ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توضیح دارک وب و دیپ وب به زبان ساده؛ حقایق پشت پرده اینترنت

همیشه از دیپ وب و دارک وب مانند افسانه‌ها یاد می‌شود اما دسترسی به نیمه تاریک اینترنت ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم. تقریبا ۹۶ درصد از فضای اینترنت به دیپ وب اختصاص ...

محمد امین بهتوئی
نوشته شده توسط محمد امین بهتوئی | ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

همیشه از دیپ وب و دارک وب مانند افسانه‌ها یاد می‌شود اما دسترسی به نیمه تاریک اینترنت ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم. تقریبا ۹۶ درصد از فضای اینترنت به دیپ وب اختصاص پیدا کرده. در واقع هر نوع اطلاعاتی که توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده باشند در فضای دیپ وب قرار دارند. به عبارتی اگر شما نتوانید به اطلاعاتی از طریق سرچ گوگل دست پیدا کنید، آن دسته اطلاعات در فضای دیپ وب قرار گرفته. برای مثال هر بار که شما وارد ایمیلتان می‌شوید و پیام‌ها را چک می‌کنید، به دیپ وب پا گذاشته‌اید. شاید این مسئله با تصور شما از دیپ وب مغایرت داشته باشد، اما حقیقت همین است. در واقع دیپ وب مانند دیواری بزرگ است که از اطلاعات مهم و شخصی کاربران محافظت می‌کند.

تماشای ویدیو از آپارات:

تماشای ویدیو از یوتیوب: 

از سوی دیگر دارک وب به قسمتی کوچک از دیپ وب گفته می‌شود که فعالیت‌های غیرقانونی مختلفی در آن جریان دارد. در واقع هر محتوا یا فعالیتی که روی سطح اینترنت غیرقانونی محسوب می‌شود مختص دارک وب است. اتفاقات وحشتناکی در این قسمت از اینترنت رخ می‌دهد که موجب شده ورود به آن به هیچ کاربری توصیه نشود. فروش مواد مخدر، برده، کودک، انواع و اقسام سلاح‌های گرم، دارو و حتی لباس از جمله فعالیت‌هایی هستند که در دارک وب جریان دارند. البته تمام فعالیت‌های دارک وب ترسناک و وحشتناک نیستند. در این بین می‌توان به فعالیت فروشگاه Silk Road یا جاده ابریشم اشاره کرد. جایی که بزرگ‌ترین فروشنده‌های کالاهای ممنوعه شروع به کار کردند و طی دو سال بیشتر از ۱۸۷ میلیارد دلار خرید و فروش در آن انجام شد.

عمر فروشگاه جاده ابریشم چندان طولانی نبود. FBI پس از دو سال فعالیت موسس وبسایت یعنی «راس اولبریک» را دستگیر کرد. او به دو بار حبس ابد و چهل روز حبس اضافه محکوم شد تا همه متوجه شوند فعالیت در دارک وب می‌تواند آخر عاقبت خوشی نداشته باشد. اما این مسئله موجب شد فعالیت‌های دارک وب کمتر یا متوقف شود؟ به هیچ عنوان. به محض بسته شدن فروشگاه جاده ابریشم نسخه دوم آن بارگذاری شد. یک سال نسخه دوم نیز بسته شد و پس از آن نسخه سوم فروشگاه جاده ابریشم در دسترس کاربران دارک وب قرار گرفت. این بدین معناست که فعالیت‌های دارک وب به هیچ عنوان قابل کنترل نیست. اما چرا FBI تمام راه‌های دسترسی به دارک وب را قطع نمی‌کند؟ اصلا نحوه ورود به دارک وب و استفاده از آن به چه شکل است؟

برای مطلع شدن از هر آنچه در دیپ وب می‌گذرد و تاریخچه پیدایش آن توصیه می‌کنم ویدیو را تا انتها تماشا کنید و پیشنهادات و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • parsa_313
    parsa_313 | ۲۹ دی ۱۳۹۹

    سلام. ممنون از مطلب خوبتون. ویدیو هم عالی بود. دنیا خیلی کثیف شده… آخرالزمانه دیگه…
    من خیلی کنجاو بودم که وارد دارک وب بشم و شدم، و یه سری تجربه ها کردم به هیچ وجه توصیه نمیکنم وارد این قسمت از اینترنت بشید! اگر هم خیلی کنجکاوید، میتونید با احتیاط و رعایت نکته های امنیتی وارد دارک وب بشید. شبکه Tor یک شبکه است که برای برای حفظ حریم خصوصی و امنیت در اینترنت ساخته شده، و مرورگر تور هم امن ترین مرورگره، به شرطی درست ازش استفاده کنیم...

  • hector_k2
    hector_k2 | ۱۴ دی ۱۳۹۹

    هر جایی که دولت ها دستشون بهش نرسه میشه دارک وب , الان واسه ایران واتس اپ و اینستاگرام و تویتر... دارک وب هستند. چون نمیتونه درخواست بده به اون شرکت ها اطلاعات اشخاص رو بگیره , چون اونا جواب مارو نمیدن , در واقع کل اینترنت الان واسه ما دارک وب هستش

    • Sae77
      Sae77 | ۱۵ دی ۱۳۹۹

      البته اطلاعات اکانت ها و کدگذاری شده این اپ ها جزو دیپ وب (و نه دارک وب) محسوب میشن. اما در مورد دسترسی داشتن یا نداشتن دولت (ها) به این اپ ها که نام بردید به سابقه فیسبوک در این زمینه و فیلتر نشدن اپ های زیر نظر فیسبوک توجه کنید.

  • Mehrankiani
    Mehrankiani | ۱۴ دی ۱۳۹۹

    جز تور چه راهی برای دسترسی به دارک وب هست؟

  • silent_eagle
    silent_eagle | ۱۳ دی ۱۳۹۹

    به نظرم توضیحات در مورد تور این میشه که جلوی چشم همه پنهان میشن مامورای اطلاعاتی آمریکا

    • Rayanlap
      Rayanlap | ۱۴ دی ۱۳۹۹

      ? ? ? ? ? ? ? ? ?
      همه از این تکنولوژی استفاده می کنن از جمله دولت ها.مامور های اطلاعاتی آمریکا چی میگه این وسط؟

مطالب پیشنهادی