ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش گمرکی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار؛ گوشی‌های پرچمدار گران‌تر می‌شوند

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ از مصوبه این کمیسیون برای افزایش ورودی گمرکی گوشی‌ها و تبلت‌های بالای ۶۰۰ دلار خبر داد. «رحیم زارع» در نشست خبری ظهر امروز (چهارشنبه) خود با اشاره به آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار کرد: «طبق مصوبه کمیسیون ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۲

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ از مصوبه این کمیسیون برای افزایش ورودی گمرکی گوشی‌ها و تبلت‌های بالای ۶۰۰ دلار خبر داد.

«رحیم زارع» در نشست خبری ظهر امروز (چهارشنبه) خود با اشاره به آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار کرد: «طبق مصوبه کمیسیون تلفیق ورودی گمرکی گوشی‌ها و تبلت‌های بالای ۶۰۰ دلار از ۶ به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد.»

به نظر می‌رسد این اقدام در راستای صحبت‌های رهبری صورت گرفته باشد که چند ماه پیش از واردات برخی گوشی‌های لوکس انتقاد داشتند و در صفحه اینستاگرام منتسب به ایشان چنین پیامی درج شد: «گاهی این واردات، واردات لوکس است یعنی هیچ نیاز بهش نیست؛ شنیدم که برای واردات یک نوع #گوشی_لوکس_آمریکایی در سال۹۸ حدود نیم میلیارد دلار مصرف شده. البته بخش خصوصی این کار را می‌کند، منتها دولت بایستی جلوی این را بگیرد.»

یادآور می‌شود در برهه‌ای از زمان نیز دولت قصد ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورویی را برای مقابله با واردات گوشی‌های گران قیمت داشت که این طرح در نهایت اجرایی نشد.

پیش‌تر نیز سامانه همتا گزارش داده بود در سال ۹۸، نیم میلیارد یورو برای واردات گوشی اپل به کشور اختصاص یافته، درحالی‌که این دسته گوشی‌ها تنها ۴ درصد بازار را تأمین می‌کنند. انجمن واردکنندگان موبایل نیز به این موضوع تاکید کرده بود و گفته بود بسیاری از ارزهای تخصیص داده شده به بازار موبایل صرف واردات گوشی‌های لوکس می‌شود در حالی که سهم اندکی از بازار دارند. حال با افزایش گمرکی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار که عمدتا گوشی‌های پرچمدار و لوکس دولت سعی کرده تا در واردات این گوشی‌ها توسط شرکت‌ها و اشخاص تاثیری بگذارد و کاری کند تا آنها کمتر تمایل به واردات این دستگاه‌های موبایل داشته باشند.

بر اساس آمار انجمن واردکنندگان و سامانه همتا بیشترین فروش گوشی در ایران طی ماه‌های گذشته متعلق به گوشی‌های اقتصادی بوده و به نظر می‌رسد با بالا رفتن نرخ دلار، گوشی‌های میان رده تاپ و پرچمدار که از ۶۰۰ دلار به بالا قیمت دارند، از سبد بسیاری از خانوارها حذف شدند و دولت تصمیم دارد با این سیاست‌ها کاری کند تا گوشی‌های اقتصادی و میان رده که بیشترین سهم بازار را دارند، در بازار بیشتر شوند تا بازار موبایل از کالا تامین باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • alirezatha
    alirezatha | ۱۸ دی ۱۳۹۹

    اینجور موقع ها چقدر خوب به حرف رهبر گوش میکنین
    ای کاش بقیه حرفاشم گوش میکردین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی