ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل کمرا را چگونه روی گوشی‌های اندرویدی مختلف نصب کنیم؟

گوگل کمرا (Google Camera) یک برنامه دوربین محبوب در دنیای اندروید است که برای گوشی‌های پیکسل توسعه پیدا کرده، با این حال می‌توانید با یک روش آن را روی دستگاه‌های مختلف نصب کنید. در این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

گوگل کمرا (Google Camera) یک برنامه دوربین محبوب در دنیای اندروید است که برای گوشی‌های پیکسل توسعه پیدا کرده، با این حال می‌توانید با یک روش آن را روی دستگاه‌های مختلف نصب کنید. در این مطلب نحوه نصب گوگل کمرا روی گوشی‌های اندرویدی مختلف را آموزش می‌دهیم.

اگرچه برنامه دوربین گوگل یا GCam برای گوشی‌های پیکسل طراحی شده اما به لطف جامعه اندروید، این اپلیکیشن را می‌توانید روی محصولات برندهای مختلف نصب کنید. گوگل کمرا پیشرفته‌ترین فناوری‌های پردازش تصویر را به گوشی شما می‌آورد و می‌توانید از تمام توانایی‌های آن بهره ببرید.

ابتدا شما را با این برنامه گوگل آشنا می‌کنیم و سپس نحوه نصب آن روی گوشی‌های مختلف را آموزش می‌دهیم. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

گوگل کمرا چیست؟

گوگل کمرا یک برنامه دوربین است که اولین بار با نسل اول پیکسل در سال ۲۰۱۴ از راه رسید. در حالی که گوشی‌های پیکسل برخلاف بسیاری از پرچمدارهای اندرویدی به دوربین‌های بسیار قدرتمندی مجهز نشده‌اند، تصاویر فوق‌العاده‌ای می‌گیرند.

این برنامه نشان می‌دهد که یک نرم افزار می‌تواند از تمام توانایی‌های دوربین استفاده کند. با برنامه دوربین گوگل به قابلیت‌های پیشرفته‌ای دست پیدا می‌کنید و با افزایش کیفیت تصاویر خروجی مواجه می‌شوید. به زبان ساده، با Google Camera کارایی دوربین شما بهبود قابل توجهی خواهد داشت.

گوگل کمرا چه مزایا و قابلیت‌هایی دارد؟

قبل از اینکه بخواهید برنامه دوربین گوگل را نصب کنید، یک سوال در ذهن شکل می‌گیرد: آیا قابلیت‌های این اپ به اندازه‌ای است که بتوان آن را به عنوان جایگزین برنامه پیش فرض دوربین در گوشی‌ها نصب کرد؟

جواب این سوال مثبت است. در حقیقت گوگل کمرا نه تنها کیفیت تصاویر دوربین گوشی شما را بهبود می‌دهد، بلکه گزینه‌های بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها برای عکاسی و همچنین دستکاری تصاویر استفاده کنید. ویژگی‌های زیر Google Camera را به یک برنامه دوربین عالی تبدیل می‌کنند:

  • اسلوموشن: با توجه به مدل گوشی خود، با این برنامه می‌توانید ویدیوهای اسلوموشن یا صحنه آهسته به صورت ۱۲۰ یا ۲۴۰ فریم بر ثانیه بگیرید. این ویدیوها جزئیات حرکات را به نمایش می‌گذارند و جذابیت مخصوص به خود را دارند.
  • عکس‌های متحرک: با ترکیب حرکات در یک ویدیوی سه ثانیه‌ای با لرزشگیر اپتیکال گوشی (OIS) و ژیروسکوپ، می‌توانید یک ویدیوی کوتاه واضح بگیرید.
  • لنز تصاویر تار: این ویژگی در درجه اول برای تصاویر پرتره توسعه پیدا کرده که پس زمینه را تار می‌کند و با تمرکز روی سوژه در جلوی تصویر، کیفیت آن را بهبود می‌دهد.
  • +HDR: با استفاده هوشمندانه از نوردهی در مدت زمان کوتاه در هنگام ثبت تصاویر، +HDR تاری و نویز عکس را کاهش می‌دهد و همچنین داینامیک رنج تصویر هم افزایش پیدا می‌کند. در مجموعه تصاویر، برنامه دوربین گوگل واضح‌ترین آن را انتخاب می‌کند و با استفاده از الگوریتم تمام پیکسل‌ها را پردازش می‌کند و آن را بهبود می‌دهد. در نهایت رنگی را برای تصویر انتخاب می‌کند که با میانگین رنگ‌ها در مجموعه تصاویر مطابقت داشته باشد. ضمنا بد نیست بدانید که این قابلیت کیفیت تصاویر در شرایط نوری ضعیف را هم بهبود می‌دهد.
  • Smart Burst: با نصب گوگل کمرا، با نگه داشتن دکمه شاتر می‌توانید با گوشی خود در هر ثانیه ۱۰ عکس بگیرید. پس از برداشتن انگشت خود از روی شاتر، این اپ به صورت خودکار بهترین عکس را انتخاب می‌کند. شاید در ابتدا این قابلیت چندان کاربردی به نظر نرسد، اما اگر برای مثال چندین عکس از افراد بگیرید که چشمان آن‌ها بسته باشد، این تصاویر حذف می‌شوند.
  • لرزشگیر ویدیو: این اپ با استفاده از لرزشگیر اپتیکال و دیجیتالی، فوکوس را اصلاح می‌کند و همچنین اعوجاج ویدیو را هم حذف می‌کند. نتیجه این اقدامات، تولید یک ویدیوی روان و بدون لرزش است.
  • پانوراما: اکثر برنامه‌های پیش فرض دوربین دارای قابلیت عکاسی پانوراما هستند، اما گوگل کمرا از اکثر آن‌ها عملکرد بهتری دارد. یکی از دلایل این موضوع، عدم وجود محدودیت در زوایای عکاسی است، بنابراین با برنامه دوربین گوگل می‌توانید عکس‌های پانوراما افقی یا عمودی بگیرید.

احتمالا گوشی شما اکثر ویژگی‌های بالا را دارد، اما گوگل کمرا در تمام آن‌ها عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. این برنامه به لطف HDR و عملکرد مناسب در شرایط نوری ضعیف، حتی کیفیت تصاویر ابتدایی را هم بهبود می‌دهد.

مقایسه گوگل کمرا با برنامه پیش فرض دوربین

در بالا از قابلیت‌ها و مزایای برنامه دوربین گوگل برای شما گفتیم، اما در دنیای واقعی چه تاثیری روی عملکرد دوربین گوشی شما دارد؟

همانطور که در بالا مشاهده می‌کنید، در GCam با نوردهی بهتر، جزئیات بیشتر و همچنین تصاویر شفاف‌تر و واضح‌تر مواجه می‌شوید. می‌توانید با چندین قدم ساده برنامه دوربین گوگل را روی گوشی خود نصب کنید و با بهبود کیفیت تصاویر مواجه شوید.

گوگل کمرا را چگونه دانلود و نصب کنیم؟

برای نصب برنامه دوربین گوگل و استفاده از آن بجای اپ پیش فرض دوربین، باید از سازگاری گوشی خود با آن اطمینان حاصل کنید. در سایت XDA Developer یک لیست از دستگاه‌های سازگار وجود دارد که همچنان در حال بروزرسانی است، بنابراین اگر اکنون گوشی شما در این فهرست به چشم نمی‌خورد، چندان نگران نباشید.

گوگل کمرا

قبل از اینکه دنبال گوشی خود در چنین فهرستی بگردید، باید از پشتیبانی آن از یک API به نام «Camera2» اطلاع داشته باشید. این API دسترسی توسعه‌دهندگان به توانایی‌های دوربین دستگاه شما را ممکن می‌کند و آن‌ها می‌توانند روی بخش‌های مختلف از سرعت شاتر گرفته تا لرزشگیر اپتیکال کنترل بیشتری داشته باشند.

اگرچه Camera2 همراه با اندروید ۵.۰ لالی ‌پاپ از راه رسید، اما اکثر گوشی‌ها با سیستم عامل اندروید ۷.۱.۱ و نسخه‌های بالاتر با آن سازگار هستند. برای اطلاع از این موضوع، می‌توانید به سراغ برنامه «Camera2 API Probe» بروید و آن را از پلی استور دانلود کنید

این برنامه رابط کاربری ساده‌ای دارد و با اجرای آن، در صفحه اول سازگاری دستگاه خود با این API را می‌بینید.

گوگل کمرا

بخش سطح پشتیبانی سخت افزاری از اهمیت بالاتری برخوردار است و شامل دوربین اصلی و سلفی گوشی اندرویدی شما می‌شود. در این برنامه ۴ سطح پشتیبانی سخت افزاری به شرح زیر وجود دارد:

  • LEGACY: این گزینه مربوط به پشتیبانی از Camera1 API است و اگر تنها در کنار این گزینه تیک سبز خورده باشد، نمی‌توانید از مزایای گوگل کمرا روی گوشی خود بهره‌مند شوید.
  • LIMITED: این گزینه نشان می‌دهد که تنها می‌توان از برخی توانایی‌های این API استفاده کرد.
  • FULL: این گزینه به معنای پشتیبانی گوشی از توانایی‌های مهم Camera2 است.
  • LEVEL_3: اگر این گزینه کنارش تیک سبز خورده باشد، یعنی گوشی شما از ویژگی‌های بیشتری مانند عکاسی RAW پشتیبانی می‌کند.

اگر گوشی شما قادر به پشتیبانی از Camera2 باشد، می‌توانید به سراغ نصب برنامه دوربین گوگل بروید. در صورتی که گوشی شما قابلیت‌های سطح بالا را ندارد، می‌توانید آن را روت کنید و تغییراتی در آن اعمال کنید که فرایند پیچیده‌ای است.

اگر از نظر سازگاری با مشکلی مواجه نشدید، اولین قدم مراجعه به لیست سایت XDA Developers و بررسی در دسترس بودن GCam برای گوشی مدنظرتان است. در این صفحه محصولات برندهای مختلف به ترتیب الفبای انگلیسی وجود دارد که از ایسوس شروع می‌شود و به شیائومی می‌رسد.

برای جستجوی ساده‌تر در این صفحه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی گزینه سه نقطه در سمت راست مرورگر وب خود کلیک کنید.
  • گزینه‌ای با عبارت Find را انتخاب کنید.
  • مدل گوشی اندرویدی خود را وارد کنید تا نتایج برای شما هایلایت شوند.

بجای فهرست XDA Developers، می‌توانید از یک جایگزین به نام GCam Hub هم استفاده کنید. با این دو هاب می‌توانید به لیستی از فایل‌های APK دسترسی داشته باشید. زمانی که روی دانلود فایل APK ضربه بزنید، یک پیام هشدار در برابرتان ظاهر می‌شود که نیازمند تایید است.

گوگل کمرا

روی گزینه OK ضربه بزنید و سپس به مسیر Settings > Security بروید. در اینجا باید قابلیت نصب برنامه‌ها از منابع ناشناس را تایید کنید. در نهایت با یک فایل منیجر مناسب به سراغ فایل APK بروید و آن را انتخاب کنید تا فرایند نصب روی گوشی شما آغاز شود. پس از نصب می‌توانید شروع به استفاده از گوگل کمرا کنید.

با چندین قدم بالا می‌توانید به گوگل کمرا روی دستگاه خود دسترسی پیدا کنید و با بهبود کیفیت تصاویر مواجه شوید، البته همانطور که بالاتر گفتیم، گوشی شما باید با آن سازگار باشد.

سوالات متداول کاربران درمورد گوگل کمرا

گوگل کمرا چیست؟

گوگل کمرا یک برنامه دوربین است که اولین بار با نسل اول پیکسل در سال ۲۰۱۴ از راه رسید. با برنامه دوربین گوگل به قابلیت‌های پیشرفته‌ای دست پیدا می‌کنید و با افزایش کیفیت تصاویر خروجی مواجه می‌شوید.

چگونه می‌توان گوگل کمرا را نصب کرد؟

برای نصب برنامه دوربین گوگل و استفاده از آن بجای اپ پیش فرض دوربین، باید از سازگاری گوشی خود با آن اطمینان حاصل کنید. اگر گوشی شما قادر به پشتیبانی از Camera2 باشد، می‌توانید به سراغ نصب برنامه دوربین گوگل بروید. قدم بعدی مراجعه به لیست سایت XDA Developers و بررسی در دسترس بودن GCam برای گوشی مدنظرتان است تا آن را دانلود و نصب کنید.

ویژگی‌ها یا قابلیت‌های گوگل کمرا چیست؟

از قابلیت‌های گوگل کمرا می‌توان به اسلوموشن، عکس‌های متحرک، لنز تصاویر تار، +HDR، لرزشگیر ویدیو، Smart Burst و پانوراما اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • zerio
    zerio | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    سلام. لطفا پاسخ بدید. من سامسونگ A53 خریداری کردم و قبلا نوت 4 از سامسونگ داشتم. در گوشی قدیمی عکسهایی که گرفته می شد واقعی بودند و با زوم کردن شاید جزییات مشخص نبود و تار بود اما در ای 53 به علت سوپرشارپینگ تصاویر به حالت نقاشی در میاد. به من گفتن اگه گوگل کمرا نصب کنی مشکلت برطرف میشه .به شرط اینکه گوگل کمرا رو گوشی نصب ای 53 نصب بشه ایا اپ دوربین خود گوشی از کار می افته ؟ دوم اینکه با گوگل کمرا میشه عکس های طبیعی تری ثبت کرد ؟

  • ershad48
    ershad48 | ۱۱ دی ۱۳۹۹

    سلام بعد از نصب گوگل کمرا نرم افزار Camera2 API Probe پاک کنیم مشکلی پیش نمیاد؟

    • محمد قریشی
      محمد قریشی | ۱۱ دی ۱۳۹۹

      سلام، مشکلی پیش نمیاد

مطالب پیشنهادی