ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سلول‌های بنیادی بند ناف خطر مرگ بر اثر کرونا را کاهش می‌دهد

به گفته محققان دانشگاه میامی می‌توان از سلول‌های بنیادی بند ناف برای درمان بیماران مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ استفاده کرد. محققان دانشگاه میامی با انجام یک آزمایش کنترل‌شده تصادفی کوچک دریافتند که تزریق سلول‌های ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵

به گفته محققان دانشگاه میامی می‌توان از سلول‌های بنیادی بند ناف برای درمان بیماران مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ استفاده کرد.

محققان دانشگاه میامی با انجام یک آزمایش کنترل‌شده تصادفی کوچک دریافتند که تزریق سلول‌های بنیادی می‌تواند ریسک مرگ در مبتلایان به کووید-۱۹ را کاهش داده و به روند بهبودی بیماران مبتلا به شدیدترین نوع کرونا سرعت ببخشد.

در این آزمایش به ۲۴ بیمار بستری شده کووید-۱۹ دچار سندروم دیسترس حاد تنفسی (ARDS) در قالب دو گروه دو اینفیوژن شامل ۱۰۰ میلیون سلول بنیادی در سه روز و یا دارونما (پلاسیبو) تزریق شد. محققان دریافتند نرخ زنده ماندن بیماران گروه سلول‌های بنیادی در یک ماه ۹۱ درصد و در گروه پلاسیبو ۴۲ درصد بوده است.

در بین بیمارانی که کمتر از ۸۵ سال سن داشتند، تمام آنهایی که با سلول‌های بنیادی تحت درمان قرار گرفته بودند در بازه یک ماهه معین شده زنده ماندند. محققان اشاره می‌کنند که این روش درمانی ایمن بوده و پس از تزریق عوارض جانبی خطرناک بیمار را تهدید نمی‌کند.

کمیلو ریکوردی، رییس مؤسسه تحقیقات دیابت و مرکز پیوند سلول از دانشگاه میامی. او بیش از ۱۰ سال است که درباره تأثیر سلول‌های بنیادی بند ناف بر پاسخ ایمنی مطالعه می‌کند.

تزریق سلول‌های بنیادی به روند بهبودی بیماران نیز سرعت می‌بخشد. به گفته محققان بالغ بر نیمی از بیماران گروه دریافت کننده سلول‌های بنیادی ظرف دو هفته پس از آخرین نوبت درمان آماده مرخصی از بیمارستان بودند. بیش از ۸۰ درصد از بیماران گروه سلول‌های بنیادی در بازه یک ماهه بهبود یافتند، این درحالیست که آمار بهبودیافتگان در گروه دارونما تنها ۳۷ درصد بود.

«کمیلو ریکوردی» (Camillo Ricordi)، رییس مؤسسه تحقیقات دیابت و مرکز پیوند سلول از دانشگاه میامی می‌گوید سلول‌های بنیادی مزانشیمی (Mesenchymal stem cells) علاوه بر تنظیم پاسخ ایمنی، خاصیت ضدمیکروبی داشته و می‌توانند به بهبود بافت‌ها سرعت ببخشند. او می‌افزاید سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای درمان کووید-۱۹ بسیار مؤثرند چرا که پس از تزریق وریدی به طور طبیعی به سمت ریه‌ها می‌روند.

لازم به ذکر است که این آزمایش در ابعاد بسیار کوچک انجام شده و برای اطمینان از اثربخشی به تحقیقات بیشتر نیاز است. ریکوردی و تیمش در گام بعدی قصد دارند به این سوال پاسخ دهند که آیا تزریق سلول‌های بنیادی می‌تواند مانع از پیشرفت کووید-۱۹ در بیمارانی که هنوز به نوع حاد مبتلا نشده ولی در معرض لوله‌گذاری درون دهان (intubation) قرار دارند بشود یا خیر.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال STEM CELLS Translational Medicine منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی