارجاع به سایر مارکت‌های اندرویدی در بخش تبلیغات

سپر امنیت بازار: پیام‌های اخطار به توسعه‌دهندگان و کاربران

به دلیل نقض قوانین بازار و جلوگیری از بروز مشکالت امنیتی برای کاربران، در مجموع بیش از ۳ هزار پیام اخطار و تعلیق به توسعه‌دهندگان ارسال شد که ۱۴ درصد مربوط به بازی‌ها و ۸۶ درصد مربوط به برنامه‌ها است. مورادی چون بدافزار شناخته شدن توسط سپر امنیت بازار، ارسال متعدد اعلان تبلیغاتی، کپی از سایر برنامه‌ها، محتوای خالف عرف، نقض قوانین اجرای پرداخت بازار از جمله مواردی بوده که دلیل ارسال پیام خطا بوده‌اند.

بازار اعلام کرده برنامه‌های مخرب شناسایی شده در سپر امنیت بعد از حذف از بازار و هشدار به کاربران به طور میانگین ۵۱ درصد کاهش نصب فعال داشتند و این نشان می‌دهد که کاربران نسبت به هشدارهای این سپر امنیتی، آگاهانه رفتار می‌کنند.

می‌توانید فایل کامل این گزارش را در قالب یک فایل PDF از این لینک دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • SZ
    SZ | ۵ بهمن ۱۳۹۹

    هر چی بگین بازم بعضیا بازارو بدون دلیل مدرک جاسوس میدونن

مطالب پیشنهادی