ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سه نکته مهم و کاربردی برای استارتاپ‌ها در فرایند جذب سرمایه

یکی از دغدغه‌های برخی کارآفرینان و استارتاپ‌ها، جذب سرمایه‌‌گذار و تامین منابع مالی مورد نیاز است. اشتباه درانتخاب سرمایه‌گذار ممکن است شرایط بسیار سختی را برای مجموعه کاری به وجود آورد. در این مطلب سه ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

یکی از دغدغه‌های برخی کارآفرینان و استارتاپ‌ها، جذب سرمایه‌‌گذار و تامین منابع مالی مورد نیاز است. اشتباه درانتخاب سرمایه‌گذار ممکن است شرایط بسیار سختی را برای مجموعه کاری به وجود آورد. در این مطلب سه راهکار کاربردی و مفید که در جذب سرمایه‌گذار متناسب راهگشا بوده و به موفقیت مجموعه کمک می‌کند، ارائه شده است.

بسیاری از استارتاپ‌ها برای شروع کار خود به سرمایه نیاز دارند؛ اما آیا باید با هر سرما‌یه‌گذاری وارد کار شد؟ آیا هر سازمان و نهادی می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذار با مجموعه‌های نوپا وارد همکاری شود؟ بعد از جذب سرمایه گذار چه باید کرد؟

سه نکته مهم و کلیدی را از جذب سرمایه گذار تا امتداد همکاری با وی همیشه به خاطر بسپارید:

۱- روند جذب سرمایه‌گذار باید همانند استخدام نیروی جدید باشد

آیا هر کسی وارد مجموعه کاری شما شود،‌ او را استخدام می‌کنید؟ قطعا چنین کاری نمی‌کنید و پروسه‌ای خاص برای استخدام نیرو در پیش می‌گیرید. برخی استارتاپ‌ها و صاحبان مشاغل متاسفانه چنین رویکردی را در مورد جذب سرمایه‌گذار در پیش نمی‌گیرند.

در جذب سرمایه‌گذار نیز همانند استخدام نیروی کاری سعی کنید،‌ پروسه‌هایی را در نظر بگیرید. وقتی سرمایه‌گذار وارد همکاری شد، به این راحتی از روند کار حذف نخواهد شد.

دقیقا مشخص کنید چه مقدار سرمایه نیاز دارید و می‌خواهید کدام نوع سرمایه گذار را هدف قرار دهید. همه چیز باید از همان ابتدا شفاف و روشن باشد. قبل از جذب سرمایه‌گذار باید سوالات متعددی را پاسخ دهید. مثلا باید دقیقا بدانید که آیا سرمایه‌گذار روند فعالیت شما را تسریع می‌کند؟ آیا دارای تخصص و شبکه ارتباطی متناسب با کار شما هست؟ آیا قبلا سابقه سرمایه‌گذاری داشته است؟

چه نظارت‌هایی برای سرمایه‌گذار باید در نظر گرفته شود؟ آیا تناسب فرهنگی بین کار شما و سرمایه‌گذار وجود دارد؟ سابقه قبلی‌اش به چه صورت است؟

سوالات بسیاری در مورد سرمایه‌گذار باید از خودتان بپرسید و آنها را پاسخ بدهید. در این صورت در شرایط شفاف‌تری می‌توانید سرمایه‌گذار متناسب با کار خودتان را جذب کنید.

۲- سرمایه گذار بزرگ پیدا کنید

جذب سرمایه‌گذاران بزرگ شرایط کار را ساده‌تر خواهد کرد. از زمان مذاکره تا پیشبرد کار، کار کردن با سرمایه‌ گذاران بزرگ بسیار ساده‌تر خواهد بود. سعی کنید سراغ حرفه‌ای‌‌ها بروید. برای این کار مشورت بگیرید. جهان جای بسیار بزرگی نیست و اغلب سرمایه‌گذاران مقتدر به سرعت در بازار شناخته می‌شوند. سعی کنید ابتدا سراغ سرمایه‌گذارهای بزرگ‌تر و قدرتمندتر بروید.

در نظر داشته باشید برخی سرمایه‌گذاران تمایل ندارند به تنهایی سرمایه‌گذار مجموعه یا شرکتی باشند و به عملکرد بقیه سرمایه گذاران بازار نگاه می کنند. در نتیجه با جذب یکی از دانه درشت‌های بازار می‌توانید بقیه را هم جذب کنید. ممکن است برداشتن قدم اول کمی سخت باشد؛ اما با آمدن نخستین سرمایه‌گذار معروف و شناخته شده بازار، ممکن است بتوانید بقیه را با سرعت بیشتری جذب کنید.

 ۳- با سرمایه گذاران خود به‌صورت منظم ارتباط برقرار کنید

هنگامی که سرمایه گذاری قدرتمند و مناسب را جذب کردید،‌ کار تمام نشده است؛ بلکه باید به صورت منظم با سرمایه‌گذار خود در ارتباط باشید.

رابطه خوبی با سرمایه گذار خود برقرار کنید. به صورت منظم برنامه‌ای برای ارتباط داشته باشید و همه چیز را از همان ابتدا شفاف مطرح کنید. اگر با سرمایه‌گذار خود ماه‌هاست ارتباط ندارید، حتما ارتباط خود را زنده نگه دارید که چنین مجموعه‌هایی کاری محکوم به شکست می‌شوند. گزارش‌های فصلی تهیه کنید و برای سرمایه‌گذار بفرستید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی