ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیق جدید: ۷۶ درصد بیماران کرونا شش ماه پس از ابتلا دچار عوارض بیماری هستند

محققان با انجام یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تحقیقات تکمیلی، عوارض ماندگار بیماری کووید-۱۹ را بررسی کردند. آنها دریافتند که بیش از دو سوم بیماران بستری شده شش ماه پس از ابتلا دستکم با یک ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

محققان با انجام یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تحقیقات تکمیلی، عوارض ماندگار بیماری کووید-۱۹ را بررسی کردند. آنها دریافتند که بیش از دو سوم بیماران بستری شده شش ماه پس از ابتلا دستکم با یک عارضه این بیماری همچنان دست و پنجه نرم می‌کنند.

پزشکان می‌گویند در برخی بیماران کووید- ۱۹ علایم بیماری با گذشت چند هفته همچنان باقی می‌ماند و آنرا کووید طولانی (Long COVID) نامگذاری کرده‌اند. سال گذشته میلادی تحقیقاتی در مورد این بیماری انجام شد ولی محققان به خاطر نبود داده‌های بالینی نمی‌دانستند چه تعداد از بیماران دچار عوارض ماندگار کووید-۱۹ می‌شوند.

حال محققان با انجام مطالعه‌ای جدید یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تحقیقات تکمیلی درباره کووید طولانی را با مشارکت ۱۷۳۳ نفر از بیماران بستری شده کووید-۱۹ از ووهان انجام داده و هر بیمار را حداقل به مدت شش ماه تحت نظر گرفتند.

«Bin Cao»، یکی از نویسندگان تحقیق می‌گوید: «تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که اکثر بیماران پس از ترک بیمارستان دستکم با یک عارضه ویروس کرونا زندگی می‌کنند که بر اهمیت مراقبت بعد از مرخصی به ویژه برای مبتلایان به نوع شدید تأکید می‌ورزد.»

این تحقیق نشان داد که ۷۶ درصد از بیماران شش ماه پس از ابتلا همچنان با یکی از عوارض ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. رایج‌ترین عارضه ماندگار خستگی یا ضعف ماهیچه بود که توسط ۶۳ درصد از بیماران گزارش شد.

حدود یک چهارم بیماران بدخوابی، اضطراب یا افسردگی را گزارش کردند. درصد کمی از بیماران آزمایش جامع ریوی را انجام دادند که در تصاویر سینه بالغ بر نیمی از آنها ناهنجاری مشاهده شد. میزان آسیب ماندگار ریوی در شش ماه بعد به شدت بیماری در فاز حاد (acute) بستری شدن بیمار ربط داشت.

لازم به ذکر است که این تحقیق به بیماران بستری شده کرونا محدود شده و بینشی در مورد ماندگاری عوارض در بیماران مبتلا به انواع ملایم‌تر کووید-۱۹ نمی‌دهد.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال The Lancet منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۲۳ دی ۱۳۹۹

    اوایل که ویروس وارد ایران شده بود، لعنتی ها برا ما پیام مقاوم باش ایران هم میفرستاند.

  • balck bird
    balck bird | ۲۲ دی ۱۳۹۹

    لعنت به چین کثیف لعنت به چین کثیف و هر کی طرفدارشه

  • آریا
    آریا | ۲۲ دی ۱۳۹۹

    لعنت به چین

مطالب پیشنهادی