ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل به عدم قطع همکاری با تأمین کنندگان ناقض قوانین کار متهم شد

گزارشی جدید نشان می‌دهد که اپل با وجود آگاهی از نقض قوانین کار توسط تولیدکنندگان خود همچنان تا چند سال به همکاری با آنها ادامه می‌دهد. وب سایت The Information با انتشار گزارش جدیدی به ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

گزارشی جدید نشان می‌دهد که اپل با وجود آگاهی از نقض قوانین کار توسط تولیدکنندگان خود همچنان تا چند سال به همکاری با آنها ادامه می‌دهد.

وب سایت The Information با انتشار گزارش جدیدی به عدم تمایل اپل به قطع همکاری آنی با تأمین کنندگان ناقض قوانین کار اشاره کرده است. در بخشی از گزارش نوشته شده: «اپل هفت سال قبل متوجه شد که در میان کارگران کارخانه شرکت Suyin Electronics در چین که قطعات مک بوک‌ها را می‌سازد، دو نوجوان ۱۵ ساله وجود دارند. اپل به این شرکت هشدار داد تا زمانی که نظارت بر روند استخدام را جهت اطمینان از عدم استخدام افراد زیر ۱۶ سال بهتر نکند سفارش جدیدی دریافت نخواهد کرد.»

«Suyin قول نظارت بیشتر بر استخدام را داد، اما اپل سه ماه بعد در بررسی‌های خود متوجه شد که این شرکت سه کارگر کم سن و سال دیگر از جمله یک نوجوان ۱۴ ساله را استخدام کرده است. اپل که قول داده بود همکاری با تولیدکنندگانی که به طور پی‌درپی قوانین کار را نقض می‌کنند قطع می‌کند، ارسال سفارشات به شرکت Suyin را متوقف کرد. ولی قطع همکاری کامل بیش از ۳ سال طول کشید و این شرکت در این مدت همچنان پورت‌های HDMI، USB و درگاه‌های دیگر را تحت قراردادهای قبلی برای مک‌بوک‌ها ساخت.»

اپل ادعا می‌کند که در برابر سوءاستفاده تولیدکنندگان از نیروی کار بسیار سخت گیرانه عمل می‌کند، ولی چندین منبع آگاه این شرکت را زمانی که حق انتخاب چندانی در انتخاب تأمین کنندگان ندارد به سکوت در برابر نقض قوانین متهم کرده‌اند. وب سایت یاد شده در ادامه گزارش خود اشاره می‌کند که تأمین کنندگان جدید به سال‌ها زمان نیاز دارند تا به سطح استانداردهای اپل از لحاظ حجم تولید و کیفیت محصول برسند.

یکی از کارکنان سابق اپل تأخیر سه ساله این شرکت در قطع همکاری با Suyin را به خاطر جلوگیری از به تعویق افتادن عرضه محصولات و افزایش هزینه‌ها عنوان کرده است. ۱۰ کارمند سابق واحد نظارت بر تأمین کنندگان اپل در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که این شرکت بارها به منظور جلوگیری از زیان وارد شدن به کسب و کار خود به همکاری با تأمین کنندگان ناقض حقوق کار ادامه داده است.

به نظر می‌رسد سیاست اپل برای تنبیه تأمین کنندگان بیش از حد ملایم است چرا که این شرکت در دو مورد که اخیراً دیده شده تنها از ارسال سفارشات جدید به تأمین کننده خودداری می‌کند و همچنان به آن مجوز تولید قطعات تحت قراردادهای قبلی را می‌دهد. کمپانی کوپرتینویی چنین سیاستی را در قبال Pegatron به خاطر استفاده از نیروی کار دانشجو و Wistron به دلیل پرداخت دستمزد کمتر به کارگران هندی در پیش گرفت.

تأمین کنندگان می‌توانند با وجود نقض قوانین همچنان به تولید قطعه برای اپل ادامه داده و پس از حل و فصل مشکلات نیز دوباره سفارشات جدید بگیرند، بنابراین احتمال تخطی دوباره از قوانین وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۶ دی ۱۳۹۹

    دولت امریکا باید برای کمپانی هایی که با چینی ها کار میکنند جریمه سنگین وضع کنه .
    اپل بدترینشونه
    ترامپ هزار بار گفت اشغالهاتون رو تو خود آمریکا تولید کنید ? ? ?

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۱۵ دی ۱۳۹۹

    حالا هی بیاین بگیرن اونایی که به اپل گیر میدن صرفا قشر کم درآمد جامعن.نخیر دوست عزیز،ما به این سیاست ها گیر میدیم.ما به اون سیاست 30 درصد پولی که از پرداخت درون برنامه ای بالا میشکه گیر میدیم.در ضمن تو سایت اپل برو میبینی با کمترین حقوق تو همون خارج میشه بهترین محصول اپل رو خورد خورد خرید نیاز نیست مثل تو ایران کلی پول دلال بدی بعدشم پزشو به مردم?

    • dr x dr xx
      dr x dr xx | ۱۵ دی ۱۳۹۹

      انصافا کامنتتون هیچ ربطی به این مطلب نداره، کمپانی اپل با صدها تامین کننده ی چینی در ارتباط هست حالا یکیش اومده از کودکان کار استفاده کرده واقعا به اپل چه ربطی داره، برید به دولت چین خورده بگیرید که چرا می تواند این اندازه شهروندان را کنترل کند ولی نمی تواند از کودکان کار جلوگیری کند؟

      • Rayanlap
        Rayanlap | ۱۶ دی ۱۳۹۹

        منم ربطش ندادم به کمپانی اپل،گفتم تو ایران اپل داشتن پز داره،تو خارج خیلیم خریدش آسونه و پول به دلال دادن افتخار نداره.اینقدر فن اپلی که چشمت رو روی حقایق هم میبندی.یعنی چی ربطی نداره؟تک تک این خطوط یا هر چیزه دیگه ای باید قبل بستن قرار داد وارسی بشه.دولت چین چک نمی کنه اپل که باید چک کنه.یعنی چی چون در بازه من سرم رو بندازم بروم تو.اپل بوی کارگر مفت هر جا به مشامش بخوره میره همونجا.نمونش هم اعتصابی که تویه خط تولید هند شده.کامنت هاتم خودت لایک نکن ضایعس

    • dr x dr xx
      dr x dr xx | ۱۵ دی ۱۳۹۹

      قسمت آخر کامنتتون که بحث دلالی را پیش کشیده اید که دیگر واقعا نفهمیدم چه ربطی داشت؟

مطالب پیشنهادی