ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واتس‌اپ
تکنولوژی

اولتیماتوم واتساپ به کاربران: اشتراک داده‌ها با فیسبوک یا قطع استفاده از این پیام‌رسان

واتساپ محبوب‌ترین پیام‌رسان جهان با بیش از ۲ میلیارد کاربر است. حالا فیسبوک به عنوان مالک واتساپ، تغییری در سیاست‌های آن اعمال کرده که طی آن کاربران باید داده‌های شخصی خود را با این شبکه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

واتساپ محبوب‌ترین پیام‌رسان جهان با بیش از ۲ میلیارد کاربر است. حالا فیسبوک به عنوان مالک واتساپ، تغییری در سیاست‌های آن اعمال کرده که طی آن کاربران باید داده‌های شخصی خود را با این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند یا اینکه حساب‌های خود را پاک کنند.

چنین موضوعی توسط یک نوتیفیکیشن درون واتساپ به کاربران نشان داده می‌شود و آن‌ها باید تغییرات را تایید کنند. کاربرانی که تا تاریخ ۲۰ بهمن (۸ فوریه) دست به چنین کاری نزنند، نمی‌توانند دیگر از این پیام‌رسان استفاده کنند.

واتساپ

مدت کوتاهی پس از اینکه فیسبوک در سال ۲۰۱۴ با پرداخت مبلغ ۱۹ میلیارد دلار واتساپ را خریداری کرد، توسعه‌دهندگان توانستند به آن رمزگذاری سرتاسری را اضافه کنند که یک موفقیت بزرگ بود. فیسبوک در سال ۲۰۱۶ یکبار به کاربران فرصت داد تا اطلاعات خود را در اختیار این شبکه اجتماعی قرار ندهند، حالا چنین موضوعی در سیاست اخیر تغییر کرده است.

از ماه آینده کاربران دیگر نمی‌توانند مانع از اشتراک‌گذاری داده‌های خود با فیسبوک شوند. برخی از دیتاهایی که توسط واتساپ جمع‌آوری می‌شوند، به شرح زیر هستند:

  • شماره‌های تلفن کاربر
  • شماره‌های تلفن ذخیره شده در دستگاه
  • نام پروفایل‌ها
  • تصاویر پروفایل‌ها
  • پیام استاتوس شامل زمانی که کاربر برای آخرین بار آنلاین بوده
  • داده‌های تشخیصی جمع‌آوری شده از ورود به اپ

فیسبوک توسط سیاست جدید حق خود می‌داند که داده‌های جمع‌آوری شده را با خانواده کمپانی‌های خود به اشتراک بگذارد در برخی مواقع، برای مثال زمانی که فردی از واتساپ برای ارتباط با کسب و کارهای شخص ثالث استفاده می‌کند، فیسبوک شاید اطلاعات را با شرکت‌های دیگر به اشتراک بگذارد.

این سیاست فیسبوک مورد استقبال برخی افراد مانند ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان قرار نگرفته است. ماسک در حساب توییتری به کاربران پیشنهاد کرده از سیگنال استفاده کنند که ضربه محکمی به فیسبوک محسوب می‌شود. این توییت توسط مدیرعامل توییتر، جک دورسی هم ریتوییت شد و پس از مدتی سیگنال از تلاش خود برای سرویس‌دهی برای کاربران جدید خبر داد.

طبق اطلاعاتی که کمتر از یک هفته پیش منتشر شد، فیسبوک مسنجر و واتساپ اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به سیگنال جمع‌آوری می‌کنند. در حقیقت سیگنال هیچ‌گونه داده شخصی از کاربران جمع‌آوری نمی‌کند که از امنیت بالای آن خبر می‌دهد.

سیگنال همچنین از افزایش چشمگیر کاربران خود در هند پس از بروزرسانی سیاست‌های واتساپ خبر داده است. هند بزرگترین بازار واتساپ با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر محسوب می‌شود و به اعتفاد برخی کاربران، سیاست جدید این پیام‌رسان تغییری در تسلط آن در بازار هند ایجاد نمی‌کند.

باید منتظر ماند و دید سیاست جدید فیسبوک برای پیام‌رسان محبوب خود می‌تواند آن را دچار دردسر کند یا اینکه کاربران بدون نگرانی به استفاده از آن ادامه می‌دهند و داده‌های خود را با فیسبوک به اشتراک می‌گذارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • parsa_313
    parsa_313 | ۲۹ دی ۱۳۹۹

    سلام. ممنون از مطلب خوبتون.
    به نظر من تلگرام بهترین پیام رسانه و هیچی رو دستش نیست.
    وقتی پیام رسان امن و متن باز و کراس پلتفرمی مثل تلگرام هست، آدم چرا باید از پیام رسان مزخرف واتساپ استفاده کنه؟
    این به کنار، فیس بوک کلا سابقه اش خرابه. ردگیری تماس های صوتی و تصویری و چت های فیس بوک، جزو ۱۳ تئوری‌ توطئه است که صحت اونها ثبت شده. واتساپ و اینستاگرام هم زیر مجموعه فیس بوک ان. چه بسا قبل از این هم اطلاعات ما در اختیار اونها بوده و نمیدونستیم...

  • linkin park
    linkin park | ۲۱ دی ۱۳۹۹

    دوستان عزیز دو حالت داره:
    1- اینکه همه واتساپ رو بیخیالش بشن و کوچ کنند به سمت سیگنال یا همون تلگرام خودمون، اینجوری یه ضد حال به واتساپ زدیم...
    2- شاید این هم سیاست خودشونه که کوچ کنیم به سمت سیگنال با این امید که امنیتش بیشتره و در حالی که سیگنال هم زیر چتر همون سیاستمدارای قبلیه منتها با یه اسم دیگه!!!

  • patrik
    patrik | ۲۰ دی ۱۳۹۹

    دوستان دیجیاتو. خیلی خوب میشه یه گزارش از نحوه بازیابی بک آپ اطلاعات در واتس اپ بعد از خروج از اون تهیه کنید. برای این کار به نرم افزارهای جانبی نیاز داریم.
    من میخوام ازش خارج شم اما تاریخچه چت هام رو هم لازم دارم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی