ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه از نمایشگاه CES 2021 انتظار داریم

فاصله بسیار کمی تا برگزاری نمایشگاه CES 2021 داریم، البته نمایشگاه امسال یک تفاوت بزرگ با سال‌های گذشته دارد و به علت شیوع ویروس کرونا، به صورت آنلاین برگزار می‌شود. با این وجود کمپانی‌های مطرح ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

فاصله بسیار کمی تا برگزاری نمایشگاه CES 2021 داریم، البته نمایشگاه امسال یک تفاوت بزرگ با سال‌های گذشته دارد و به علت شیوع ویروس کرونا، به صورت آنلاین برگزار می‌شود. با این وجود کمپانی‌های مطرح به صورت مجازی از جدیدترین محصولات خود رونمایی می‌کنند.

نمایشگاه CES 2021 در فاصله ۲۲ تا ۲۵ دی ماه برگزار می‌شود و شرکت‌های بزرگ هرکدام در یک مراسم آنلاین محصولات خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. از کمپانی‌های حاضر در نمایشگاه امسال می‌توان به شرکت‌هایی مانند سونی، سامسونگ، ال جی، AMD، انویدیا و پاناسونیک اشاره کرد.

در این نمایشگاه با جدیدترین تلویزیون‌های 4K و 8K با فناوری‌های مختلف مانند OLED روبه‌رو خواهیم شد و شرکت‌ها از جدیدترین محصولات صوتی، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و حتی پهپادهای خود رونمایی خواهند کرد.

در این مطلب به بیان تمام انتظارات از نمایشگاه CES 2021 می‌پردازیم، ضمنا در زمان برگزاری این نمایشگاه اخبار آن را در دیجیاتو پوشش می‌دهیم تا با جدیدترین محصولات دنیای فناوری آشنا شوید.

سامسونگ در نمایشگاه CES 2021

این کمپانی کره‌ای امسال از جدیدترین تلویزیون‌های QLED، نمایشگرهای مفهومی و غول پیکر خود و شاید نسل جدید گوشی‌های میان‌رده‌اش رونمایی کند. سال گذشته در این نمایشگاه سامسونگ تلویزیون «Sero» و همچنین تلویزیون 8K و QLED بدون حاشیه Q950TS را معرفی کرد. انتظار می‌رود در نمایشگاه امسال با تلویزیون‌های 8K بزرگتری روبه‌رو شویم و این کمپانی از عرضه تجاری تلویزیون‌های شفاف خود خبر دهد.

سامسونگ معمولا همراه با تلویزیون‌های جدید خود، از چندین ساندبار هم رونمایی می‌کند که شاهد چنین موضوعی در CES 2021 هم خواهیم بود. در سال ۲۰۲۰ ساندبارهای HW-Q950T و HW-900T با پشتیبانی از دالبی اتموس و DTS:X و همچنین دستیار صوتی الکسا آمازون از راه رسیدند.

انتظار می‌رود ساندبارهای جدید این کمپانی کره‌ای علاوه بر الکسا، از دستیار صوتی گوگل اسیستنت هم پشتیبانی کنند. این احتمال وجود دارد که جدیدترین فناوری‌های دالبی مانند TrueHD و کدک‌های صوتی دالبی دیجیتال پلاس هم در این ساندبارها مورد استفاده قرار بگیرند تا کیفیت صوتی بالاتری را ارائه دهند.

سونی در نمایشگاه CES 2021

سونی به تازگی جدیدترین هدفون‌ خود با قابلیت حذف نویز به نام «WH-1000XM4» را روانه بازار کرده که یکی از بهترین هدفون‌های بازار است. با توجه به این موضوع، احتمالا این کمپانی ژاپنی از هدفون پرچمدار جدیدی در CES 2021 رونمایی نخواهد کرد. با این حال موضوع برای ایرباد بی‌سیم آن متفاوت است.

مدت‌ها از معرفی ایرباد بی‌سیم «WF-1000XM3» می‌گذرد و CES 2021 فرصت مناسبی برای رونمایی از نسل چهارم یکی از بهترین هدفون‌های بی‌سیم بازار محسوب می‌شود. این احتمال وجود دارد که WF-1000XM4 به برخی از قابلیت‌های WH-1000XM4 مانند حذف نویز تطبیقی و بهبود کیفیت صدا مجهز شود.

سونی در نمایشگاه CES 2020 از محصولات زیادی رونمایی نکرد و تنها شاهد معرفی چندین تلویزیون جدید و همچنین لوگوی PS5 بودیم. با توجه به این موضوع، امسال هم مراسم این کمپانی ژاپنی میزبان تلویزیون‌های جدیدی خواهد بود که احتمالا گل سرسبد آن‌ها از پنل OLED و همچنین فناوری «Acoustic Surface Audio» بهره می‌برد که برای انتشار صدا، پنل تلویزیون را می‌لرزاند.

ال جی در نمایشگاه CES 2021

ال جی معمولا از نمایشگاه CES برای رونمایی از جدیدترین تلویزیون‌های خود استفاده می‌کند و در سال ۲۰۲۰ هم شاهد رونمایی از چندین تلویزیون OLED بودیم. این کمپانی کره‌ای همچنین در CES 2020 از یک تلویزیون ۴۸ اینچی OLED خبر داد و همچنین بازنشستگی «سری ای» را اعلام کرد که مدل‌های سری «گالری» جایگزین آن‌ها شدند.

در CES 2021 شرکت ال جی از تلویزیون‌های OLED جدیدی رونمایی خواهد کرد و احتمالا توجه ویژه‌ای به گیمرها خواهد داشت و محصولاتی با پشتیبانی از فناوری «G-Sync» انویدیا معرفی می‌کند. این شرکت برای نمایشگاه امسال یک محصول منحصر به فرد هم درنظر گرفته که مانیتور تاشو با فناوری CSO است که می‌تواند با فشردن یک دکمه، مسطح یا خمیده شود.

این احتمال وجود دارد که ال جی در مراسم خود از تلویزیون‌های رول‌شونده جدیدی از خانواده «Signature» رونمایی کند. در CES 2021 با یخچال‌های جدید این کمپانی و همچنین پنل‌های OLED شفاف آن روبه‌رو خواهیم شد که البته برخی ویژگی‌های آن‌ها مانند پشتیبانی از دستورات صوتی مشخص شده‌اند.

پاناسونیک در نمایشگاه CES 2021

پاناسونیک سال گذشته میلادی از اولین ایربادهای بی‌سیم خود با قابلیت حذف نویز به نام «RZ-S500W» رونمایی کرد که می‌توان آن را جایگزین ارزان‌تر ایرپاد پرو اپل و WF-1000XM3 سونی دانست.

این هدفون بی‌سیم از نظر حذف نویز عملکرد تقریبا بی‌نظیری دارد، اما کیفیت صوتی آن نمی‌تواند با بهترین‌های بازار رقابت کند. این احتمال وجود دارد که در نمایشگاه CES 2021 این کمپانی از نسل جدید ایرباد بی‌سیم خود با کیفیت صدای بالاتری رونمایی کند.

ایرباد بی‌سیم مسلما تنها محصول پاناسونیک برای CES 2021 نخواهد بود و مانند سال گذشته میلادی، مجموعه‌ای از تلویزیون‌های این کمپانی هم معرفی می‌شوند. در CES 2020 از تلویزیون HZ2000 با پنل OLED رونمایی شد و احتمالا در نمایشگاه امسال شاهد اعلام برنامه‌های پاناسونیک برای تلویزیون‌های OLED میان‌رده باشیم.

گوشی‌های هوشمند در نمایشگاه CES 2021

کمپانی‌ها معمولا در نمایشگاه CES از گوشی‌های پرچمدار رونمایی نمی‌کنند و برای اینکار مراسم اختصاصی برگزار می‌کنند یا اینکه آن‌ها را در کنگره جهانی موبایل (MWC) به نمایش می‌گذارند که تنها یک ماه با CES فاصله دارد. با وجود چنین موضوعی، احتمالا با چندین گوشی جدید در CES 2021 روبه‌رو خواهیم شد.

در سال‌های گذشته برخی کمپانی‌های کمتر شناخته شده با معرفی گوشی‌های منحصر به فرد خود، مورد توجه زیادی قرار گرفتند که برای مثال می‌توان به رونمایی از اولین گوشی تاشو جهان به نام «Flexpai Royole» در CES 2019 اشاره کرد. شرکت TCL سال گذشته میلادی از اولین گوشی‌های هوشمند خود یعنی TCL 10 Pro به همراه TCL 10L و TCL 10 5G در CES 2020 رونمایی کرد.

در نمایشگاه CES معمولا با گوشی‌های میان‌رده شرکت‌های مطرح مواجه می‌شویم. برای مثال سامسونگ در نمایشگاه سال گذشته گوشی‌هایی مانند گلکسی A51 و گلکسی S10 لایت را معرفی کرد.

با توجه به روند سال‌های گذشته، باید منتظر رونمایی از گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده در CES 2021 باشیم. در سال ۲۰۲۱ گوشی‌های 5G محبوبیت بالایی پیدا خواهند کرد، بنابراین شاید با گوشی‌های 5G مقرون به صرفه روبه‌رو شویم.

دوربین‌ها در نمایشگاه CES 2021

در سال‌های گذشته شرکت‌ها علاقه چندانی به رونمایی از دوربین‌های جدید خود در نمایشگاه CES نداشتند و آن‌ها را یک ماه دیگر و در نمایشگاه «+CP» ژاپن به نمایش می‌گذاشتند. با این وجود در CES شاهد انتشار چندین تیزر بوده‌ایم که برای مثال می‌توان به دوربین «EOS 1DX Mark III» کانن در CES 2020 اشاره کرد.

امسال نمایشگاه «Photokina» برخلاف سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود و تا سال ۲۰۲۲ برگزاری آن به تعویق افتاده. این موضوع به همراه عدم معرفی دوربین‌های جدید در اواخر ۲۰۲۰ به علت شیوع ویروس کرونا، رونمایی از دوربین‌های جدید در CES 2021 را محتمل‌تر کرده‌اند.

شایعات به رونمایی از دوربین‌های EOS M50 Mark II کانن، نیکون Z9 و سونی A5 در اواخر ۲۰۲۰ اشاره کرده بوده‌اند که امسال از راه می‌رسند. بنابراین شاید این محصولات در CES 2021 معرفی شوند. با وجود تمام این موارد، احتمالا در CES 2021 برندهای مطرح تنها چندین تیزر منتشر کنند و شرکت‌های کوچکتر جدیدترین دوربین‌های خود را به نمایش بگذارند.

محصولات صوتی در نمایشگاه CES 2021

CES 2020 یک نمایشگاه فوق‌العاده برای محصولات صوتی بود و انتظار می‌رود امسال هم شاهد چنین موضوعی باشیم. سونی که با هدفون‌های باکیفیت خود موقعیت مناسبی در بازار دارد، احتمالا از هدفون‌های جدیدی مانند WF-1000XM4 رونمایی خواهد کرد.

سال گذشته با ایربادهای بی‌سیم زیادی روبه‌رو شدیم و حالا که اکثر گوشی‌های پرچمدار فاقد جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هستند، احتمالا شمار آن‌ها در CES 2021 بیشتر هم می‌شود. برخی کمپانی‌ها به محصولات خود قابلیت‌های هوشمند اضافه کردند که برای مثال می‌توان به «TicPods 2 Pro» شرکت «Mobvoi» اشاره کرد که با حرکت سر کنترل می‌شود.

شاید امسال شاهد ورود ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در محصولات صوتی باشیم یا اینکه ایربادهای بی‌سیم به ژست‌های کنترلی جدیدی مجهز شوند. در CES 2021 از هدفون‌های روگوشی جدید هم رونمایی خواهد شد تا رقابت با ایرپاد مکس اپل داغ‌تر از گذشته شود. از دیگر محصولات صوتی می‌توان به اسپیکرهای بی‌سیم و اسپیکرهای هوشمند کمپانی‌های مختلف اشاره کرد.

لپ‌تاپ‌ها در نمایشگاه CES 2021

یکی دیگر از محصولات حاضر در CES 2021، لپ‌تاپ‌ها خواهند بود. کمپانی‌های مختلف از دل و ایسوس گرفته تا ایسر از لپ‌تاپ‌های جدید خود رونمایی خواهند کرد که در رده‌های مختلفی مانند تجاری و گیمینگ قرار می‌گیرند. برای مثال طبق شایعات ایسوس از یک لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند با نسل جدید کارت گرافیک انویدیا و پردازنده AMD رونمایی خواهد کرد.

در کنار لپ‌تاپ‌ها باید منتظر رونمایی از گجت‌ها، لوازم جانبی و دستگاه‌هایی باشیم که برای دورکاری مفید هستند. به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک بحران ناشی از شیوع کرونا به پایان برسد، بنابراین دورکاری همچنان ادامه خواهد داشت و احتمالا با محصولات مرتبط با آن روبه‌رو خواهیم شد که مکمل لپ‌تاپ‌ها خواهند بود.

سخت افزار در نمایشگاه CES 2021

شرکت‌های زیادی در حوزه سخت افزار در CES 2021 حضور خواهند داشت. یکی از این کمپانی‌های AMD خواهد بود که در ماه‌های اخیر از نسل جدید پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ با معماری Zen 3 برای دسکتاپ و همچنین کارت‌های گرافیک سری RX 6800 و RX 6900 XT رونمایی کره است.

این احتمال وجود دارد که در نمایشگاه امسال شرکت AMD پردازنده‌های لپ‌تاپ سری رایزن 5000H و 5000U را معرفی کند. علاوه بر این شاید به کارت‌های گرافیک سری RX 6700 هم اشاره‌ای شود که البته رونمایی از آن‌ها احتمالا در یک مراسم جداگانه صورت می‌گیرد.

اینتل هم در این نمایشگاه حضور خواهد داشت و شاید به اطلاعات اولیه درباره نسل جدید پردازنده‌های اینتل یعنی «راکت لیک» دست پیدا کنیم، البته نمی‌توان چندان به این موضوع اطمینان داشت.

در نهایت باید به انویدیا اشاره کنیم که یک رویداد مخصوص جی‌فورس را در CES 2021 میزبانی خواهد کرد. انتظار می‌رود این کمپانی از نسخه مخصوص لپ‌تاپ کارت‌های گرافیک سری RTX 30 رونمایی کند. نسخه مخصوص دسکتاپ این کارت‌های گرافیک چندین ماه پیش معرفی شدند و مورد استقبال زیادی قرار گرفتند، با این حال هنوز خبری از نسخه لپ‌تاپ آن‌ها نیست.

مدت‌هاست شاهد انتشار شایعات درباره این کارت‌های گرافیک هستیم و اخیرا مشخصات RTX 3080 توسط بنچمارک گیک‌بنچ افشا شده که البته با توجه به تفاوت تقریبا زیاد با نسخه دسکتاپ، نمی‌توان کاملا به آن اعتماد کرد. با این حال انویدیا با معرفی نسل جدید کارت‌های گرافیک خود برای لپ‌تاپ‌ها، اجرای بازی با این محصولات را وارد مرحله جدیدی می‌کند.

لوازم خانگی هوشمند در نمایشگاه CES 2021

لوازم خانگی هوشمند آخرین دسته از محصولاتی هستند که انتظار داریم در CES 2021 حضور داشته باشند. با توجه به شرایط جهان در ۲۰۲۰، به احتمال زیاد با گجت‌ها و راه‌های جدیدی برای ضدعفونی کردن محیط‌های مختلف روبه‌رو می‌شویم. در سال گذشته میلادی به علت قرنطینه و دورکاری شمار بالایی از مردم در سراسر جهان، فروش محصولاتی مانند اسپیکرهای هوشمند، تصفیه‌کننده هوا و همچنین جاروبرقی‌های رباتیک افزایش پیدا کرد.

با توجه به این موضوع، در CES 2021 باید منتظر نوآوری در این زمینه‌ها و همچنین در حوزه‌هایی مانند سیستم‌های امنیت خانگی و نورپردازی باشیم. ضمنا شرکت‌ها از لوازم خانگی هوشمند هم رونمایی خواهند کرد که برای مثال می‌توان به یخچال‌های ال جی با قابلیت ضدعفونی آب به وسیله پرتو فرابنفش اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Pedram_Kimiyae
    Pedram_Kimiyae | ۱۷ دی ۱۳۹۹

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون. لطفا خبر های لپ تاپ های جدید و سخت افزار مثل سری 3000 انویدیا(برای لپتاپ) و سی پی یو های سری 5000 ای ام دی رو که تو سی ای اس قراره معرفی بشن پوشش بدین

مطالب پیشنهادی