ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل
کسب و کار

اپل چگونه در ۲۰۲۰ به شرکتی ۲ تریلیون دلاری تبدیل شد و چه آینده‌ای را انتظار می‌کشد؟

بازار بورس آمریکا به علت شیوع ویروس کرونا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در ۲۰۲۰ با نوسانات زیادی همراه بود، با این حال برخی شرکت‌ها مانند آمازون، تسلا و اپل با افزایش چشمگیر ارزش خود ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

بازار بورس آمریکا به علت شیوع ویروس کرونا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در ۲۰۲۰ با نوسانات زیادی همراه بود، با این حال برخی شرکت‌ها مانند آمازون، تسلا و اپل با افزایش چشمگیر ارزش خود مواجه شدند و سرمایه‌گذاران خود را ثروتمندتر از گذشته کردند. ارزش اپل اواخر ۲۰۲۰ از ۲ تریلیون دلار عبور کرد تا همچنان باارزش‌ترین کمپانی جهان باقی بماند.

اپل در کنار مایکروسافت، آلفابت و آمازون در سالی که جهان تحت تاثیر بحران ناشی از ویروس کرونا قرار داشت، در شاخص «S&P 500» خودنمایی کرد و این کمپانی‌ها باعث افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش این شاخص در سال ۲۰۲۰ شدند.

یک معیار در بازار بورس نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ در نحوه مشاهده این شرکت‌ فناوری توسط تحلیلگران وال استریت و سرمایه‌گذاران در ۲۰۲۰ بود. نسبت قیمت سهام به درآمد اپل در سه سال گذشته تقریبا ۱۹ برابر بود، اما در سال ۲۰۲۰ نسبت P/E آن به بیش از ۴۳ برابر درآمد آن رسید.

اپل

ارزش سهام اپل در سال ۲۰۲۰ رشد چشمگیری داشت

تحلیلگران حتی پس از چنین رشد بالایی، همچنان از آینده این کمپانی نمی‌ترسند و هنوز فضای زیادی برای رشد سازنده آیفون درنظر می‌گیرند و همچنین به یک انقلاب در سرمایه‌گذاری در این کمپانی اشاره می‌کنند. طبق گفته کارشناسان، ارزش‌گذاری دوباره سهام اپل توسط سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۲۰ متمرکز بر یک بخش صورت گرفت که آن سرویس‌ها بودند.

برای سال‌ها اپل به عنوان یک کمپانی سازنده سخت‌ افزار درنظر گرفته می‌شد، اما مدیر عامل آن یعنی تیم کوک به اکوسیستم بزرگ آن به لطف یک میلیارد دستگاه iOS در سراسر جهان اشاره داشت که بخشی بزرگی از آینده این غول کوپرتینویی را تشکیل می‌دهد. در حقیقت در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار باعث شده اپل موردتوجه سرمایه‌گذاری قرار بگیرد.

سرویس‌های اپل، تجارتی یک تریلیون دلاری

برخی سرمایه‌گذاران کسب و کار سرویس‌های اپل را نماینده نیمی از ارزش بیش از ۲ تریلیون دلاری آن می‌دانند. یکی از تحلیلگران «Wedbush Securities» به نام «دن ایوز» در این زمینه می‌گوید:

«برای مدت‌ها سرمایه‌گذاران سهام اپل را با نسبت قیمت به درآمد ۱۲ برابر می‌خریدند و با نسبت ۱۶ برابر می‌فروختند.»

ایوز باور دارد که ۱ تریلیون دلار از ارزش بازار این کمپانی کوپرتینویی مربوط به تجارت سرویس‌های آن می‌شود و چنین موضوعی را با افزایش ارزش سهام تسلا مقایسه می‌کند:

«تسلا دیگر به عنوان یک خودروساز ارزش‌گذاری نمی‌شود و اپل هم دیگر یک شرکت سخت افزاری نیست.»

تحلیلگر ارشد کمپانی «Cowen» به نام «کریش سانکار» می‌گوید:

«رشد بالای سهام یک موضوع مهم در سال ۲۰۲۰ بود. اپل همیشه به عنوان یک کمپانی سخت افزار درنظر گرفته می‌شد، اما این دیدگاه شروع به تغییر کرد و سرویس‌ها باعث افزایش چشمگیر ارزش سهام آن شدند.»

تحلیلگران از ارزش ۱ تریلیون دلاری سرویس‌های اپل خبر می‌دهند

پیش از شیوع ویروس کرونا، یعنی در اوایل ۲۰۲۰ نسبت P/E اپل همچنان در محدوده ۲۰ قرار داشت که البته در مدت ۴ تا ۵ ماه رشد کرد. سانکار می‌گوید:

«اگر به تاریخچه اپل نگاه کنید، سازنده آیفون در نسبت قیمت به درآمد ۱۲ برابر معامله می‌شد.»

سرویس‌های این کمپانی که توسط اپ استور، آی‌کلود، اپل موزیک و اپل Care در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، درآمدی بیش از ۶۰ میلیارد دلار دارند که البته در حال رشد است. ایوز در این زمینه می‌گوید:

«اگر شما به داستان شکست شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند مانند نوکیا و بلک‌بری نگاه کنید، به این موضوع پی می‌برید که آن‌ها نتوانستند در بهترین وضعیت از اکوسیستم خود درآمدزایی کنند. در حال حاضر نفوذ اپل در بازار از طریق سرویس‌ها در محدوده ۱۵ تا ۱۸ درصد قرار دارد و همین موضوع باعث شده به باارزش‌ترین کمپانی جهان تبدیل شود.»

تمام گفتگوهایی که تحلیگر Wedbush در ماه مارس ۲۰۲۰ با سرمایه‌گذاران داشت، مربوط به مدل تجارت اپل به عنوان سازنده آیفون و تاثیر قرنطینه و بسته شدن فروشگاه‌ها روی درآمد آن بود. در ماه آوریل درآمد بخش سرویس‌ها ۵ درصد افزایش پیدا کرد و در ماه ژوئن این رشد ادامه داشت.

تحلیل‌های Cowen نشان می‌دهد که سرویس‌های اپل بخش اصلی ارزش‌گذاری اپل یعنی ۵۳ درصد آن را تشکیل می‌دهند. سانکار به این موضوع اشاره دارد که سرویس‌های اپل محدود به یک محصول نیستند و همین موضوع باعث درک دشوارتر آن‌ها می‌شود. برای مثال بسیاری از کاربران متوجه این موضوع نشدند که «اپل پی» در بحران کرونا به یکی از بزرگترین بازیگران حوزه فین‌تک تبدیل شد.

خطراتی که درآمد سرویس‌های اپل را تهدید می‌کنند

افزایش ارزش سهام به علت رشد سرویس‌ها برخی سرمایه‌گذاران دنیای فناوری را نگران کرده. «پل میکس»، مدیر پرتفوی یا سبد سهام شرکت «Wireless Fund» به این موضوع اشاره می‌کند که حرکت بزرگ اپل باعث نگرانی برخی سهامداران می‌شود:

«آیا یک تغییر بزرگ در سرویس‌های این کمپانی ایجاد شده‌اند؟ من درباره چنین موضوعی مطمئن نیستم. اگرچه بخش سرویس‌ها رشد داشته، اما رشد آن سریعتر از دیگر کمپانی‌های نرم افزار نیست و شما می‌توانید در صورت تمایل سهام این شرکت‌ها را بخرید. شما مالک سهام شرکتی هستید که با سرعت بالایی رشد می‌کند و سرمایه‌گذاران به آن تبریک می‌گویند، اما من فکر می‌کنم چنین موضوعی در ارزش‌گذاری خطرناک است.

بخش سرویس‌های اپل سریعتر از سخت افزار آن رشد می‌کند، اما چندان زیاد نیست و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته است و همچنان آهسته‌تر از برخی کمپانی‌های نرم افزار محسوب می‌شود.»

سانکار به این موضوع اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاران می‌توانند شرکت‌های نرم افزار با رشد بالاتری در بازار پیدا کنند، اما اپل با توجه به حاشیه سود ناخالص از تمام این کمپانی‌ها بهتر است:

«اگرچه شاید رشد درآمد سالانه آن به صورت ترکیبی کمتر از یک کمپانی ارائه سرویس‌ها باشد، اما حاشیه سود ناخالص بالاتری دارد.»

سازنده آیفون شاید از میلیاردها دلار درآمد ناشی از گوگل محروم شود

در این میان یکی از بزرگترین منابع درآمد این غول دنیای فناوری در ۲۰۲۱ با ریسک جدیدی مواجه می‌شود. این کمپانی برای اینکه گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون باقی بماند، سالانه میلیاردها دلار از آلفابت پول می‌گیرد. این درآمد از اهمیت بالایی برای اپل برخوردار است چرا که تمام آن سود محسوب می‌شود، در حالی که سود ناخالص آیفون‌ها به ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌رسد.

میکس می‌گوید:

«بسیاری از سرمایه‌گذاران از این موضوع اطلاع ندارند که بخشی از موفقیت سرویس‌های اپل به علت ارتباط با گوگل است.»

طبق تخمین‌های Cowen، هزینه‌های مربوط به مجوز گوگل نزدیک به ۱۷ درصد درآمد سرویس‌های اپل در سال ۲۰۲۰ را تشکیل دادند. با این وجود درآمد سرویس‌های کوپرتینویی‌ها افزایش داشته و از ۳۷ میلیارد دلار در سال‌های گذشته به ۵۶ میلیارد دلار در ۲۰۲۰ رسید. ظاهرا گوگل سالانه ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار به اپل هزینه پرداخت می‌کند که سهم آن در درآمدهای بخش سرویس‌ها هر سال کمتر شده. سانکار می‌گوید:

«این میزان در حال کاهش است و یک خبر خوب برای اپل محسوب می‌شود. با این حال باید طرف دیگر قضیه را هم دید. این درآمد به صورت ۱۰۰ درصدی سود است، بنابراین اگر کاملا از بین برود تا نصف شود، تاثیر چشمگیری روی سود اپل خواهد داشت. بنابراین از نظر سود، همکاری با گوگل اهمیت بالایی دارد.»

فورتنایت

اپیک گیمز در سال ۲۰۲۰ از کوپرتینویی‌ها شکایت کرد

اپل در ۲۰۲۰ وارد یک دعوای حقوقی با سازنده بازی فورتنایت یعنی اپیک گیمز شد و هرگونه تغییر در کارمزد ۳۰ درصدی آن در اپ استور یک تهدید دیگر محسوب می‌شود، اما به اعتقاد ایوز بزرگترین ترس سرمایه‌گذاران باید تاثیر این حرکت اپیک گیمز روی توسعه‌دهندگان باشد:

«اپیک گیمز با آتش بازی کرد اما همه توسعه‌دهندگان از اپل حمایت نکردند.»

هنوز حکم نهایی دادگاه برای این پرونده صادر نشده و شکست اپل در هر چالش قانونی و اجبار به کاهش کارمزد اپ استور، باید مدنظر سرمایه‌گذاران باشد. در حال حاضر این کمپانی کارمزد توسعه‌دهندگان کوچک را نصف کرده و هنوز راضی به تغییر آن برای کمپانی‌های بزرگ نشده. با این حال با توجه به حمله شرکت‌هایی مانند اسپاتیفای و فیسبوک به اپل و همچنین تحقیقات کنگره، احتمال تغییر سیاست‌های اپ استور وجود دارد.

اگر روزی اپل مجبور به کاهش کارمزد خود شود، درآمد آن از اپ استور ضربه می‌خورد، با این حال تحلیلگران نمی‌توانند تاثیر دقیق آن روی درآمدهای این کمپانی را پیش‌بینی کنند. سانکار اعتقاد دارد سازنده آیفون می‌تواند چنین شرایطی را مدیریت کند و از میان این تهدیدها، از سوی گوگل با خطر جدی‌تری مواجه است. ایوز می‌گوید:

«اپ استور و اکوسیستم سرویس‌ها باقی می‌مانند و رشد می‌کنند. سرویس‌ها باید به رشد خود ادامه دهند.»

نقش آیفون در درآمدهای اپل

هسته اصلی داستان اپل هنوز تغییری نکرده و احتمالا در سال‌های آینده هم تغییر نمی‌کند. اگرچه سرویس‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند و مدنظر سرمایه‌گذاران قرار دارند، اما نقش آیفون در درآمدهای اپل تغییر نداشته. ایوز می‌گوید:

«موفق‌ترین محصول مصرفی تا به امروز که تا دهه‌های آینده نقش قلب داستان اپل را بازی خواهد کرد. سرویس‌ها، ایرپادها، مک‌ها و اکوسیستم نقش بزرگی در رشد ارزش اپل داشتند، اما این کمپانی با وجود بحران ناشی از شیوع کرونا و قرنطینه مردم، در ۲۰۲۰ توانست نزدیک به ۲۰۰ میلیون آیفون بفروشد.»

بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر فروش بالای آیفون‌ها در ۲۰۲۱ هستند چرا که نزدیک به ۳۵۰ میلیون آیفون در دنیا در سال‌های اخیر ارتقا پیدا نکرده‌اند. انتظار می‌رود آیفون ۱۲ با شبکه 5G میزان فروش آیفون‌ها در سال مالی ۲۰۲۱ را به بیش از ۲۴۰ میلیون دستگاه برساند.

آیفون همچنان بیشترین سهم را در درآمد اپل دارد

کوپرتینویی‌ها در سال ۲۰۱۵ موفق به فروش ۲۳۱ میلیون آیفون شد و به اعتقاد سانکار فروش بیشتر از آن در سال ۲۰۲۱ غیرمنطقی نیست، مخصوصا اینکه این کمپانی در ۲۰۲۰ کمتر از ۲۰۰ میلیون آیفون فروخته. با این وجود میزان فروش آیفون‌ها بسیار بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران وال‌ استریت بود.

شبکه 5G در افزایش فروش آیفون‌ها در ۲۰۲۱ نقش مهمی خواهد داشت، با این حال میکس به این موضوع اشاره دارد که چنین رشد سریعی در فروش آیفون شاید هم اکنون روی ارزش سهام این کمپانی تاثیر گذاشته باشد. آیفون همچنان بزرگترین منبع درآمد آیفون در هر سه ماهه محسوب می‌شود. میکس می‌گوید:

«زمانی که مجبور به ارائه نسل جدید بهترین محصول تاریخ باشید، فشار زیادی روی شمار قرار دارد و حتی اگر یک محصول خارق‌العاده نباشد، شبکه 5G بهانه مناسبی برای ارتقا است، اما شاید تمام کاربران چنین نظری نداشته باشند. اگر شما اکنون در بسیاری از بخش‌های ایالات متحده آمریکا آیفون 5G بخرید، حداقل تا یکسال دیگر نمی‌توانید از قابلیت‌های آن استفاده کنید.»

چالش‌های سرویس استریم

اپل برای سرویس استریم خود وضعیت کاملا مناسبی ندارد. ایوز درباره آن می‌گوید:

«در این ساختمان هیچ اثاثیه‌ای وجود ندارد. اپل می‌تواند سالانه میلیاردها دلار برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها هزینه کند اما زمانی که آن‌ها را با نتفلیکس، دیزنی پلاس، آمازون پرایم ویدیو و HBO مکس مقایسه کنید، می‌فهمید که آن‌ها کافی نیستند.»

ایوز و سایر تحلیلگران یک قرارداد استودیویی را به عنوان حرکتی برای تغییر این مسیر می‌دانند و اپل با اینکار می‌تواند کاری که به نظر غیرممکن می‌رسد را انجام دهد. اپل در زمینه مالی مشکلی ندارد و باارزش‌ترین کمپانی جهان است، اما میکس می‌گوید:

«آن‌ها میلیاردها دلار پول دارند و می‌توانند محتوای زیادی تولید کنند، اما به علت رقابت فشرده بنظرم باید یک سرمایه‌گذاری مشترک را مدنظر قرار دهند. کوپرتینویی‌ها به علت سرمایه‌ای که دارند می‌تواند هرچه می‌خواهد با بزرگترین ستارگان جهان بسازد، اما چنین کاری زمان می‌برد.»

سرمایه‌گذاران از عملکرد سرویس تی‌وی پلاس رضایت چندانی ندارند

ایوز می‌گوید:

«با یک رویکرد شبیه به تردمیل روبه‌رو هستیم و فرصت برای پیروزی در این حوزه در حال از بین رفتن است. با این حجم سرمایه باید یک استودیو و محتوا داشت.»

کوپرتینویی‌ها می‌توانند با پول نقد خود کارهای زیادی انجام دهند و بدترین عملکرد اپل در بخش سرویس‌ها از نظر سرمایه‌گذاران مربوط به محتوا می‌شود. در حالی که اکثر کاربران به یکسال سرویس رایگان دسترسی دارند، اما این کمپانی یک کتابخانه بزرگ برای فیلم‌ها و سریال‌ها در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد و به علت شیوع کووید-۱۹ در تولید محتوا هم محدودیت دارد. سانکار می‌گوید:

«این بخشی است که هنوز سرمایه‌گذاران از این کمپانی رضایت ندارند. در بخش سرویس‌ها آن‌ها می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.»

خودروی برقی و محصولات دیگر

اگر بازار خودروهای الکتریکی در دهه آینده به یک بازار تریلیون دلاری تبدیل شود، اپل باید در آن نقش داشته باشد. در هفته‌های گذشته شایعات زیادی درباره خودروی برقی این کمپانی یا «اپل کار» منتشر شده که از معرفی آن در سال‌های پیش رو خبر می‌دهند.

عینک‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، نسل جدید ایرپادها و مک‌ها از راه می‌رسند و این کمپانی نسل جدید چیپ‌های خود را تولید خواهد کرد که درآمد و سود آن را افزایش می‌دهند. این شرکت می‌تواند روی فناوری‌های مربوط به مراقبت پزشکی هم تمرکز کند، اما همچنان باید بازار خودروهای برقی هدف اصلی آن باشد.

خودروهای برقی نقش مهمی در آینده کوپرتینویی‌ها خواهند داشت

تولید خودرو یک اقدام سوال‌برانگیز است و حاشیه سود بالایی ندارد، اما کسب و کار نرم افزارهای آن می‌تواند درآمد زیادی روانه حساب‌های بانکی اپل کند. میکس می‌گوید:

«اپل برای تولید خودروهای برقی باید به سراغ سرمایه‌گذاری مشترک برود، اما نه با تسلا چرا که دیگر امکان چنین کاری وجود ندارد.»

در نهایت باید منتظر بمانیم و ببینیم کوپرتینویی‌ها در سال جاری میلادی چه عملکردی از خود نشان می‌دهد. شاید ارزش بازار آن از ۲.۵ تریلیون دلار عبور کند و به ۳ تریلیون دلار نزدیک شود، هرچند نمی‌توان دقیقا چنین موضوعی را پیش‌بینی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mehrdad A.S.H
    Mehrdad A.S.H | ۱۸ دی ۱۳۹۹

    دلایلش مشخصه اولیش به لطفه چینه ، دومیش دست دادن با دولت آمریکاس ، سومیش سود بیش از حد روی محصولات ، چهارمیش سیستم ضد رقابتی در خود آمریکا و تحریم رقبا که وارد آمریکا نشن (سامسونگ با اپل دستشون توی یه کاسه اس) ، پنجمیش هنوز با اسم استیو جابز مردم رو گول میزنن

    • آریا
      آریا | ۱۹ دی ۱۳۹۹

      چین اگر لطف بلد بود به خودش میکرد ? ?

  • jetsky_hybrid
    jetsky_hybrid | ۱۷ دی ۱۳۹۹

    نه فقط اپل بلکه کل شرکت امریکایی با پول اعراب خلیج فارس به این جایگاه رسیدن زیاد فکر نکنید (ترامپ)

    • ozone
      ozone | ۱۸ دی ۱۳۹۹

      عجب جوکی!

    • آریا
      آریا | ۱۹ دی ۱۳۹۹

      قدمت بعضی از شرکتهای امریکایی از قدمت بعضی کشورهای عربی هم بیشتره
      پس جوک نگو

مطالب پیشنهادی