ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مک‌بوک پرو
تکنولوژی

مهندس سابق اپل اعلام کرد: اپل ۱۰ سال مشغول توسعه چیپ M1 بوده است

اپل سال ۲۰۲۰ از اولین پردازنده مبتنی بر ARM خود برای مک‌ها رونمایی کرد. حالا طبق گفته یکی از مهندسان سابق اپل، این کمپانی از یک دهه قبل در حال حرکت به سمت توسعه چیپ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

اپل سال ۲۰۲۰ از اولین پردازنده مبتنی بر ARM خود برای مک‌ها رونمایی کرد. حالا طبق گفته یکی از مهندسان سابق اپل، این کمپانی از یک دهه قبل در حال حرکت به سمت توسعه چیپ M1 بوده است.

به تازگی یکی از مهندسان ارشد کرنل به نام «شک ران» که در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ در اپل مشغول به فعالیت بوده، در یک رشته توییت اطلاعاتی درباره تاریخچه چیپ M1 و همچنین تلاش‌های اپل برای توسعه پردازنده جایگزین اینتل منتشر کرده است.

طبق گفته ران، اپل از یک دهه پیش یعنی از سال ۲۰۱۰ در حال کار روی چنین پردازنده‌ای بوده و در آن سال با ARM برای ساخت یک مجموعه دستورالعمل (ISA) اختصاصی قرارداد بسته بود. در آن سال ARM حتی طراحی اصلی چیپ خود را به پایان نرسانده بود تا بتواند آن را در اختیار تولیدکنندگان دیگر قرار دهد.

اپل در سال ۲۰۱۳ از تراشه ۶۴ بیتی اپل A7 همراه با آیفون 5S رونمایی کرد که به گفته ران، رقبای آن مانند سامسونگ و کوالکام اطلاعی از عملکرد آن نداشتند. A7 اولین چیپست ۶۴ بیتی بود که در یک گوشی هوشمند مصرفی مورد استفاده قرار گرفت و اپل در آن زمان ادعا کرد که عملکرد آن نسبت به نسل قبلی یعنی A6 تا ۲ برابر  سریعتر است.

چیپ M1

ران همچنین به پافشاری اپل روی معماری با مصرف انرژی بسیار بهینه و فرکانس پایین اشاره کرده که امکان افزودن هسته‌های بیشتر به تراشه‌ها را فراهم می‌کرد. این مهندس سابق اپل ادعا کرده عملکرد بالای چیپ M1 به علت مجموعه دستورالعمل ARM نیست و مربوط به برنامه‌های اپل برای بهبود عملکرد هسته‌ها از یک دهه پیش می‌شود.

چیپ M1 اولین قدم اپل برای آوردن تراشه‌های مبتنی بر ARM در دنیای مک محسوب می‌شود، با این حال عملکرد بی‌نظیری دارد که ظاهرا دلیلش برنامه‌ریزی ۱۰ ساله کوپرتینویی‌ها بوده است. با توجه به این موضوع مانند پردازنده‌های سری A، باید منتظر بهبود چشمگیر عملکرد آن در نسل‌های آینده باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی