ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

TIOBE پایتون را به عنوان برترین زبان برنامه‌نویسی ۲۰۲۰ انتخاب کرد

Tiobe با توجه به محبوبیت گسترده‌ای که پایتون بین کاربران پیدا کرده آن را به عنوان برترین زبان برنامه‌نویسی سال ۲۰۲۰ انتخاب کرده است. پایتون علی رغم کسب این عنوان در فهرست «Tiobe» برای ژانویه ۲۰۲۱ ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵

Tiobe با توجه به محبوبیت گسترده‌ای که پایتون بین کاربران پیدا کرده آن را به عنوان برترین زبان برنامه‌نویسی سال ۲۰۲۰ انتخاب کرده است. پایتون علی رغم کسب این عنوان در فهرست «Tiobe» برای ژانویه ۲۰۲۱ در رتبه سوم بعد از جاوا قرار گرفته است.

با توجه به اطلاعات فعلی این فهرست، پیش بینی می‌شود زبان برنامه نویسی متن باز «جولیا» متعلق به «MIT» به یکی از 20 زبان برتر سال ۲۰۲۱ تبدیل شود.

فهرست به روز شده شاخص Tiobe مربوط به ۱۶ دی‌ماه (‌۵ ژانویه ۲۰۲۱) نشان می‌دهد که زبان برنامه نویسی جاوا که ژانویه سال ۲۰۲۰ صدرنشین فهرست بود، اکنون در جایگاه دوم بعد از زبان C قرار گرفته است. زبان برنامه ریزی پایتون نیز در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل، رشد ۲.۰۱ درصدی از نظر محبوبیت داشته است.

براساس رتبه بندی Tiobe زبان‌های برنامه نویسی ++C و #C در جایگاه‌های چهارم و پنجم شاخص مربوطه در ماه ژانویه قرار گرفته‌اند.

«پل جانسون» مدیر عامل Tiobe معتقد است که تطبیق پذیری پایتون باعث شده که یادگیری آن ساده‌تر باشد و کارایی بالاتری داشته باشد؛ اما زبان C کماکان عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. جانسون در ادامه اضافه می‌کند:

«امروزه، زبان برنامه نویسی پایتون در حوزه‌های مختلف از جمله علوم داده و یادگیری ماشین به زبان مورد توجه اکثر کاربران تبدیل شده‌ است. این زبان برنامه نویسی برای توسعه وب و برنامه نویسی در حوزه گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

وی پیش ‌بینی می‌کند که پایتون به زودی می‌تواند جایگاه جاوا را به عنوان دومین زبان محبوب برنامه نویسی از آن خود کند. از سوی دیگر، داده‌های آماری نشان می‌دهد که احتمالا جولیا، زبان برنامه نویسی در زمینه علوم داده و یادگیری ماشین در سال 2021 از محبوبیت خوبی برخوردار شده و جزو 20 زبان برنامه نویسی محبوب قرار گیرد.

جولیا در سال 2018 نیز توانست جزو 50 زبان برنامه نویسی محبوب براساس شاخص Tiobe قرار گیرد. این زبان برنامه نویسی برای فعالیت‌های مرتبط با محاسبات علمی، یادگیری ماشین، داده کاوی، جبر خطی در مقیاس داده‌های بزرگ، توزیع و محاسبات موازی طراحی شده است. جاوا اسکریپت در حال حاضر در رتبه هفتم شاخص Tiobe قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی