ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتیجه تحقیق MIT: خواندن کدهای کامپیوتری بخش پردازش زبان مغز را فعال نمی‌کند

برنامه‌نویسان برای درک کدهای زبان‌های برنامه‌نویسی آن‌ها را «می‌خوانند» و این کار طبیعتاً باید قسمت پردازش زبان مغز را فعال کند. اما مطالعه جالبی که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد که حین خواندن کدهای کامپیوتری ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

برنامه‌نویسان برای درک کدهای زبان‌های برنامه‌نویسی آن‌ها را «می‌خوانند» و این کار طبیعتاً باید قسمت پردازش زبان مغز را فعال کند. اما مطالعه جالبی که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد که حین خواندن کدهای کامپیوتری جریان خون به جای افزایش در قسمت پردازش زبان، در قسمت دیگری از مغز بیشتر می‌شود.

گروهی از دانشمندان علوم اعصاب مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) با انجام آزمایشی دریافتند که حین خواندن کدها جریان خون در قسمتی از مغز به نام شبکه چندتقاضایی (MD) افزایش پیدا می‌کند که معمولاً برای درک مسائل ریاضی، منطق و وظایف حل مشکل مثل حل کردن جدول فعال می‌شود.

این تحقیق نتیجه جالبی به دنبال داشت چون آن قسمت‌هایی از‌ بخش MD مغز که حین خواندن کدها فعال شدند،‌ بخش های مربوط به ریاضی نبودند. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا برنامه نویسی را باید به عنوان یک مهارت مبتنی بر ریاضی تدریس کرد یا مهارت مبتنی بر زبان.

این آزمایش در دو گروه انجام شد. در آزمایش اول از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک تکه کد (اسنیپت) از زبان برنامه نویسی مبتنی بر متن پایتون و در آزمایش دوم بلوک‌های زبان برنامه نویسی مبتنی بر شکل ScratchJr را بخوانند. زیر هر کدام از اسنیپت‌ها توضیحات مربوط به آن‌ها در قالب متن معمولی نوشته شده بود.

محققان سپس با استفاده از دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) فعالیت قسمت‌های مختلف مغز را تحت نظر گرفتند تا ببینند کدام قسمت مغز (MD یا پردازش زبان) حین خواندن کدها فعال می‌شود. آنها دریافتند در هر دو آزمایش واکنش قسمت MD به کدها بیشتر بوده و قسمت پردازش زبان فعالیت کمی حین خواندن کدها نشان داده و یا اصلا فعال نشده است. در این تحقیق از دو گروه ۲۰ نفره با دانش بالا از پایتون و ScratchJr استفاده شد.

محققان اشاره می‌کنند که شبکه MD حین خواندن کدها فعال می‌شود، ولی به نظر می‌رسد قسمت‌های دیگری از آن به غیر از ریاضی یا منطق وارد عمل می‌شوند. به گفته آنها این یعنی درک کدها لزوماً به معنی نیاز به فعال شدن‌ بخش ریاضی نیست: «به نظر می‌رسد مغز برای درک کدهای کامپیوتری روش منحصر به فردی دارد. این روش شبیه درک زبان نیست و به نظر می‌رسد شباهتی هم به درک ریاضی و منطق ندارد.»

محققان‌ بخش خاصی از مغز که حین خواندن کدها فعال بشود را شناسایی نکردند اما اشاره می‌کنند که نوعی فعالیت خاص مغزی ممکن است در مغز برنامه نویسان حرفه‌ای شکل بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی