ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان هواشناسی: ۲۰۲۰ در کنار ۲۰۱۶ گرم‌ترین سال تاریخ بوده است

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیکوس (C3S) روز جمعه اعلام کرد سال ۲۰۲۰ در کنار ۲۰۱۶ گرم‌ترین سال تاریخ بوده است. کره زمین در یک دهه گذشته گرم شدن بی‌سابقه را تجربه کرده است. سرویس تغییرات اقلیمی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیکوس (C3S) روز جمعه اعلام کرد سال ۲۰۲۰ در کنار ۲۰۱۶ گرم‌ترین سال تاریخ بوده است.

کره زمین در یک دهه گذشته گرم شدن بی‌سابقه را تجربه کرده است. سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیکوس ضمن اشاره به این موضوع در بیانیه خود اعلام می‌کند: «بدین ترتیب شش سال گذشته گرم‌ترین سال‌ها در تاریخ بوده‌اند.» ۲۰۲۰ گرم‌ترین سال تاریخ اروپا نیز لقب گرفت و رکورد قبلی که متعلق به ۲۰۱۹ بود را شکست.

C3S اشاره می‌کند که قطب شمال و شمال سیبری مناطقی هستند که بیشترین انحرافات دمایی سالانه نسبت به دمای میانگین را در سال ۲۰۲۰ تجربه کردند. روند گرم شدن قطب شمال بر زندگی مردم بومی این منطقه تأثیر منفی گذاشته و سبب افزایش عنکبوت‌های گرگی شده که می‌تواند بر اکوسیستم و زنجیره غذایی تأثیر منفی بگذارد.

این نمودار دمای هوا در فاصله تقریباً ۲ متری سطح زمین در سال ۲۰۲۰ را در مقایسه با میانگین دما در بازه ۲۰۱۰-۱۹۸۱ نشان می‌دهد.

حتی جنوبگان (قاره‌ای در قطب جنوب) که از آن به عنوان سردترین جای زمین یاد می‌شود نیز سال گذشته میلادی افزایش دمای بی‌سابقه را تجربه کرد. ششم فوریه ۲۰۲۰ سرویس هواشناسی ملی آرژانتین (SMN) دمای یک ایستگاه تحقیقاتی در لبه شمالی شبه جزیره جنوبگان را ۶۵ درجه فارنهایت (۱۸.۲ درجه سلسیوس) ثبت کرد که یک رکورد محسوب می‌شود.

اتفاقات ناگوار متعدد از جمله آتش‌سوزی جنگل‌ها و طوفان‌های قوی‌تر در سال‌های اخیر رخ داده‌اند که ممکن است به تغییرات اقلیمی ربط داشته باشند. سال ۲۰۲۰ مناطق غربی آمریکا دچار آتش سوزی گسترده شد و چندین طوفان ویران کننده مناطق شرقی را تحت تأثیر قرار دادند.

ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) نیز معمولاً ژانویه هر سال گزارش سالانه خود درباره وضعیت آب و هوا را منتشر می‌کنند، بنابراین پس از انتشار گزارش این دو سازمان می‌توان وضعیت گرم‌تر شدن زمین را بهتر متوجه شد. محققان برای اندازه گیری دمای هوا از داده‌های ماهواره‌ها، مدل‌های اقلیمی و تحلیل داده‌های آماری استفاده می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی