ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رم‌های DDR5 ای‌دیتا با سرعت چشمگیر 8400 مگاهرتز از راه می‌رسند

سال 2021، دنیای جدیدی به سوی سخت افزارها باز شده است؛ یکی از مهم‌ترین آنها، حافظه‌های رم DDR5، با انبوهی از ویژگی‌های جذاب و خاص است که سرعتی فراتر از انتظار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۵

سال 2021، دنیای جدیدی به سوی سخت افزارها باز شده است؛ یکی از مهم‌ترین آنها، حافظه‌های رم DDR5، با انبوهی از ویژگی‌های جذاب و خاص است که سرعتی فراتر از انتظار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کمپانی ADATA با همکاری MSI و گیگابایت، به سراغ رم‌های حیرت انگیز 64 گیگابایتی را فرکانس 8400 مگاهرتز رفته‌اند.

سال 2021 را می‌توان آخرین سال عملیاتی برای رم‌های DDR4 دانست؛ این خانواده، با حافظه‌های DDR5 جایگزین خواهند شد. آن‌طور که پیداست نخستین پلتفرمی که از رم‌های DDR5 پشتیبانی می‌کنند، پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake شرکت اینتل هستند که آزمایش‌های اولیه آنها به پایان رسیده و کمپانی‌ها در حال طراحی نهایی هستند.

حافظه‌های رم DDR5 به دلیل افزایش ملموس نرخ انتقال داده و همچنین بهبود کارایی، عملکردی بسیار متفاوت با رم‌های DDR4 ارائه می‌دهند. کمپانی‌های سازنده حافظه‌های رم در پی پیشبرد دو هدف هستند؛ نخست افزایش ظرفیت هر ماژول به 64 گیگابایت و دوم بالا بردن فرکانس در کنار تایمینگ مناسب. از این رو ADATA به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازندگان حافظه‌های رم، با دو شرکت سازنده مادربرد یعنی MSI و Gigabyte وارد همکاری شده است.

انتظار می‌رفت که نخستین حافظه‌های رم DDR5 با فرکانس‌های اولیه 4800 تا 5200 مگاهرتز همراه باشند؛ سپس به مرور و با بهبود توسعه، شاهد افزایش فرکانس‌ها به ارقامی بالاتر باشیم. اما ADATA تصمیم دارد تا این مسئله را با حافظه‌های 64 گیگابایتی در فرکانس 8400 مگاهرتز آغاز کند. ای دیتا تأیید کرده که در کنار MSI و گیگابایت، در حال توسعه رم‌های DDR5 با فرکانس 8400 مگاهرتز و ظرفیت 64 گیگابایت برای هر ماژول هستند. رم‌های فوق به طور خاص برای پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake توسعه پیدا می‌کنند.

افزون بر فرکانس و ظرفیت، حافظه‌های DDR5 ویژگی‌های افزودنی دیگری را نیز به همراه دارند؛ به عنوان مثال می‌توان به پشتیبانی از Single Error Correction یا SEC، سیستم تصحیح خطای ECC و Decision Feedback Equalizer یا به اختصار DFE نیز اشاره کرد. تا پیش از این، شرکت Micron تخمین زده بود که حافظه‌های DDR5 با افزایش سرعت ورودی/خروجی (I/O) بین 28 تا 36 درصد به نسبت حافظه‌های DDR4 همراه خواهند بود.

پردازنده‌های Alder Lake را می‌توان نخستین نسل از پردازند های 10 نانومتری اینتل دانست که با هسته‌های پیشرفته Golden Cove همراه هستند. این خانواده، نخستین گروه از پردازنده‌های هیبریدی جهان در کلاس دسکتاپ هستند. آنها از رم‌های DDR5 پشتیبانی کرده و به نظر می‌رسد که در نیمه دوم سال 2021 وارد بازارهای جهانی خواهند شد. تا پیش از ورود آنها، شاهد نسل یازدهم موسوم به Rocket Lake هستیم که به زودی از سوی اینتل معرفی خواهد شد.

این رم به زودی با گارانتی آونگ در بازار ایران عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۳ دی ۱۳۹۹

    ای دیتا آشغالترین برند رم و فلش مموری

    • Reza12022
      Reza12022 | ۲۳ دی ۱۳۹۹

      آره والا کیفیت جالبی نداره کلا یه هارد adata گرفتم مدل HD720 ،،، کلا عیب و ایراد مفتش گرونه کاش یاده گرفته بودم

      • Reza12022
        Reza12022 | ۲۳ دی ۱۳۹۹

        ساده

    • Reza12022
      Reza12022 | ۲۳ دی ۱۳۹۹

      ????????

  • dr x dr xx
    dr x dr xx | ۲۲ دی ۱۳۹۹

    واحد تبلیغات

  • Reza12022
    Reza12022 | ۲۲ دی ۱۳۹۹

    سی پی یووش با مادرش هنوز نیومده ای دیتا چطور رمشو به این زودی بت گارانتی آونگ عرض میکنه آخه

مطالب پیشنهادی