ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

نگرانی دانشمندان بریتانیا از احتمال عدم اثربخشی واکسن روی گونه آفریقایی کرونا

بریتانیا از چندین هفته پیش با گونه جدید ویروس کرونا مواجه شده و شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری افزایش چشمگیری را تجربه می‌کند. علاوه بر کرونای انگلیسی، یک گونه جدید دیگر در آفریقای جنوبی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵

بریتانیا از چندین هفته پیش با گونه جدید ویروس کرونا مواجه شده و شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری افزایش چشمگیری را تجربه می‌کند. علاوه بر کرونای انگلیسی، یک گونه جدید دیگر در آفریقای جنوبی شیوع پیدا کرده که طبق گفته وزیر بهداشت بریتانیا، «مت هنکاک» از کرونای انگلیسی دردسازتر است. این احتمال وجود دارد که واکسن کرونا هم روی آن تاثیری نداشته باشد.

هنکاک به تازگی از نگرانی شدید این کشور از گونه آفریقای جنوبی کرونا خبر داده و همچنین اعلام کرده برای جلوگیری از شیوع آن در بریتانیا، دولت مجبور است تمام پروازهای این کشورها را محدود کند. طبق گفته وزیر بهداشت بریتانیا، گونه جدید کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی می‌تواند مشکلات بیشتری نسبت به کرونای انگلیسی ایجاد کند.

بریتانیا و آفریقای جنوبی در ماه‌های اخیر موفق به شناسایی گونه‌های جدیدی از کرونا در کشورهای خود شده‌اند که ظاهرا واکسن روی گونه آفریقایی آن کارایی چندانی نخواهد داشت.

کرونا

یکی از دبیران شبکه بریتانیایی «ITV» با استناد به گفته یک مشاور علمی دولت بریتانیا که البته نام وی مشخص نشده، ادعا کرده دانشمندان از مقابله واکسن‌ها با گونه آفریقایی کرونا اطمینان ندارند. وی گفته:

«طبق اعلام یکی از مشاوران علمی دولت بریتانیا، دلیلی که باعث نگرانی شدید هنکاک شده، احتمال عدم کارایی واکسن کرونا روی گونه جدید است. آن‌ها مطمئن نیستند که واکسن در برابر کرونای آفریقایی مانند کرونای انگلیسی موثر باشد.»

گونه جدید کرونا که در آفریقا شناسایی شده، چندین جهش در شاخک پروتئینی تجربه کرده که مسئول ورود ویروس به سلول‌های انسان است. علاوه بر این، میزان ذرات ویروس در بدن افزایش پیدا می‌کند که ظاهرا مربوط به سرعت بالاتر شیوع آن می‌شود.

یکی از اساتید پزشکی دانشگاه آکسفورد، «جان بل» که در تیم واکسن کرونای دولت بریتانیا هم حضور دارد، اخیرا اعلام کرده که واکسن کرونا احتمالا روی گونه انگلیسی این ویروس کارایی دارد اما درباره تاثیرگذاری آن روی گونه آفریقایی یک علامت سوال بزرگ وجود دارد. باید منتظر آزمایش‌های بیشتری روی این گونه جدید باشیم تا از اثربخشی یا عدم کارایی واکسن اطلاع پیدا کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مممممم
    مممممم | ۱۹ دی ۱۳۹۹

    احتما قریب به یقین تو ایران هم اومده، چون واسه تربیت مبلغین اسلام از قاره آفریقا زیاد اومدن ایران مخصوصأ قم و مشهد

  • آریا
    آریا | ۱۶ دی ۱۳۹۹

    گونه جدیدی نیست. همش ویروس چینیه
    لعنت به چین

  • Erfan
    Erfan | ۱۵ دی ۱۳۹۹

    هیچی دیگه حالا حالا ها درگیریم با این? ای چین خدا بگم چیکارت نکنه جهان و به نابودی داری میکشونی

    • نیما
      نیما | ۱۶ دی ۱۳۹۹

      خودش که راحت شد.

مطالب پیشنهادی