ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

شبکه‌سازی چیست و چه تاثیری در پیدا کردن شغل مناسب دارد؟

مهارت‌ و دانش کافی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم شغل موردنظر خودمان را پیدا کنیم؛ اما افرادی هم که با آنها در ارتباط هستیم می‌توانند نقش موثری در پیدا کردن شغل مناسب ایفا کنند. ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۴

مهارت‌ و دانش کافی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم شغل موردنظر خودمان را پیدا کنیم؛ اما افرادی هم که با آنها در ارتباط هستیم می‌توانند نقش موثری در پیدا کردن شغل مناسب ایفا کنند. این افراد همان گره‌های شبکه هستند که گستردگی آنها نقش بسیاری پررنگی در استخدام خواهد داشت.

گاهی اوقات آشنایی با فردی خاص، توصیه یا حتی ذکر نام شخصی که قبلا با وی در شرکتی مشغول فعالیت بوده‌اید می‌تواند راه را برای استخدام در مجموعه و شرکت جدید به راحتی باز کند. شبکه را می‌توان مجموع افرادی در نظر گرفت که با آنها در ارتباط هستید و هرچند این مفهوم به کار محدود نمی‌شود اما تمرکز ما در این مطلب بیشتر روی کسب و کار متمرکز است. با توجه به این تعریف هرچه شبکه ارتباطی فرد قوی تر و گسترده تر باشد، می‌تواند نقش موثرتری در استخدام وی در موقعیت مورد نظر داشته باشد.

برای ایجاد شبکه‌ ارتباطی قدرتمند هم می‌توان رویکردهای ارتباط نزدیک و ملاقات حضوری را در پیش گرفت و هم می‌توان از پتانسیل‌های فضای مجازی کمک گرفت. در ادامه مطلب ۷ راهکار کاربردی برای شبکه سازی قدرتمند ارائه شده است که می‌تواند راه را برای پیدا کردن شغل مناسب و استخدام شدن باز کند.

1- شبکه ارتباطی متناسب با خودتان ایجاد کنید

تناسب داشتن یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کنیم. شبکه‌ای ارتباطی شما باید متناسب با خودتان باشد. بی‌شک شبکه ارتباطی افراد درون‌گرا با افراد برون‌گرا متفاوت است. در شبکه سازی به این موضوعات باید توجه داشته باشید. در برقراری ارتباط با دیگران راحت بودن و اعتماد به نفس بالا نیز بسیار اهمیت دارد و می‌‌تواند عامل مهمی در امتداد کار باشد.

سعی کنید شناخت درستی از سبک شخصی خودتان داشته باشید تا بتوانید در ایجاد شبکه ارتباطی با دیگران به شکل موفقیت‌آمیزی وارد عمل شوید.

2- قوانین ایجاد شبکه حرفه‌ای را یاد بگیرید

دو قانون مهم در شبکه سازی مطرح می‌شود که بسیار اهمیت دارد:

اول اینکه هیچ‌گاه به صورت مستقیم درخواست مصاحبه نکنید. می‌‌توانید به جای چنین درخواستی، سوالات دیگری مانند شرایط کاری، فرهنگ سازمانی و کارمندان مجموعه را مطرح کنید و در مورد تجربیات خود در همان زمینه کاری بگویید.

دوم اینکه در شبکه ارتباطی خود درخواست استخدام خود را مطرح نکنید. برخی از افراد در شبکه ارتباطی شما ممکن است جدید یا قدیمی باشند. به جای طرح موضوع اینکه جویای کار هستید، در مورد نقش و توانمندی‌های خود در بازار بگویید. بدین شکل فرصت‌های بالقوه‌ای برای استخدام شما فراهم می‌شود.

3- به صورت موثر از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید

شبکه‌های اجتماعی گزینه خوبی برای شبکه سازی است. اگر جویای کار هستید، می‌توانید از لینکدین، توییتر و بسیاری دیگر از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید.

در لینکدین می‌‌توانید شروع کننده ارتباط با دیگران باشید. در شغل‌های مختلف و شرکت‌ها متنوع لینکدین می‌‌توانید ارتباطات خوبی را برقرار کنید. تا زمانی که از شما خواسته نشده در لینکدین رزومه ارسال نکنید. در توییتر نیز می‌توانید با شرکت‌ها و افراد موثر ارتباط برقرار کنید و شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید.

4- شبکه سازی را در محل کار خود تمرین کنید

همکاران فعلی شما نیز بخشی از شبکه ارتباطی شما هستند و می‌توانید با برقراری ارتباط موثر با آنها، شبکه خود را توسعه دهید. معلوم نیست دو سال دیگر همکاران ما در کدام شرکت مشغول فعالیت باشند. برقراری ارتباط موثر با همکاران فعلی هم به بهبود روابط کاری فعلی شما کمک می‌کند و هم در آینده ممکن است درهای جدیدی را بروی شما باز کنند.

5- پیشنهاد کمک بدهید

شبکه ارتباطی شما قرار نیست یک طرفه باشد، پس شما نیز اگر می‌توانید باید به بقیه کمک کنید. هر زمان برایتان مقدور بود بدون چشمداشت به دیگران در شبکه ارتباطی خود کمک کنید. این کمک شما جایی بالاخره پاسخ داده می‌شود و شاید روزی نیز دیگران به همین شکل به شما کمک کنند.

کمک کردن به دیگران باعث می‌شوند روابط پایدارتری ایجاد کنید که به نفع همه است. اگر دیگران هم به شما کمک کردند، این موضوع را فراموش نکنید ودر جایی آن را جبران کنید.

6- ثبات قدم داشته باشید

شاید برای برخی افراد کار ساده‌ای نباشد از ناحیه امن خود خارج شوند و با دیگران رابطه برقرار کنند؛ اما نتایج کاری که انجام می‌دهید باعث می‌شود آن را پشت گوش نیندازید. سعی کنید با شبکه ارتباطی خود به صورت منظم ارتباط داشته باشید.

7- پیگیری کنید

یکی از راهکارهای ساده که منجر به موفقیت بیشتر شما در هر کاری می‌شود، پیگیری است. اگر برای شخصی در لینکدین پیامی فرستاده‌اید، از پیگیری آن هراش نداشته باشید. اگر لازم است در شبکه ارتباطی پستی بگذارید یا موضوعی را پیگیری کنید، حتما این کار را انجام دهید و کار را نیمه رها نکنید تا به نتیجه برسد.

فراموش نکنید که شبکه سازی یکی از مهمترین تکنیک‌های جستجوی شغل است که کمک می‌‌کند در جایگاه شغلی درستی قرار بگیرید؛ بنابراین حتما سعی در ایجاد و گسترش شبکه بر اساس کسب و کار مدنظرتان باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • horaz
    horaz | ۱۲ دی ۱۳۹۹

    سپاس گذارم از مقاله خوب تون

    • تینا پورشاهید
      تینا پورشاهید | ۱۲ دی ۱۳۹۹

      سلام، خوشحالم مورد توجه تون قرار گرفته ?

مطالب پیشنهادی