ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آینده شبکه‌های اجتماعی در سیطره ارتباطات صوتی

۲۰۲۰ سال ویژه‌ای بود و بسیاری از مردم در سراسر جهان به علت شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین شدند. همین قرنطینه و خانه‌نشینی باعث شد میزان استفاده از ابزارهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی افزایش چشمگیری را ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

۲۰۲۰ سال ویژه‌ای بود و بسیاری از مردم در سراسر جهان به علت شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین شدند. همین قرنطینه و خانه‌نشینی باعث شد میزان استفاده از ابزارهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی افزایش چشمگیری را تجربه کند و البته نوع جدیدی از آن‌ها موردتوجه قرار بگیرند که بجای تایپ، با صدا امکان برقراری ارتباط را فراهم می‌کنند.

اگرچه از سال‌ها قبل شاهد ورود پیام‌های صوتی یا گفتگوهای صوتی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بودیم، اما در ۲۰۲۰ ارتباطات صوتی به صورت یک شبکه اجتماعی و چت‌روم‌های صوتی مورد توجه قرار گرفتند. در این میان یک اپ به نام «ClubHouse» در نسخه بتا در اختیار برخی کاربران قرار گرفت. یکی از این افراد یک سرمایه‌گذار در «First Round Capital» به نام «الکس مارشال» بود که به ۱۰۰ کاربر اولیه برای تست این برنامه اضافه شد.

به گفته مارشال، در این اپ کاربران به اتاق‌های گفتگوی صوتی یا چت‌روم‌های صوتی دسترسی دارند. افراد می‌توانند در این اتاق‌ها با دوستان خود یا حتی افراد غریبه گفتگو کنند و حرف‌های مختلفی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

اپ‌های شبکه‌های اجتماعی صوتی در گذشته منتشر شده بودند، اما Clubhouse بهترین زمان یعنی قرنطینه را برای تست ایده خود درنظر گرفت. Clubhouse حتی در نسخه بتا که کاربران بسیار کمی داشت، عملکرد خوبی از خود نشان داد. این برنامه قابلیت‌های منحصر به فردی دارد، برای مثال نیازی به اسکرول روی نمایشگر ندارید و می‌توانید در موقعیت‌های مختلف مانند شستن ظرف‌ها هم از آن استفاده کنید.

در این برنامه اتاق‌های گفتگو باز و گذرا هستند، بنابراین برخلاف برنامه‌هایی مانند زوم یا فیس‌تایم که باید با افراد خاصی تماس بگیرید، می‌توانید به آن‌ها سر بزنید و خارج شوید. کاربر می‌تواند در این اتاق‌ها تنها شنونده باشد یا اینکه شروع به صحبت کند و نظرات خود را به گوش دیگران برساند. از آنجایی که می‌توانید صدای تمام افراد را بشنوید، تعامل با افراد غریبه حس متفاوت و تقریبا صمیمانه‌ای دارد.

Clubhouse تنها برنامه‌ای نیست که می‌خواهد به یک شبکه اجتماعی صوتی موفق تبدیل شود. «دیسکورد» که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، دارای ۱۰۰ میلیون کاربر است و در حالی که در ابتدا به عنوان یک پلتفرم صوتی برای گیمرها از راه رسید، در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت آن را به پلتفرمی برای تمام کاربران تبدیل کند. توییتر هم می‌خواهد در این بازار نقشی داشته باشد و به همین دلیل روی «Space» سرمایه‌گذاری کرده و اخیرا اپ پادکست «بریکر» را تصاحب کرده است.

با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی صوتی، احتمالا در آینده نزدیک شاهد یک جنگ در این بخش خواهیم بود و شرکت‌ها سعی می‌کنند آینده شبکه اجتماعی را شکل دهند.

در گذشته برای انتشار تفکرات و ایده‌های خود باید به سراغ روزنامه‌ها و نشریات می‌رفتید. در سال ۲۰۰۶ این موضوع تغییر کرد و توییتر به عنوان محلی برای اشتراک‌گذاری تفکرات افراد از راه رسید و آن‌ها می‌توانستند با ۱۴۰ کاراکتر آن‌ها را منتشر کنند. این موضوع درباره ارتباطات صوتی هم صادق بود و برای سال‌ها تنها ایستگاه‌های رادیویی محلی برای ارتباط صوتی با مخاطبین بودند، اما پادکست‌ها آن را تغییر دادند.

حالا شبکه‌های اجتماعی صوتی در حال ظهور هستند و افراد راحت‌تر از گذشته می‌توانند با دوستان خود و حتی افراد غریبه به صورت صوتی ارتباط برقرار کنند و صدای خود را به گوش دیگران برسانند. در حالی که شیوع ویروس کرونا در محبوبیت اینگونه شبکه‌های اجتماعی نقش داشتند، اما به گفته تحلیلگران بازار خود در این مسیر قرار داشت.

محبوبیت پادکست‌ها در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و همچنین فروش هدفون‌ها رشد داشته. علاوه بر این در سال‌های اخیر ایربادهای بی‌سیم و اسپیکرهای هوشمند هم وارد بازار شدند و کاربران ساده‌تر از همیشه به محصولات صوتی دست پیدا می‌کنند. فروش هدفون‌های بلوتوثی، اسپیکرها و ساندبارها در ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد.

دستیارهای صوتی شرکت‌های مختلف باعث شده کاربران در استفاده از دستگاه‌هایی مانند اسپیکرهای هوشمند دیگر شنونده نباشند و بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این با افزایش محبوبیت هدست‌های بی‌سیم، دیگر صحبت کردن در خیابان به وسیله آن‌ها عجیب نیست و می‌توانید در گروه‌های چت صوتی حضور داشته باشید.

شبکه‌های اجتماعی صوتی مانند تمام محصولات باید در میان کاربران جایگاهی پیدا کنند یا اینکه برای خود خانه‌ای دست و پا کنند. برای مثال دیسکورد ابتدا گیمرها را هدف قرار داد، افرادی که به علت اجرای بازی نمی‌‎توانند از دستان خود برای ارسال پیام یا اسکرول زیاد نمایشگر استفاده کنند. حالا دیسکورد می‌خواهد کاربران خود را افزایش دهد و تبدیل به مکانی برای تمام افراد شود.

Clubhouse که هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد، چنین هدفی را دنبال می‌کند. در اتاق‌های آن افراد مختلف حضور دارند از فعالان صنعت موسیقی گرفته تا سرمایه‌‌گذاران و علاقه‌مندان به دنیای نجوم. سبک Clubhouse ترکیبی از میزبانی پادکست و ارسال پیام صوتی است.

با وجود تمام مزایا یا جذابیت‌هایی که این شبکه‌های اجتماعی می‌توانند داشته باشند، کاربران همچنان باید در آن‌ها احساس امنیت کنند و همچنین اپ‌ها مورد اطمینان آن‌ها باشند. یکی از موارد چالش‌برانگیز، نحوه تنظیم‌گیری این شبکه‌های اجتماعی است. فرقی نمی‌کند به وسیله صدا، متن، عکس یا ویدیو با دیگران ارتباط برقرار کنید، امکان سانسور آن‌ها وجود دارد، اما نحوه انجام آن برای ارتباطات صوتی چالش‌های جدیدی ایجاد می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم‌ها معمولا برای تنظیم‌گری به ترکیبی از یادگیری ماشینی، گزارش‌های کاربران و همچنین تیم‌های انسانی وابسته هستند و در حالی که ساختار پایه محتوای صوتی تفاوتی با محتواهای دیگر ندارد، چالش‌های فنی جدید ایجاد می‌کند. برای مثال شرکت‌ها باید یک دیتابیس عظیم از پیام‌های صوتی برای آموزش یادگیری ماشینی ایجاد کنند که اگرچه غیرممکن نیست اما یک قدم بزرگ محسوب می‌شود.

در گذشته گزارشی درباره آزار و اذیت در Clubhouse منتشر شده بود که البته توسعه‌دهندگان توضیحاتی درباره آن منتشر نکردند. توییتر هم که در حال کار روی قابلیت Space است، برنامه‌های خود برای مقابله با چنین مواردی یا تنظیم‌گیری را منتشر نکرده. این شبکه اجتماعی روی پلتفرم اصلی خود با مشکلاتی مانند انتشار اطلاعات جعلی هم دست و پنجه نرم می‌کند.

یکی از مشکلات برای تنظیم‌گری این شبکه‌ها، وجود گروه‌های مختلف است که اعضای مخصوص به خود را می‌توانند داشته باشند، بنابراین نمی‌توان برای تمام آن‌ها سیاست‌ها و قوانین یکسانی را درنظر گرفت. شاید استفاده از ابزارهای داخلی که کاربران بتوانند با استفاده از آن گروه‌ها یا اتاق‌ها را کنترل کنند، ایده بهتری باشد.

شبکه‌های اجتماعی باید به دنبال راه‌های دیگری برای فراگیر شدن هم باشند. برای مثال دیسکورد علاوه بر امکان برقراری ارتباط صوتی، پس از شکایت کاربران به قابلیت‌های دیگری مانند تبدیل متن به صوت یا ادغام بهتر خواندن نمایشگر مجهز شد.

فرقی نمی‌کند این شبکه‌های اجتماعی چگونه جامعه آماری خود را گسترش می‌دهند، در نهایت باید بتوانند کاربران خود را حفظ کنند تا پس از پایان بحران ناشی از شیوع کووید-۱۹ و حذف محدودیت‌ها، افت شدیدی را تجربه نکنند. با تمام این موارد، انتظار می‌رود صدا آینده شبکه‌های اجتماعی را شکل دهد، البته فاصله طولانی تا استفاده گسترده از آن‌ها داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی