ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران با کمک ابررایانه نحوه شکل‌گیری ماه را شبیه‌سازی کردند

نحوه شکل‌گیری ماه در میلیاردها سال پیش یک پدیده پر از رمز و راز است. به باور بسیاری از اخترشناسان، زمین نزدیک به ۴.۵ میلیارد سال پیش با یک بدنه یا سیاره به اندازه مریخ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

نحوه شکل‌گیری ماه در میلیاردها سال پیش یک پدیده پر از رمز و راز است. به باور بسیاری از اخترشناسان، زمین نزدیک به ۴.۵ میلیارد سال پیش با یک بدنه یا سیاره به اندازه مریخ به نام «تیا» برخورد می‌کند که باعث تشکیل ماه می‌شود. به تازگی پژوهشگران به کمک ابررایانه توانسته‌اند بخشی از اسرار این برخورد را برملا کنند.

محققان دانشگاه «دورام» اخیرا موفق به توسعه چندین شبیه‌سازی با استفاده از ابررایانه شده‌اند که اطلاعات بیشتری درباره این برخورد در اختیار ما قرار می‌دهد. عوامل زیادی در این برخورد نقش دارند که برای مثال می‌توان به سرعت تیا، زاویه برخورد و همچنین نرخ چرخش آن اشاره کرد.

پژوهشگران برای شبیه‌سازی‌های خود طیف گسترده‌ای از شرایط احتمالی از عدم چرخش تا سرعت بالای چرخش را مورد بررسی قرار دادند. در یکی از این شبیه‌سازی‌ها که تیا چرخشی نداشت، یک ماهواره با ۸۰ درصد جرم ماه تشکیل شد. با کمی چرخش، ماه دوم در مدار زمین شکل گرفت.

شکل‌گیری ماه

برخی از مطالعات نشان‌دهنده ادغام میان زمین و تیا بودند، در حالی که تعدادی برخورد را به نمایش گذاشتند. پژوهشگران در مقاله خود که در ژورنال «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society» منتشر شده، نوشته‌اند:

«در میان مواد باقی مانده از برخورد، به توده‌ای از مواد خود گرانش برخورد کردیم. این توده جرمی نزدیک به ماه دارد و تقریبا یک درصد آن را آهن مشابه ماه تشکیل می‌دهد. اکثر مواد تاثیرگذار این توده در نزدیکی هسته آن قرار دارند.»

ویدیوی بالا شبیه‌سازی جزئیات برخورد میان زمین و یک بدنه به اندازه مریخ به نام تیا را به تصویر می‌کشد که نتیجه آن، شکل‌گیری ماه است. ماه ابتدا در اطراف زمین قرار می‌گیرد و با جمع‌آوری مواد و زباله‌های فضایی، رشد می‌کند. این بدنه ابتدا به وسیله یک هسته آهن کوچک شروع به توسعه می‌کند و سپس در اطراف آن مواد موجود در زمین و تیا قرار می‌گیرند.

پژوهشگران می‌خواهند به اصلاح مدل‌ها و بررسی عوامل دیگر مانند جرم، سرعت و چرخش ادامه دهند تا به نتیجه دقیق‌تری دست پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی