ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان سریعترین پردازنده نورومورفیک اپتیکی جهان را ساختند

گروهی از محققان به رهبری دانشگاه فناوری Swinburne استرالیا سریع‌ترین و قوی‌ترین پردازنده نورومورفیک نوری جهان برای هوش مصنوعی را ساختند. پردازنده یاد شده با سرعت بیش از ۱۰ تریلیون عملیات در هر ثانیه (TeraOPs/s) ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

گروهی از محققان به رهبری دانشگاه فناوری Swinburne استرالیا سریع‌ترین و قوی‌ترین پردازنده نورومورفیک نوری جهان برای هوش مصنوعی را ساختند.

پردازنده یاد شده با سرعت بیش از ۱۰ تریلیون عملیات در هر ثانیه (TeraOPs/s) عمل کرده و قادر به پردازش داده‌های فوق العاده بزرگ مقیاس است. این دستاورد جهش بزرگی در زمینه شبکه‌های عصبی و پردازش نورومورفیک به شمار می‌رود.

محققان در این تحقیق که نتایج آن در ژورنال معتبر Nature منتشر شده، عملکرد یک پردازنده نورومورفیک اپتیکی با سرعت ۱۰۰۰ برابر بیشتر از پردازنده‌های قبلی را نشان دادند. این پردازنده همچنین توانایی پردازش تصاویر فوق العاده بزرگ مقیاس برای دستیابی به تشخیص چهره کامل را دارد که پردازنده‌های قبلی از انجام آن ناتوان بودند.

چیپ نوری microcomb هسته پردازنده نورومورفیک اپتیکی است.

پردازنده‌های پیشرفته‌ای همچون پردازنده TPU گوگل می‌توانند سریع‌تر (بیش از ۱۰۰ ترا عملیات در هر ثانیه) عمل کنند، ولی دستیابی به چنین عملکرد سریعی با استفاده از قرار دادن هزاران پردازنده کنار یکدیگر به صورت موازی انجام می‌شود. اما سیستم اپتیکی جدید تنها با استفاده از یک پردازنده و به کمک تکنیک برگی کردن همزمان داده (interleaving) در زمان، طول‌موج و ابعاد فضایی (spatial dimensions) از طریق یک منبع micro-comb یکپارچه به سرعت بالا دست یافت.

micro-combها دستگاه‌های نسبتاً جدیدی هستند که همانند یک رنگین کمان متشکل از صدها لیزر فروسرخ باکیفیت روی یک چیپ عمل می‌کنند. آنها بسیار سریع‌تر، کوچکتر، سبک‌تر و ارزان‌تر از تمام منابع اپتیکی هستند.

محققان می‌گویند از این پردازنده می‌توان در تمام دستگاه‌های نورومورفیک (اپتیکی یا الکترونیکی) استفاده کرد و از ارتقا چشمگیر سرعت پردازنده‌ها با استفاده از فناوری microcomb خبر می‌دهند. به گفته آنها این فناوری برای تمام اشکال پردازش داده و ارتباطات کاربردی است و در طولانی مدت ساخت سیستم‌های یکپارچه روی چیپ را امکان پذیر می‌کند که به طور قابل توجهی هزینه و مصرف انرژی را کاهش خواهند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • فرشید یاری
    فرشید یاری | ۲۱ دی ۱۳۹۹

    نمیدونم بگم ای دهنشون .....
    یا بگم دمشون گرم

  • Ezzat
    Ezzat | ۲۱ دی ۱۳۹۹

    نمیدونم چرا هر جا پای چینی جماعت در بین باشه بهشون بدبینم !

    • Chapdast
      Chapdast | ۲۱ دی ۱۳۹۹

      با اینکه با کلییت حرفت موافقم ولی گویا فقط عکس نگاه کردی و فقط تیتر مطلب خوندی.
      این دستاورد دانشمندان استرالیایی بود نه چینی

    • آریا
      آریا | ۲۱ دی ۱۳۹۹

      چینی نیست . استرالیاییه
      چین فقط کپی میکنه چیز جدید خلق نمیکنه

  • milad
    milad | ۲۱ دی ۱۳۹۹

    تلفیق اپتیک و هوش مصنوعی و پردازش کوانتومی میتونه دنیارو از اساس تغییر بده، پیشرفت خیلی خوبی حاصل شده ، و امید میره که تا چندین سال آینده سیستم های پردازشی به کلی تغییر کنند ???

مطالب پیشنهادی