ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یافته تحقیق جدید: بخش‌هایی از جنگل آمازون تا سال ۲۰۶۴ نابود می‌شود

محققان می‌گویند‌ بخش‌هایی از جنگل‌های آمازون به خاطر افزایش بهره‌برداری از منابع و آتش سوزی‌های ناشی از تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۶۴ نابود خواهد شد. محققان دانشگاه فلوریدا با انجام تحقیقات تازه به یافته‌های ناامید ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

محققان می‌گویند‌ بخش‌هایی از جنگل‌های آمازون به خاطر افزایش بهره‌برداری از منابع و آتش سوزی‌های ناشی از تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۶۴ نابود خواهد شد.

محققان دانشگاه فلوریدا با انجام تحقیقات تازه به یافته‌های ناامید کننده‌ای در مورد جنگل‌های آمازون دست یافتند. به گفته آنها به خاطر طولانی‌تر شدن فصول خشک دیگر بازه مورد نیاز ۵ ساله میان فصل‌های خشک برای احیای پوشش گیاهی پس از آتش سوزی‌ها از بین رفته و این مسئله سبب افزایش علف‌های آتش‌زا و درختچه‌ها (shrubs) می‌شود. محققان می‌گویند با نرخ کنونی طولانی‌تر شدن فصول خشک قسمت جنوبی جنگل‌های آمازون تا قبل از ۲۰۶۴ از بین می‌رود.

تضاد غم‌انگیز میان قسمت سالم جنگل آمازون و قسمتی که به خاطر آتش سوزی نابود شده است. مکان: ایالت روندونیا در برزیل

آتش سوزی‌ها در جنگل‌های آمازون در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته افزایش داشته و فعالیت‌های انسانی نیز منجر به نابودی ۱۲۰۲ کیلومتر مربع (۴۶۴ مایل مربع) از جنگل در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۰ شده که ۵۵ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه در سال قبل بوده است.

مدل‌سازی های کامپیوتری نشان می‌دهند در صورتی که جنگل زدایی در جنوب آمازون به ۳۰ الی ۵۰ درصد برسد، میزان بارش تا حداکثر ۴۰ درصد در قسمت غربی کاهش پیدا خواهد کرد و بر محیط جنگل از جنگل گرمسیری تا باز و گرم‌دشت (savanna) تأثیر منفی خواهد گذاشت.

«Robert Toovey Walker»، محقق اصلی می‌گوید: «اکوسیستم جنگل مثل یک پمپ عمل می‌کند. جنگل رطوبتی را که برای بارش منطقه‌ای لازم است بازیافت می‌کند. اگر  تخریب جنگل ادامه پیدا کند میزان بارش کاهش یافته و سرانجام پمپ نابود خواهد شد.»

به گفته محققان اگر چنین سرنوشت شومی در انتظار جنگل‌های آمازون باشد امنیت آب بیش از ۳۵ میلیون نفر از مردم منطقه به خطر خواهد افتاد و تعداد زیادی از گیاهان و جانوران منقرض خواهند شد. Walker می‌گوید با پروژه‌های بهره‌برداری فعلی دولت برزیل نابودی ۲۵ درصد از جنگل‌های آمازون در آینده نزدیک تضمین شده و کشورهای دیگر حوزه آمازون مثل اکوادور نیز به خاطر عدم توانایی در چشم پوشی از قراردادهای پولساز کشاورزی در حال افزایش بهره‌برداری از جنگل‌های آمازون هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی