ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

افزایش گرده می‌تواند سبب عود کردن درد مزمن لگن در برخی بیماران شود

مطالعات جدید نشان می‌دهد افزایش گرده می‌تواند سبب عود کردن علایم بیماری مزمن لگن در برخی افراد شود. افراد مبتلا به آلرژی‌ بینی (رینیت یا التهاب آلرژیک مخاط‌ بینی) به خاطر قرارگیری در معرض گیاهان ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

مطالعات جدید نشان می‌دهد افزایش گرده می‌تواند سبب عود کردن علایم بیماری مزمن لگن در برخی افراد شود.

افراد مبتلا به آلرژی‌ بینی (رینیت یا التهاب آلرژیک مخاط‌ بینی) به خاطر قرارگیری در معرض گیاهان یا گرده (پولن) دچار مشکلاتی همچون آبریزش شدید چشم یا‌بینی، خارش گوش‌ها، چشم‌ها و گلو، عطسه‌های پی در پی و در برخی مواقع سردرد و آسم می‌شوند. حال مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد در افرادی که از درد مزمن لگن رنج می‌برند، افزایش گرده‌ها می‌تواند سبب عود کردن علایم این بیماری شود.

بیش از ۱۰ میلیون نفر در ایالات متحده از یک بیماری مرموز به نام سندرم درد لگنی مزمن دستگاه ادرار (UCPPS) رنج می‌برند. این بیماری شامل چند مشکل می‌شود که شامل سندرم درد مثانه و سیستیت بینابینی (interstitial cystitis) در زنان و سندرم درد لگنی مزمن و پروستات مزمن در مردان می‌شود. این بیماری‌ها می‌توانند سبب بروز نشانه‌هایی مثل نیاز به دفع فوری ادرار، درد در ناحیه لگن و رابطه جنسی دردآور شوند.

محققان از بیماری UCPPS به عنوان «یکی از کلافه‌کننده‌ترین بیماری‌های دستگاه ادرار از لحاظ درک و مدیریت» یاد می‌کنند چون علل بوجود آمدن آن و همچنین محرک‌های علایم آن ناشناخته هستند. محققان عوامل مختلف از باکتری تا مسائل روانی را مطالعه کرده‌اند اما تاکنون دلایل بوجود آمدن این بیماری را پیدا نکرده‌اند.

گرده های گیاهان (سبز) زیر میکروسکوپ الکترونی.

البته تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که داروهای آسم و آلرژی می‌توانند علایم UCPPS را سرکوب کنند و برخی افراد نیز از عود کردن علایم بیماری پس از برخی آلرژی‌ها خبر داده‌اند. به همین دلیل محققان دانشگاه واشنگتن با انجام تحقیقی جدید به دنبال کشف رابطه‌ای میان UCPPS با مواد حساسیت‌زا بودند.

محققان پس از مقایسه عود کردن نشانه‌های بیماری UCPPS با بالا رفتن سطح گرده‌ها متوجه شدند در صورتی که سطح گرده‌ها از میزان «متوسط» تجاوز کند، علایم این بیماری تا حداکثر ۲۲ درصد در یک یا دو روز بعد عود می‌کند. «Siobhan Sutcliffe» همه‌گیرشناس از دانشگاه واشنگتن و محقق اصلی تحقیق می‌گوید: «مطالعه ما با ارائه سند نشان می‌دهد که افزایش سطح گرده‌ها می‌تواند سبب عود کردن علایم بیماری UCPPS شود.»

محققان آزاد شدن هیستامین را یکی از دلایل احتمالی بروز علایم UCPPS می‌دانند. تحقیقات قبلی که روی جانوران انجام شده نشان می‌دهد که افزایش طولانی مدت سطح هیستامین در مثانه می‌تواند سبب حساسیت بیش از حد عصب‌های این ناحیه شود. البته برای اطمینان از این مورد و همچنین شناسایی عوامل دخیل دیگر به تحقیقات بیشتر نیاز است.

محققان پیشنهاد می‌کنند بیماران در روزهایی که میزان گرده گیاهان زیاد است آنتی‌هیستامین مصرف کرده و یا تست آلرژی یا ایمونوتراپی انجام دهند.

نتایج این تحقیق در ژورنال The Journal of Urology منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی